صادرات از مرزهای گیلان باید تسهیل شود

استاندار گیلان گفت: باید با رفع تبعیض‌ها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمندسازی فرآیند نوبت‌دهی کامیون‌ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تسهیل رویه‌های گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسداله عباسی امروز _دوشنبه دوم مهر_ در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان اظهار کرد: صادرات محور اشتغال، رونق تولید، گسترش ارزآوری و کاهش وابستگی به واردات است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید مسیر را برای صادرات کالاها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد، افزود: با تکمیل مسیر ریلی و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشورها را کاهش داد.

استاندار گیلان با بیان اینکه میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویه‌های ورود و خروج کالا از مرزهای سایر استان‌ها نباید بیشتر از صادرات باشد، اضافه کرد: باید با رفع تبعیض‌ها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمندسازی فرآیند نوبت دهی کامیون‌ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تسهیل رویه‌های گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.

عباسی با بیان اینکه ظرفیت‌ها در بخش زیرساخت‌ها باید افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: باید پس از بهره‌برداری از راه‌آهن رشت - انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش پیدا کند و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزاد راه قزوین - رشت انجام شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب برای گیلان بسیار حیاتی است، تصریح کرد: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریع‌تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه‌آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

استاندار گیلان اظهار کرد: برند محصولات باکیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاه‌هایی مانند، گمرک، راهداری، استاندارد و غیره که به فعالان اقتصادی خدمات می‌دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آن‌ها تسهیل کنند.

عباسی با بیان اینکه برای صادرات محصولات گیلانی مانند چای، برنج، زیتون، سیمان و کیوی بازاریابی شود، گفت: در سفر به روسیه توانستیم تا حدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالاها تسهیل و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم، اما دستاوردهای این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.

وی ادامه داد: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالاها در بازارهای خارجی عملکردی موفق‌تری داشته‌اند از این‌رو باید راه را برای آن‌ها هموارتر کرد و نباید برای ورود و خروج کالا از پایانه‌های گمرکی در آستارا برخی دستگاه‌ها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالاهای فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار و غیره باشد و کالاهای عادی در مرحله دوم قرار گیرد.

عباسی افزود: دستور احداث تیر پارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود، اما این مسئله همچنان اجرایی نشده است.

وی گفت: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادرکننده تحمیل شود و از کشتی‌های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالاهای فاسدشدنی استفاده نشود.

استاندار گیلان اظهار کرد: کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسد شدنی، مانند میوه و تره‌بار، دعوت کند برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل از کشتی‌های یخچال‌دار استفاده کنند.

عباسی با بیان اینکه درآمد ارزی و عوارض گمرکی گیلان ۵۵ هزار میلیارد ریال است، افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است، درحالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیرساخت‌های لازم گمرکی در استان هزینه شود.

کد خبر 792877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.