به‌دنبال رسیدن به زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشورها هستیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم هم در داخل کشور و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش تفاهم و همکاری است، گفت: به دنبال رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه‌های مختلف در جهت پیشرفت متقابل هستیم و گفت‌وگو و تفاهم تنها راه رسیدن به این نگاه مشترک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان صبح دوشنبه _دوم مهر_ به وقت محلی در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با تاکید بر اینکه امروز دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به گفت‌وگو و تعامل نیاز دارد تا زبان زور و تهدید، اظهار کرد: دوری و نبود تعامل ذهنیت‌هایی را ایجاد می‌کند که بستر سوءتفاهم‌ها و تشدید اختلافات می‌شود، اما گفت‌وگوی بی‌واسطه و تعامل بهتر می‌تواند مطالب را منعکس و منتقل کند.

وی با بیان اینکه دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش تفاهم، همدلی و همکاری است، افزود: عبور از حصار اندیشه‌ها و باورها کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان دارد، اما ما به دنبال رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه‌های مختلف در جهت پیشرفت متقابل هستیم و گفت‌وگو و تفاهم تنها راه رسیدن به این نگاه و زبان مشترک است.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش تداوم و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی را جدی‌ترین نگرانی امروز منطقه و جهان دانست و تصریح کرد: در حالی که من با شعار وفاق و همدلی و تعامل با جهان مورد اقبال مردم ایران قرار گرفتم و به ریاست‌جمهوری رسیدم، رژیم صهیونیستی تلاش کرد با ترور مهمان عزیز ما «شهید هنیه» در روز تحلیف من، جمهوری اسلامی ایران را به معرکه جنگ بکشاند.

رئیس‌جمهور با تشریح علل وقوع عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر از جمله ۷۰ سال اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: کدام قاعده و چارچوب حقوقی بین‌المللی به یک رژیم به صرف برخورداری از زور اجازه داده است که زنان و کودکان و مردم بی‌گناه و بی‌دفاع را در بیمارستان، مدرسه و پناهگاه‌ها بمباران کند؟! دنیا با کدام توجیه نظاره‌گر این جنایات است و اقدامی عملی و مؤثر برای توقف این جنایات انجام نمی‌دهد؟!

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز موشک بالستیک به روسیه نداده و در جنگ میان روسیه و اوکراین نیز تنها به دنبال توقف درگیری‌ها و برقراری صلح است، خاطرنشان کرد: در زمینه مسئله هسته‌ای نیز جمهوری اسلامی ایران اراده خود را برای حل مسئله نشان داده و امروز نیز آماده مذاکره و تلاش برای حل مسئله هستیم. ایران به‌هیچ‌وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و از هر اقدامی در راستای ایجاد و تقویت صلح و امنیت در منطقه و جهان استقبال و حمایت می‌کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار با سازنده توصیف کردن گفت‌وگوی تلفنی خود با پزشکیان گفت: انتخاب جناب‌عالی به ریاست‌جمهوری را پنجره و فرصت جدیدی برای احیای گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا می‌دانیم. ما دیدگاه‌های شما را به دقت بررسی کردیم و معتقدیم می‌توانیم روحیه و اصول مورد تاکید جناب‌عالی را به‌ویژه در مسئله احترام به تنوع افکار، تساهل و رواداری، مبنای تعاملاتی سازنده قرار دهیم.

وی با اشاره به وضعیت امروز منطقه و جهان، درخواست اصلی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی ایران را گفت‌وگوهای جدی درباره مسائل بین کشورها عنوان کرد و افزود: ما خواهان نقش‌آفرینی سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین، درگیری‌های اوکراین و حصول توافق درباره مسئله هسته‌ای هستیم. اتحادیه اروپا بر برقراری آتش‌بس فوری در غزه تاکید دارد و مواضع روشنی درباره استیفای حقوق فلسطینیان برای تشکیل یک دولت مستقل دارد.

رئیس شورای اروپا با بیان اینکه ما همواره آماده همکاری و گفت‌وگو برای یافتن راه‌حل‌های مشترک در مسائل مختلف هستیم، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها و تعاملات میان دو طرف استمرار داشته باشد.

کد خبر 792942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.