عملکرد بودجه و بی‌انضباطی‌ها باید به‌طور شفاف به مردم گزارش شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد بودجه و بی‌انضباطی‌ها باید شفاف و روشن به مردم گزارش شود، گفت: این گزارش‌ها نقش بازدارندگی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدباقر قالیباف امروز _دوشنبه دوم مهر_ در بیست‌وهشتمین جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور با تسلیت دوباره برای جان‌باختن برخی هم‌وطنان در حادثه معدن طبس و گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: جنگ تحمیلی برای ما دفاع مقدس بود؛ از این جهت مقدس بود که هرگز آغازکننده جنگ نبودیم و در برابر تهاجم ناجوانمردانه دفاع کردیم و این دفاع مبتنی بر ارزش‌ها و سنت‌های الهی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز اگر بخواهیم از ارزش‌های دفاع مقدس و تجربه آن در حوزه سیاسی، اجتماعی، امنیتی، محیط زیستی و اقتصادی استفاده کنیم، باید همان ارزش‌ها را ادامه دهیم؛ چرا که این ارزش‌ها مبتنی بر مکتب قرآن و اهل بیت پیامبر اکرم (ص) است و توجه به این ارزش‌ها سبب گره‌گشایی از مشکلات می‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هفته دفاع مقدس فرصتی برای بیان و یاد ارزش‌های حقیقی دفاع مقدس است، تصریح کرد: این چفیه را به عنوان نماد در هفته دفاع مقدس به گردن خود می‌اندازیم، در دوران دفاع مقدس همین چفیه ۲۰ کارکرد از جمله حفظ جان، آسایش و رفاه رزمندگان را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: روزی که جنگ تحمیلی تبدیل به دفاع مقدس شد، حداکثر ابزار جنگی در دست ما، آتشی با برد ۱۵ کیلومتر بود که در حقیقت هیچ است. حتی این آتش هم برای ما جیره‌بندی بود، در زمان آغاز عملیات هم برای هر قبضه اسلحه، ۷۰ گلوله در نظر می‌گرفتند. اما امروز به قدرت موشکی با برد ۲ هزار کیلومتر و موشک‌های دقیق نقطه‌زن رسیده‌ایم که این دستاوردها ثمره همان ارزش‌هایی است که برای آن ایستادیم، امروز هم مکلف هستیم همین نگاه و باور را در مسائل مختلف به‌ویژه مسائل اقتصادی مورد توجه قرار دهیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به اهمیت دیوان محاسبات کشور گفت: به بودجه سالانه هرچند بودجه دولت گفته می‌شود، اما بودجه مردم است و هر کدام از تصمیمات ما مسئولان و نمایندگان بر زندگی مردم و همه جامعه اثر دارد و دیوان محاسبات چشم و مغز این موضوع است که به حکمرانی ما جهت می‌دهد؛ در این صورت نقاط قوت و ضعف را تشخیص خواهیم داد تا برای بهبود آن تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و دیوان محاسبات وظیفه سختی بر عهده دارند، یادآور شد: امروز در موضوع مالی شفافیت لازم وجود ندارد و باید مردم انحراف از بودجه را متوجه شوند که این موضوع نقش مهمی در بازدارندگی از مسائل دیگر آن خواهد داشت. البته در قانون‌گذاری باید دقت کنیم که قوانین امکان اجراسازی در دستگاه‌های دولتی را داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر عدد و رقم که در دیوان محاسبات انجام می‌شود را ارائه دهیم، در تصمیم‌گیری مسئولان کشور اثرگذار است و این گزارش‌های مفصل با عدد و رقم تصمیم‌گیری را هدایت می‌کند تا دیگر نیازی به چاپ اوراق مالی نباشد.

قالیباف با بیان اینکه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درست، کشور را به عدالت می‌رساند، تصریح کرد: اولویت‌بندی‌ها به دلیل محدودیت منابع مهم است و اگر در همین شرایط منابع را به‌درستی استفاده نکنیم، بخشی از منابع ما هدر می‌رود. در همین موضوع دولت، مجلس و دیوان محاسبات نقش کلیدی دارند تا از هدررفت منابع بیت‌المال جلوگیری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: برنامه بیست‌ساله کشور سال آینده به پایان می‌رسد و تنها سند حاضر در کشور برنامه هفتم توسعه است که این سند با اجماع نظر دولت، مجلس و جامعه نخبگانی کشور تدوین شد و باید تلاش کنیم این برنامه را اجرا کنیم که در این باره دیوان محاسبات نقش بسیاری مهم و کلیدی دارد.

وی با بیان اینکه بودجه‌ای که دولت می‌دهد باید بر اساس اولویت‌ها صرف شود، تصریح کرد: سال جاری نیز در سال نخست اجرای برنامه هفتم توسعه قرار داریم و همین امسال باید گزارش‌های دیوان محاسبات کشور بر اساس همین برنامه تنظیم شود و نظارت لازم را انجام دهد، از طرفی منابع در حوزه معدن، نفت و دیگر بخش‌ها باید کنترل شود و مسئولان دیوان محاسبات شجاعت را از مدیران امین و قوی این نهاد نگیرند.

قالیباف با بیان اینکه بعضی مواقع به جای دستگیری از مدیران، مچ‌گیری می‌کنیم، گفت: باید از مدیران قوی و امین حمایت کرد و با مدیران بی‌عرضه که بیت‌المال را هدر می‌دهند، برخورد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات باید مدیرانی که زحمت کشیدند و امین و شجاع بودند را معرفی و حمایت کند و در طول انجام کار نیز هدایت‌های لازم را نسبت به آن‌ها انجام دهد.

کد خبر 792700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.