ازدواج رابطه‌ای پویا و نیازمند تلاش دوجانبه است/ تاثیر انتظار افراد از ازدواج بر موفقیت آن

دکترای روانشناسی، عضو سازمان روان‌شناسی کشور و استاد دانشگاه با بیان اینکه ازدواج رابطه‌ای رو به رشد و نیازمند تلاش دوجانبه است، گفت: انتظارات افراد از ازدواج، نقش کلیدی در موفقیت این اقدام خواهند داشت.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عوامل مختلفی در ظرفیت ایجاد روابط صمیمانه نقش دارد و یکی از این متغیرها انتظار افراد از ازدواج است، اظهار کرد: منظور از انتظار افراد از ازدواج، میزان خشنودی، ناخشنودی، رضایت، نارضایتی و احتمال طلاق است که افراد برای ازدواج خود پیش‌بینی می‌کنند.

وی افزود: در واقع انتظارات افراد از ازدواج، یکی از پدیده‌های شناختی مؤثر بر نحوه تفکر، احساس و رفتار انسان در روابط به شمار می‌رود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله روابط فرد با والدین خود و فرهنگ یک جامعه قرار می‌گیرد و این انتظارات است که به عنوان تصویری ذهنی، برداشت زوجین از قوانین و کارکردهای ازدواج را تعریف می‌کند.

دکترای روانشناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور تصریح کرد: انتظارات افراد از زندگی مشترک را می‌توان همچنین به عنوان استانداردها و فرضیه‌های ذهنی، چهارچوب‌های از پیش تعیین شده و بایدها و نبایدهایی که زوجین در ارتباط با همسر و زندگی مشترک خود دارند که ممکن است مبتنی بر واقعیت باشد یا نباشد، تعریف کرد.

روزبهانی ادامه داد: نگرش‌های مطلوب مهم‌ترین سرمایه در ازدواج و زندگی مشترک محسوب می‌شود که می‌تواند زندگی رضایت‌بخشی را برای زوجین به همراه داشته باشد؛ نگرش‌ها بر آنچه که افراد می‌گویند و می‌شنوند منعکس می‌شود و بر ادراک او از دنیای پیرامون تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه انتظارات افراد از ازدواج و همسر، تحت تأثیر توقعات و ارزش‌های مورد قبول یک جامعه در طول زمان شکل می‌گیرد و بر همین اساس ممکن است افراد در این راستا اختلاف نظر داشته باشند، گفت: بعضی از افراد انتظاراتی غیرواقع‌بینانه از ازدواج و شریک زندگی خود دارند و این در حالی است که ازدواج رابطه‌ای رو به رشد و پویا و نیازمند حرکت و تلاش دوجانبه است.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه زوجین هردو باید برای ساختن یک رابطه تلاش کنند و از طرفی می‌توان با تغییر انتظارات افراد از رابطه، دیدگاه راکد نسبت به ازدواج و رابطه را اصلاح کرد و با افزایش احساس مسئولیت پذیری و کسب مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله، مشکلات را رفع کرد، اضافه کرد: انتظارات یک فرد در خصوص خانواده، شغل، نقش همسر و آینده خود، پیش‌بینی‌کننده خوبی برای رفتار فردی و زوجی در ازدواج است.

روزبهانی خاطرنشان کرد: از آنجا که انتظارات افراد از ازدواج مطابق با اهداف آنها از این امر است، تغییر در اهداف ازدواج مستلزم تغییر انتظارات، وظایف، نقش‌ها و افزایش مهارت همسران برای تحقق این اهداف و نیازها است، به طور کلی می‌توان گفت ازدواج برای هر فرد همراه با باورها و انتظاراتی است که زوجین پیش از ازدواج توقع دارند و انتظارات افراد از ازدواج، نقش کلیدی در موفقیت این اقدام خواهند داشت.

کد خبر 792930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.