به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، همکاری شرکتهای ژاپنی برای تحقق هدف توسعه گزینههای هیدروژنی برای خودروهای کوچکتر در حال حاضر به ثمر نشسته است و کاوازاکی با تمرکز جهانی بر کاهش انتشار کربن، در رقابت برای ایجاد یک موتورسیکلت بدون آلایندگی نمونه اولیه موتور احتراق داخلی خود را با سوخت هیدروژنی به نمایش گذاشت. راکبان این موتورها روی مخازن عظیم هیدروژن نصبشده در کنارهها سوار میشوند. این سیستم همچنین دارای یک درگاه پرکننده پشتی و چندین سیلندر است که برای تحمل بار فشار شدید طراحی شده است.
کاوازاکی اعلام کرد که آزمایش این موتور را اوایل ۲۰۲۴ آغاز کرده و در جولای به نمایش عموم گذاشته است، اما مرحله مفهومی آن به اکتبر ۲۰۲۱ بازمیگردد که از طراحی نینجا H2 چهار سیلندر ۹۹۸ سیسی رونمایی شد، این موتور که برای سازگاری با هیدروژن اصلاح شده بود، در نوامبر ۲۰۲۲ وارد فاز برنامهریزی برای تولید شد. مدل واقعی این موتور در دسامبر ۲۰۲۳ تولید شد و اکنون به مرحله بهرهبرداری رسیده است.
قابلتوجه اینکه بهرغم روند سریع مفهومسازی و آزمایشهای سهساله، این موتور برای تکامل راه درازی در پیش دارد، چراکه کاوازاکی در حال انجام تحقیق و توسعه با هدف تحقق یک موتورسیکلت هیدروژنی ICE بهعنوان یکی از گزینههای کربنخنثی برای موتورسواران تا اوایل دهه ۲۰۳۰ است.
عملکرد موتور هیدروژنی در کاوازاکی نینجا H2
سوپرشارژ در موتورهای احتراقی با نیروی هیدروژن ضروری است، بنابراین موتور ۹۹۸ سیسی نینجا H2 یک انتخاب واضح بهعنوان پایهای برای مدل موتورسیکلت سبز کاوازاکی بود. موتور احتراقی بهگونهای مناسبسازی شده است که نسبت سوخت به هوای بسیار بالاتری را تحمل کند، این سازگاری عاملی برای کار با هیدروژن است. عملکرد سوپرشارژر در این مرحله خود را نشان میدهد که هوا را قبل از ورود به سیلندر فشرده میکند.
تزریق سوخت یکی دیگر از عوامل ضروری در سازگاری نینجا H2 بود. هیدروژن پس از بسته شدن دریچههای ورودی به فرآیند احتراق اضافه میشود و از انبساط گازی که هوا را به بیرون از سیلندر میکشد، جلوگیری میکند.
کاوازاکی هنگام بررسی ذخیرهسازی سوخت، باری مشابه با خودروهای هیدروژنی همچون هوندا کلیریتی را در نظر گرفت. هیدروژن حتی تحت فشار نیز به فضای بیشتری نسبت به بنزین با خروجی انرژی معادل نیاز دارد، بنابراین در حال حاضر مخازن بزرگ ذخیرهسازی در عقب این موتورسیکلتها تعبیه شده که توسط یک شاسی قوی جای میگیرند و موتور را تکسرنشین میکنند.
البته حجیم بودن مخازن ذخیره هیدروژن به معنای وزن بالای آنها نیست، زیرا هیدروژن بسیار سبکتر از بنزین است. با این وجود تیم طراحی درصدد کاهش حجم این مخازن بهعنوان یک اولویت عملی هستند.
نظر شما