جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه سوم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنگ جنگ» نوشت: پس از حملات موفقیت‌آمیز حزب‌الله به پایگاه‌های استراتژیک نظامی اسرائیل، رژیم درصدد جبران ضربه اطلاعاتی-نظامی وارده، مناطقی از جنوب لبنان را بشدت مورد هدف قرار داد. حملاتی که نقطه صفر آغاز جنگی تمام عیار را در مرزهای لبنان نشان می‌دهد. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد نیروی هوایی این رژیم موج سوم حملات خود را به مناطق مختلف لبنان آغاز کرده است. در حملات جدید مناطق الزهرانی، زفتا، النمیریه و عدلون در جنوب لبنان و همچنین مناطقی در شهرک عیتا الشعب و شهرک عنقون آماج حملات شدید قرار گرفتند. به گزارش یدیعوت آحرونوت، ارتش اسرائیل ۴۰۰ نقطه در لبنان را هدف قرار داده است. منابع لبنانی اعلام کردند که تیم‌های آمبولانس، امداد به آواربرداری و انتقال مجروحان به منطقه اعزام شده و بی‌وقفه به کار خود ادامه می‌دهند. طبق اعلام وزارت بهداشت لبنان، ۳۲۵ لبنانی از جمله کودک، زن و نیروهای امدادی به شهادت رسیده و هزار و ۲۰۰ لبنانی نیز زخمی شده‌اند. بر اساس ارزیابی منابع محلی، این آمار غیرنهایی است و شمار شهدا و مجروحان به علت شدت حملات و دامنه گسترده آن، قطعاً افزایش خواهد یافت. در خبر دیگری نیز وزارت بهداشت لبنان، از افزایش شمار شهدای حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت در روز جمعه به ۴۶ تن خبر داد.

دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با تأکید بر تداوم حملات خود گفت: «ما در حال آماده شدن برای هدف قرار دادن اهدافی در دره البقاع در عمق لبنان هستیم.» در این راستا، ارتش رژیم صهیونیستی خواستار خروج ساکنان البقاع از این منطقه شد و طی پیامی، از آنها خواست تا دو ساعت دیگر از خانه‌های خود خارج شده و یک کیلومتر از مناطق اعلامی دور بمانند. سناریویی که یادآور حملات رژیم صهیونیستی به غزه و خدعه متمرکز کردن مردم برای هدف‌گذاری دقیق‌تر است.

جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا همان اسرائیل است نیویورک فرصتی برای محاکمه جنایتکاران» نوشت: نشست مجمع عمومی سازمان ملل یکی از منحصربه‌فردترین فرصت‌ها برای بیان موضع بین‌المللی کشورمان در سطح افکار عمومی و رهبران جهان است. هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در سایه قریب به یک سال جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در حال برگزاری است، بیش از هر موضوعی تحت تأثیر فشارهای افکار عمومی در جهان علیه جنایات جنگی اسرائیل قرار گرفته است.

در این میان، ایران که در بیش از ۱۱ ماه طی شده از جنگ غزه و در سایه سکوت مرگبار سران دیگر کشورها بالاخص کشورهای اسلامی، بلندترین و رساترین صدای حمایت از ملت فلسطین و مظلومیت مردم غزه به‌شمار می‌آید، بیش از هر زمان دیگری، باید از این تریبون برای محاکمه رژیم صهیونیستی و مهم‌تر از آن بزرگ‌ترین حامی این رژیم یعنی ایالات متحده آمریکا استفاده کند. در همین راستا، یک افسر ارشد در نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با هاآرتص فاش کرد که رهبران رژیم اشغالگر در حال بررسی پیشنهادی برای افزایش تولید بمب، موشک و سایر مهمات «در داخل اسرائیل» برای کاهش وابستگی نیروی هوایی به سایر کشورها به ویژه آمریکا هستند.

این افسر به هاآرتص گفت که اگر کمک‌های آمریکایی‌ها نبود ارتش اشغالگر به ویژه نیروی هوایی اسرائیل برای ادامه جنگ خود برای بیش از چند ماه با مشکل شدید روبه‌رو می‌شد. دولت بایدن در یکی از آخرین اقدامات خود با موافقت کنگره، کمک‌های نظامی اضطراری بی‌سابقه‌ای را به ارزش ۱۴ میلیارد دلار، علاوه‌بر کمک‌های نظامی عادی سالانه آمریکا به مبلغ ۳.۸ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی اختصاص داد.

در برابر وظیفه انسانی، اخلاقی و ذاتی حمایت از کودکان فلسطینی، لبنانی که امروز برعهده مسعود پزشکیان و سید عباس عراقچی قرار گرفته است، مدعیان اصلاحات با عدم احاطه و آگاهی به واقعیت‌های کنونی نظام بین‌الملل، با تجویز نسخه دیدار و مذاکره با آمریکا در چنین شرایطی، با فرار به جلو سعی در مهیاسازی فضا برای تکرار تجربه شکست خورده برجام دارند.

جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله» نوشت: مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، دیروز تقریباً به نقطه اوج دیپلماسی رسید ولی درست در همین نقطه، رژیم صهیونیستی با حمله جنون‌آمیز به لبنان، دکمه جنگ گسترده را فشار داد و با حملاتی که از جنگ تابستان ۲۰۰۶ تا کنون بی‌سابقه است، زن و کودک، پیر و جوان، خانه‌ها، خودروها، آمبولانس‌ها، برج‌ها و حتی نواحی طبیعی خالی از سکنه لبنان را هدف قرار داد. نتیجه یک روز حمله، نزدیک به ۳۰۰ شهید و هزاران زخمی بود. نقل قولی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت عبری منتشر شده که خطاب به فرماندهان نظامی گفته «پای خود را از روی گاز برندارید.» نتانیاهو البته این را هم گفت که «در آستانه روزهایی پیچیده هستیم.» دولت لبنان وضع فوق‌العاده اعلام کرده، نخست‌وزیر پیشبرد امور گفته اسرائیل دنبال نابود کردن لبنان است و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم هشدار داد که لبنان می‌تواند به غزه دیگری تبدیل شود. حزب‌الله گفته که اسرائیل با این حملات جنون‌آمیز، به هدف خود که قطع کردن ارتباط جبهه شمال با غزه و برگرداندن شهرک‌نشینان است، نخواهد رسید و در پاسخ، با موجی بی‌سابقه از حملات موشکی که عدد آن‌ها بیش از ۱۵۰ حمله گزارش شده، برای اولین بار تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری را هدف قرار داد.

جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «نماد دولت شهید رئیسی» برگزید و نوشت: رهبر انقلاب دیروز طی حکمی دکتر محمد مخبر را به عنوان مشاور و دستیار خود انتخاب کردند. در حکم رهبری با اشاره به خدمات مخبر در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی، وظیفه او ادامه سیاست دولت شهید رئیسی برای شناسایی و به کارگیری نیروهای جوان و نخبه جهت کمک به دستگاه‌های مختلف درج شده است.

به گزارش «وطن امروز»، ۳ سال پیش محمد مخبر ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ طی حکمی از طرف شهید رئیسی، به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد. از آن زمان به بعد نام مخبر بیشتر در محافل خبری آمد و عموم مردم نام او را بیشتر شنیدند اما مخبر پیش از آنکه به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور انتخاب شود، از سال ۱۳۸۶ ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشت و پیش از آن هم سمت‌هایی چون مسؤول بهداری سپاه دزفول در زمان جنگ، مدیرعامل مخابرات خوزستان، معاون استانداری خوزستان و معاونت بازرگانی بنیاد مستضعفان برعهده‌اش بود.

وی در ۱۴ سال مدیریت در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توانسته بود اقدامات موفقی چون تأسیس بنیاد برکت، بنیاد احسان، مؤسسه دانش‌بنیان برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی و پیشرفت در مسیر خدمت به محرومان و مستضعفان و تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) را در پرونده خود به ثبت برساند.

مخبر با تجربیاتی که از قبل کسب کرده بود، به عنوان یک مدیر موفق، بازوی اقتصادی دولت شهید رئیسی را تقویت کرد. تا آنجا که از او به عنوان فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم یاد می‌شد. مأموریت مخبر در دولت سیزدهم، تلاش برای جهش اقتصادی و اقدامات انقلابی دولت در حوزه‌های کلان اقتصادی، همچون گاز، پتروشیمی، خنثی‌سازی تحریم‌ها و طرح‌های آب‌رسانی بود. در نتیجه تلاش‌های او در ذیل دولت شهید رئیسی بود که مشکل کمبود آب در خوزستان که در نخستین ماه‌های استقرار دولت شهید رئیسی تبدیل به یک دغدغه ملی شده بود، ظرف کمتر از یک سال برطرف شد.

جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «جان ارزان» را برگزید و نوشت: بیش از ۵۰ کارگر در یک شب جان باختند. کارگرانی که به گفته رئیس کانون کار خراسان جنوبی برای ماهانه فقط ۱۲ میلیون تومان هر روز جانشان را کف دستشان می‌گرفتند و تا دل زمین می‌رفتند. مسئولان اجرایی هم مثل خیلی از موارد با عدم پاسخ گویی یا تناقض‌گویی‌هایشان لحظه به لحظه مردم را نگران‌تر می‌کنند. پیش از همه و پیش از انتشار گزارش بررسی کارشناسی معدن، احمد میدری، وزیر کار، اعلام کرد در این حادثه تخلفی انجام نشده و این رویداد واقعاً یک حادثه بوده است و مستمری حادثه دیدگان انفجار معدنجوی طبس به سرعت و کامل پرداخت می‌شود. علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اما نظری متفاوت را دارد. به باور او حتی کف استانداردها در معدن رعایت نمی‌شد. او گفت: «متأسفانه حداقل‌های ایمنی در این معدن رعایت نشده بود و قبل از اینکه گاز به بلوک دیگر معدن نفوذ کند، متأسفانه کوچک‌ترین اطلاع رسانی نشده بود. در این معدن کف استانداردها هم رعایت نشده بود و به عنوان نماینده مردم اگر بخواهیم از این موضوع بگذریم در حق مردم و کارگران جفا کرده‌ایم. تجمع گاز به کرات اتفاق می‌افتد و موضوع خاصی هم نبود، اما اگر اطلاع رسانی می‌شد کارگرانی که در بلوک دیگر بودند می‌توانستند منطقه را ترک کنند».

با این حال روایت رئیس خانه معدن ایران با این اظهارات متفاوت است. محمدرضا بهرامن همان کسی است که در سال ۱۳۹۶ در مصاحبه‌ای گفته بود تجهیزات ایمنی معادن زغال نظیر دستگاه‌های هشدار دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضد جرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره‌های معادن به شدت ناکارآمد هستند و هر لحظه بیم آن می‌رود که با انفجاری مهیب یا ریزش سقف و دیواره‌ها، عده‌ای از کارکنان معدن در این انفجارها بسوزند و زیر ده‌ها تن سنگ و خاک مدفون شوند. او حالا آنچه در ماجرای معدن طبس گذشته را به این ترتیب برای «شرق» روایت می‌کند: «شما در مصاحبه سال ۹۶ دیدید که ما اخطار دادیم. بعد از زمستان یورت هم باز اخطار دادیم. اما شرکتی که در معدن طبس بهره بردار بود یکی از مهندسی‌ترین شرکت‌های معدنی در زغال سنگ بود و ۳۰ سال فعالیت داشت اما در این مدت حتی یک مورد اخطار هم نگرفته بود.

جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «اتهامات سنگین «راب مالی»» را برگزید و نوشت: بهار سال ۲۰۲۱ بود؛ شهر در قرنطینه دوران همه‌گیری کووید قرار داشت و دولت اتریش فعالیت در فضای باز را به ورزش و خریدهای ضروری محدود کرده بود. درهای هتل تعطیل شده امپریال دوره هابسبورگ برای راب مالی، نماینده دولت بایدن در ایران و تیم مذاکره‌کننده او دوباره باز شد. وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت، آنها یک سوئیت رزرو کردند و میز و صندلی‌های کنفرانس را از سفارت ایالات متحده آوردند. مالی به دنبال بازگشت از طریق مذاکره به توافق‌نامه تاریخی سال ۲۰۱۵ بود که در زمان باراک اوباما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت.

دونالد ترامپ از توافق خارج شده بود و احیای مجدد آن به عنوان بخشی از رویکرد جامع به مسائل منطقه‌ای و امنیتی که ایران مطرح می‌کرد، به این معنا بود که دستاورد مهمی در دستور کار سیاست خارجی رئیس‌جمهور بایدن باشد. در عوض، مالی گاهی متحدان غربی خود را متعجب می‌کرد و با برخی از معاونان کلیدی خود اختلاف داشت. در عرض ۱۶ ماه از شروع، مذاکرات به پایان رسید و راب مالی در نهایت خود را گرفتار تحقیقات مارپیچ اف‌بی‌آی در مورد اینکه آیا او اطلاعات محرمانه را به درستی مدیریت کرده و احتمالاً مطالب طبقه‌بندی‌شده را به یک حساب ایمیل شخصی منتقل کرده، گرفتار شد.

مردی که قرار بود رهبری تلاش‌ها برای گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای و هسته‌ای تهران را بر عهده بگیرد، کنار گذاشته شده، مجوز امنیتی فوق‌محرمانه‌اش به حالت تعلیق درآمده و به مرخصی بدون حقوق رفت. وزارت امور خارجه همچنان با سوالاتی درباره مالی، از جمله از سوی بازرس کل خود مواجه است، که در گزارشی که در ماه جاری منتشر شد، گفت که ممکن است پس از تعلیق صدور مجوز، به او اجازه دسترسی به موارد حساس داده شده باشد. این اتفاق برای مالی، بخشی از شکست بزرگ‌تر تلاش‌های دولت بایدن با هدف آنچه مهار جاه‌طلبی‌های ایران می‌خواندند، بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه ژوئیه گفت، به‌رغم چند سال تلاش، ایران دو هفته تا عبور از نقطه گریز هسته‌ای فاصله دارد.

جنون اسرائیل، توفان حزب‌الله

کد خبر 792941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.