حیوان‌آزار اینستاگرامی شناسایی می‌شود / حیوان‌آزاری چه مجازاتی در قانون دارد؟

طبق قانون هر شخصی که به حیوانی آسیب برساند و منجر به اذیت شدن آن شود، باید مطابق با قانون مجازات شود و نه‌تنها حیوان‌آزاری، بلکه شکار و صید حیوانات و جانوران وحشی که توسط دولت محافظت می‌شوند نیز بدون دریافت مجوز قانونی، غیر قانونی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همان‌طور که انسان‌ها به عنوان موجودات زنده بر روی کره زمین دارای حق و حقوق هستند، حیوانات نیز حقوقی دارند که باید رعایت شود، چراکه حیوانات بخشی از محیط‌زیست کشور را تشکیل می‌دهند و از این رو به عنوان موجودات زنده دارای حق و حقوق هستند و حیوان‌آزاری که به نوعی نادیده گرفتن حقوق حیوانات به شمار می‌رود، طبق قانون ایران جرم شناخته شده و مجازات دارد.

به طور کلی محیط‌زیست برای آنکه دارای توازن و تعادل باشد، نیاز به موجودات بسیار زیادی دارد که در این میان برخی انسان‌ها این موجودات زنده را نادیده گرفته و حتی اقدام به آزار آنها می‌کنند، بر این اساس در صورتی که مجازاتی برای این دسته از افراد تعیین نشود، آنها به شکل بی‌رحمانه‌ای اقدام به آزار و اذیت و شکار حیوانات خواهند کرد.

حیوان آزاری در اصل توجه نکردن به حقوق حیواناتی است که دارای حق حیات، حق آرامش و حق درمان هستند، در طی سال‌های اخیر شاهد آزار حیوانات بوده‌ایم، تا پیش از اینکه استفاده مردم از فضای مجازی افزایش پیدا کند، این اتفاقات اهمیت کمتری داشت، اما امروزه بیشتر مردم در جهان با دیدن آزار حیوانات واکنش نشان می‌دهند و حتی بعضی از حرکت‌ها در خصوص حیوان‌آزاری افکار عمومی را تشویش می‌کند؛ به همین دلیل نیز قانون این حرکات را جرم شناخته و اشخاصی که اقدام به آزار حیوانات می‌کنند را مورد مجازات قرار می‌دهد.

منظور از حیوان‌آزاری چیست؟

یک اخلاق بد اجتماعی که در اصل نوعی اختلال روانی به شمار می‌رود، آزار حیوانات است؛ این اختلال روانی طبق قانون جرم شناخته شده و برای آن در قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین شده است.

هیچ انسانی بر روی کره زمین از آزار دیدن حیوانات خوشحال نمی‌شود، از این رو افرادی که اقدام به حیوان‌آزاری می‌کنند، نه‌تنها کاری غیراخلاقی و غیرشرعی انجام می‌دهند، بلکه مرتکب جرم می‌شوند و این جرم به طور معمول ریشه در مشکلات روحی و روانی شخص دارد، اما شخص مرتکب باید مجازات شود.

مجازات حیوان‌آزاری در قانون ایران

طبق قانون هر شخصی که به حیوانی آسیب برساند و منجر به اذیت شدن آن شود، باید مطابق با قانون مجازات شود؛ در کتاب قانون مجازات اسلامی بخش احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات، به جرم انگاری حیوان‌آزاری پرداخته شده است.

از این رو هر چند وقت یک‌بار شاهد حیوان‌آزاری برخی از افراد هستیم که فیلم و تصاویر این رفتار زشت خود را نیز در فضای مجازی منتشر می‌کنند تا با این عمل خود افکار عمومی را دچار تشویش نمایند؛ با این حال قانون‌گذاران در بخش تعزیرات کتاب قانون مجازات اسلامی ایران، در مورد این عمل جرم انگاری نموده‌اند.

طبق ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی «هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم، تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

علاوه بر این ماده قانونی، در ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی نیز چنین بیان شده است: «هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه ماه تا سه سال یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

از این رو نه‌تنها حیوان‌آزاری، بلکه شکار و صید حیوانات و جانوران وحشی که توسط دولت محافظت می‌شوند نیز بدون دریافت مجوز قانونی، غیر قانونی است و مرتکبان چنین جرایمی علاوه بر حبس به جزای نقدی نیز محکوم خواهند شد.

حیوان‌آزار اینستاگرامی شناسایی می‌شود / حیوان‌آزاری چه مجازاتی در قانون دارد؟

یگان حفاظت محیط‌زیست به دنبال حیوان‌آزار اینستاگرامی

انتشار فیلمی در فضای مجازی که در آن شخصی به نام «عمو حسن» یک حلقه مار را به‌شدت مورد آزار قرار می‌دهد، واکنش کاربران را برانگیخت و موجب گله‌مندی بسیاری از آنها شد، چراکه تعداد بسیاری از کاربران اینگونه رفتارها را آزار به حیوانات و نقض حقوق آن‌ها می‌دانند؛ به دنبال انتشار این فیلم در فضای مجازی و شکایت برخی کاربران، علیرضا ساجدین، معاون رصد و پایش یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: از طریق فعالان محیط‌زیست، مردم و طرفداران محیط‌زیست برای شناسایی او اقدام کردیم.

وی افزود: به پلیس فتا نیز اعلام شکایت کردیم و به فرماندهان محیط‌زیست استان‌ها هم اطلاع دادیم تا در گروه‌های درون سازمانی منتشر کنند، در حال حاضر هویت این شخص را نمی‌دانیم و در فیلم منتشر شده، یک نفر در حال فیلم گرفتن است و یک نفر هم آن بلا را بر سر مار می‌آورد، در فیلم کوه و دشت مشخص نیست و فرد لهجه مشخصی هم ندارد، اما حدس می‌زنیم نوع لهجه‌اش به مرکز ایران می‌خورد.

معاون رصد و پایش یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه از فیلم منتشر شده نمی‌توان نوع مار و محل زندگی آن را تشخیص داد و تابلوی قابل رجوعی نیز مشخص نیست، ادامه داد: حدود یک هفته است اقدام کردیم، اما جوابی نگرفتیم و به محض این‌که به نتیجه‌ای برسیم، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد؛ از این آدم‌های مریض پیدا می‌شوند که تنها با هدف دیده شدن در فضای مجازی چنین کارهایی را انجام می‌دهند و مشکلات روحی و روانی دارند.

ساجدین درباره حیوان‌آزاری گفت: حیوان‌آزاری هنوز قانون خاصی ندارد، اگر حیوان مورد آزار گرفته از حیات وحش باشد، از قوانین و مقررات محیط‌زیست پیروی می‌کند؛ دستگاه قضائی علاوه بر جرایم مالی، حبس و جرایم عمومی را نیز به خاطر جریحه‌دار کردن روحیه مردم اعمال می‌کند، اما متولی حیوانات دیگر مثل حیوانات شهری و بدون صاحب، سازمان محیط‌زیست نیست و تنها دستگاه قضائی می‌تواند اعلام جرم کند.

وی با تاکید بر اینکه حیوان دوستی خوب است، اما نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که تنوع زیستی تهدید شود، بیان کرد: در جامعه چنین آدم‌هایی پیدا می‌شود، اما در مقابل کسانی هم هستند که به محیط‌زیست و حیوانات کمک شایانی می‌کنند، البته با غذادهی و غذا رسانی به حیوانات مخالف هستیم که نیاز به تخصص دارد و در دنیا نیز چنین کاری نقض و منسوخ شده است.

کد خبر 792708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.