به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسداله عباسی امروز _دوشنبه دوم مهر_ در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان اظهار کرد: صادرات محور اشتغال، رونق تولید، گسترش ارزآوری و کاهش وابستگی به واردات است و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه باید مسیر را برای صادرات کالاها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد، افزود: با تکمیل مسیر ریلی و راهاندازی کریدور شمال - جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشورها را کاهش داد.
استاندار گیلان با بیان اینکه میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویههای ورود و خروج کالا از مرزهای سایر استانها نباید بیشتر از صادرات باشد، اضافه کرد: باید با رفع تبعیضها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمندسازی فرآیند نوبت دهی کامیونها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای و تسهیل رویههای گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.
عباسی با بیان اینکه ظرفیتها در بخش زیرساختها باید افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: باید پس از بهرهبرداری از راهآهن رشت - انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش پیدا کند و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزاد راه قزوین - رشت انجام شده است.
وی با بیان اینکه راهاندازی کریدور شمال- جنوب برای گیلان بسیار حیاتی است، تصریح کرد: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریعتر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راهآهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.
استاندار گیلان اظهار کرد: برند محصولات باکیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاههایی مانند، گمرک، راهداری، استاندارد و غیره که به فعالان اقتصادی خدمات میدهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آنها تسهیل کنند.
عباسی با بیان اینکه برای صادرات محصولات گیلانی مانند چای، برنج، زیتون، سیمان و کیوی بازاریابی شود، گفت: در سفر به روسیه توانستیم تا حدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالاها تسهیل و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم، اما دستاوردهای این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.
وی ادامه داد: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالاها در بازارهای خارجی عملکردی موفقتری داشتهاند از اینرو باید راه را برای آنها هموارتر کرد و نباید برای ورود و خروج کالا از پایانههای گمرکی در آستارا برخی دستگاهها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالاهای فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار و غیره باشد و کالاهای عادی در مرحله دوم قرار گیرد.
عباسی افزود: دستور احداث تیر پارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود، اما این مسئله همچنان اجرایی نشده است.
وی گفت: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادرکننده تحمیل شود و از کشتیهای قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالاهای فاسدشدنی استفاده نشود.
استاندار گیلان اظهار کرد: کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسد شدنی، مانند میوه و ترهبار، دعوت کند برای کاهش هزینههای حمل و نقل از کشتیهای یخچالدار استفاده کنند.
عباسی با بیان اینکه درآمد ارزی و عوارض گمرکی گیلان ۵۵ هزار میلیارد ریال است، افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است، درحالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیرساختهای لازم گمرکی در استان هزینه شود.
نظر شما