روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day + تاریخچه و شعار ۲۰۲۴

روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day هر سال در چهارمین یکشنبه سپتامبر مصادف با بیست‌ودوم سپتامبر ۲۰۲۴ (یکم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار آن در سال جاری «راه‌های آبی زندگی» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چهارمین یکشنبه سپتامبر به‌عنوان روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day نام‌گذاری شده است. این مناسبت که در سال جاری مصادف با بیست‌ودوم سپتامبر برگزار می‌شود، بهترین راه برای گرامی‌داشت این خطوط حیاتی زمینی و افزایش آگاهی‌ها در زمینه کاهش آلودگی آب‌ها و راه‌های بازگرداندن رودخانه‌ها به شکل بکر خود محسوب می‌شود.

رودخانه‌ها توانایی تولید برق، آب‌رسانی و فراهم آوردن آب آشامیدنی را برای بشر فراهم می‌آورد. به همین دلیل است که شهرهای مرفه هم‌چون آمستردام، بانکوک و برلین در نزدیکی رودخانه‌ها ایجاد شدند.

تاریخ روز جهانی رودخانه‌ها ۱۴۰۳

روز جهانی رودخانه‌ها ۲۰۲۴ در تاریخ بیست‌ودوم سپتامبر مصادف با یکم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day + تاریخچه و شعار ۲۰۲۴

تاریخچه روز جهانی رودخانه‌ها

اثرات مضر آلودگی آب‌ها به‌طور کامل شناخته شده است، با این حال این آگاهی در حد صحبت فراگیر است و اکثر جمعیت جهان آشنایی چندانی با چگونگی ایفای نقش و مشارکت داشتن در رفع این معضل ندارند. از آنجا که بخش بزرگی از جمعیت کره زمین برای امرار معاش به ماهی‌ها متکی هستند، جهان باید به‌طور فعال از تخریب رودخانه‌ها در نتیجه زباله‌های صنعتی جلوگیری و تعادل اکوسیستم زیر آب را حفظ کند.

مارک آنجلو، حافظ طبیعت، نویسنده، سخنران و معلم کانادایی، با درک این امر مهم رویدادی جهانی را پیشنهاد کرد که از زیبایی و ضرورت رودخانه‌ها قدردانی می‌کرد و سلامت آن‌ها را موردتوجه قرار می‌داد. وی یک حامی آب در سراسر جهان است که پس از سازماندهی روز رودخانه‌های بریتیش کلمبیا در کانادا در دهه ۱۹۸۰ طعم موفقیت را چشید و خواهان تکرار این موفقیت در سطح جهانی شد. سازمان ملل به ایده او پاسخ مثبت داد، زیرا با موضوع آن یعنی «دهه آب برای زندگی» مطابقت داشت.

روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day + تاریخچه و شعار ۲۰۲۴

نخستین روز جهانی رودخانه‌ها در سال ۲۰۰۵ برگزار شد و همه فعالان مقابلخ با تغییرات آب‌وهوایی با سازماندهی رویدادهای ویژه این روز، همبستگی خود را با آن نشان دادند. روز جهانی رودخانه‌ها امروزه در ۱۰۰ کشور در سراسر جهان برگزار و در طول آن راهکارهای محدود کردن خطرات ناشی از کاهش آبراه‌ها برجسته‌سازی می‌شود.

آنجلو در دهه ۱۹۹۰ فعالیت‌های مختلف بازسازی رودخانه را دنبال کرد که تعدادی از پروژه‌های پرشور و قابل‌توجه وی بازسازی نهر گیچون در برنابی و استیل‌کریک در ونکوور بود که به شدت آسیب دیده بودند. یک دستاورد مهم آنجلو در سال ۲۰۱۱ پاکسازی نهر بریتانیا بود که موجب شد ماهی قزل‌آلا پس از تقریباً صد سال دوری، خانه خود را باز پس می‌گیرد.

شعار روز جهانی رودخانه‌ها ۲۰۲۴

شعار روز جهانی رودخانه‌ها در سال ۲۰۲۴ «راه‌های آبی زندگی» Waterways of Life تعیین شده است که بر نقش حیاتی رودخانه‌ها در حفظ زندگی تأکید دارد. این شعار نشان‌دهنده به‌هم‌پیوستگی رودخانه‌ها، اکوسیستم‌ها و جوامع انسانی و هدف آن القای احترام و مراقبت از رودخانه‌ها است، چراکه رودخانه‌ها نه‌تنها منابع زمین، بلکه خطوط حیاتی برای سیاره هستند که به حفاظت و مدیریت پایدار نیاز دارند.

روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day + تاریخچه و شعار ۲۰۲۴

حقایقی جالب درباره رودخانه‌های جهان

جهان دارای حدود ۱۶۵ رودخانه بزرگ است و روسیه با بیش از ۳۶ رودخانه، بیشترین رودخانه را در جهان دارد.

رودخانه نیل مصر طولانی‌ترین، بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین رود جهان است. این رود در شمال آفریقا واقع شده است، ۴۱۳۲ کیلومتر امتداد دارد و از ۱۱ کشور عبور می‌کند. این رودخانه همچنین نقش مهمی در تاریخ مصر باستان ایفا می‌کند.

رودخانه زئیر یا کنگو در آفریقا نیز با حدود ۷۰۰ فوت عمق، عمیق‌ترین رودخانه جهان است‌.

کوتاه‌ترین رودخانه جهان رودخانه Roe با تنها ۲۰۱ فوت طول در مونتانا است.

رودخانه تیمز طولانی‌ترین رودخانه انگلستان است و حدود ۲۰۰ پل و بیش از ۲۰ تونل دارد. این رود میزبان پل معروف لندن است.

کانو کریستالس کلمبیا به دلیل رنگ‌های متمایزش به رودخانه پنج رنگ معروف است.

روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day + تاریخچه و شعار ۲۰۲۴

رودخانه می‌سی‌سی‌پی آمریکا چهارمین رودخانه بزرگ جهان و بزرگ‌ترین رودخانه آمریکا، همچنین یکی از زیباترین رودخانه‌های جهان است.

رود آمازون در آمریکای جنوبی یکی از بزرگترین رودخانه‌های جهان است که شریان سیاره زمین محسوب می‌شود. این رودخانه خانه پیرانا است که یکی از شرورترین ماهی‌های گوشت‌خوار جهان است.

رود راین دومین رود بزرگ اروپا و یکی از معروف‌ترین و زیباترین رودخانه‌های جهان است. این رود از کوه‌های آلپ سوئیس سرچشمه می‌گیرد و از میان چند شهر بزرگ اروپا می‌گذرد.

زامبزی چهارمین رودخانه طولانی آفریقا است و به دلیل مشهورترین جاذبه خود، آبشار خیره‌کننده ویکتوریا، مشهور است. این آبشار در امتداد مرز بین زیمبابوه و زامبیا در آفریقای جنوبی قرار دارد.

یانگ‌تسه چین سومین رودخانه طولانی جهان است که از فلات تبت آغاز می‌شود و پیش از رسیدن به دریای چین شرقی نزدیک به ۶۳۰۰ کیلومتر را طی می‌کند. این رود به‌عنوان یک خط تقسیم بین جنوب و شمال چین عمل می‌کند.

روز جهانی رودخانه‌ها World Rivers Day + تاریخچه و شعار ۲۰۲۴

کد خبر 792430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.