در مدارس کشور با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم؟

اهمیت آموزش‌وپرورش در تعالی و رشد جامعه امری بدیهی و روشن است و از موارد مورد بحث در حوزه آموزش‌وپرورش موضوع فضای آموزشی بوده، به گونه‌ای که وزیر آموزش‌وپرورش کمبود فضای آموزشی را یکی از چالش‌های بزرگ نظام تعلیم و تربیت دانسته است، با این وجود با تلاش مسئولان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اهمیت آموزش‌وپرورش در تعالی و رشد جامعه امری بدیهی و روشن است، از موارد مورد بحث در حوزه آموزش‌وپرورش موضوع فضای آموزشی از محورهای مورد توجه در سال‌های اخیر بوده است و همان‌گونه که بشر محلی را برای استقرار و سکونت خود در نظر می‌گیرد تا از لحاظ روانی و روحی در شرایط بسزایی باشد، در محیط آموزش و یادگیری نیز مکان آموزشی مورد توجه است.

باید گفت عوامل مختلفی به‌صورت زنجیره‌ای در امر آموزش دخیل هستند و فضای مناسب آموزشی یکی از مهم‌ترین حلقه‌های این زنجیره است، به‌طوری که بدون وجود فضای آموزشی مناسب نمی‌توان انتظار نتیجه آموزشی مطلوب داشت، همچنین فضای آموزشی نیز به تنهایی برای امر آموزش کافی نیست و سایر عوامل نیز در آموزش نقش پررنگی دارد، امروز والدین نیز به اهمیت فضای آموزشی در امر آموزش پی برده‌اند و برای انتخاب مدرسه فرزندشان علاوه بر اینکه به خوب بودن معلمان مدرسه توجه می‌کنند، عواملی چون وجود فضای سبز مناسب، کلاس‌هایی با نور کافی، فضاهای آزمایشگاهی و ورزشی را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

به‌جرئت می‌توان گفت در فضاهای مناسب آموزشی، فرایند یادگیری بهتر صورت می‌پذیرد و دانش‌آموزان نیز رغبت بیشتری برای آموزش دارند، به‌طور قطع می‌توان گفت فضاهایی که با هدف آموزشی و مطابق با نیازهای آموزش‌وپرورش ساخته شده‌اند در کنار وجود سایر شرایط همچون نیروی انسانی کارآمد تأثیر مثبتی بر روند آموزش دانش‌آموزان خواهد داشت.

در حال حاضر در مورد وضعیت آموزش‌وپرورش کشورمان نمی‌توان نظر واحدی ارائه کرد، امید است مسئولان امر در زمینه آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنند و به هزینه کردن اکتفا نکنند، چراکه آموزش‌وپرورش زیربنای توسعه کشور است.

در مدارس کشور با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم؟

کمبود معلم و فضای آموزشی، دو چالش بزرگ نظام تعلیم و تربیت

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش در شهریور سال جاری با بیان اینکه در سطح آموزش‌وپرورش در کنار تمام مشکلات و چالش‌های موجود در آستانه آغاز سال تحصیلی، راه‌اندازی مدارس کشور مهم‌ترین استراتژی و راهبردی است که در این دو ماه مد نظر است، اظهار کرد: از دو چالش بزرگ در نظام تعلیم و تربیت رنج می‌بریم، این چالش‌ها شامل کمبود نیرو و فضای آموزشی و کمبود اعتبارات است.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی برابر با استانداردهای موجود و کمبود کلاس و معلم اولویت اول نظام آموزش‌وپرورش است، افزود: به بهترین شکل ممکن حتی در استان‌هایی که دارای مشکل هستند، مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حدود هشت هزار کلاس درس و ۱۳۰۰ پروژه را آماده افتتاح داریم، گفت: اشکال‌های جزئی همچون نبود آب و برق در این پروژه‌ها وجود دارد، با حمایت و ظرفیت‌های استان کمک کنید ۵ تا ۱۰ درصد باقی‌مانده آماده افتتاح شوند، البته سازمان نوسازی جدول افتتاح پروژه‌ها را پیش از بیست‌وپنجم شهریور آماده کند تا یک جا افتتاح شوند و آماده بازگشایی مدارس باشیم.

در مدارس کشور با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم؟

در سال تحصیلی جدید دو رویکرد توجه به مناطقی با سرانه فضای آموزشی پایین و ایجاد فضای ایمن و مناسب در مناطق محروم را دنبال کردیم

مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره میزان کمبود فضای آموزش مدارس اظهار می‌کند: موضوع فضای آموزشی و پرورشی بر اساس سرانه تعریف شده در اسناد تحولی به ویژه سند زیر نظام فضا برای هر دانش‌آموز حدود ۸.۴ مترمربع پیش‌بینی شده است که این رقم از عدد ۱.۵ مترمربع به ۵.۲۸ مترمربع رسیده است و این مهم در کنار رشد قابل توجه جمعیت دانش‌آموزی خیلی معنادار بوده و تمام تلاش‌ها و رساندن سرانه به رقم تکلیفی اسناد تحولی است.

وی می‌افزاید: با تمام تلاش‌ها کمبود فضا به دلیل رشد طبیعی و فزاینده جمعیت دانش‌آموزان، جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت در مناطق مختلف متغیر است، بنابراین شاهد این موضوع هستیم که در بعضی مناطق روستایی سرانه فضا برای هر دانش‌آموز بیش از ۱۰ مترمربع است و در بعضی مناطق این رقم به کمتر از چهار مترمربع نیز می‌رسد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه می‌دهد: این مشکل در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران و کرج که جاذبه جمعیتی دارند، بیشتر مشهود است و به طور غالب این مناطق را با کمبود فضا و تراکم دانش‌آموز روبه‌رو کرده است؛ از همین رو تمرکزی که بر عدالت آموزشی داریم، ما را ناگزیر از توجه به ساخت فضاهای بیشتر در این شهرها کرده است که تلاش می‌کنیم با ساخت مدارس بزرگ مقیاس با رویکرد توجه به فناوری‌های نوین ضمن مدیریت زمان و هزینه بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم که نمونه آن را در شهرستان‌های استان تهران و حاشیه شهر مشهد شاهد هستیم.

عبداللهی تاکید می‌کند: تحقق این امر و دستیابی به وضعیت مطلوب، تمرکز بودجه‌ای و برنامه‌ای را می‌طلبد که در سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش و دولت محترم مطابق تکالیف برنامه هفتم وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو اضافه می‌کند: در سال تحصیلی جدید دو رویکرد را در بحث فضاهای آموزشی دنبال کردیم، یکی توجه به نقاط محروم و کمتر توسعه‌یافته بود تا دانش‌آموزان این مناطق از فضاهای ایمن و مناسب برخوردار شوند، به‌طوری که بخش عمده‌ای از فضاهای تحویلی سال جاری در این مناطق قرار داشتند و رویکرد دوم همان توجه به حاشیه شهرها، کلان‌شهرها و مناطق با سرانه فضای آموزشی پایین بوده است.

کد خبر 792740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.