ضرورت دارد برنامه توسعه هفتم به صورت کامل و دقیق اجرا شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شروع دولت چهاردهم، برنامه هفتم و مجلس دوازدهم برای اولین بار با یکدیگر همزمان شده است، این یک موقعیت طلایی است که ضرورت دارد برنامه توسعه هفتم به صورت کامل و دقیق اجرا شود و به لحاظ حضور رئیس جمهور در تدوین برنامه هفتم انتظار می‌رود این برنامه اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین بانکی پور صبح امروز _یکشنبه، یکم مهر_ در نشست خبری اظهار کرد: شروع دولت چهاردهم، برنامه هفتم و مجلس دوازدهم برای اولین بار با یکدیگر همزمان شده است، این یک موقعیت طلایی است که ضرورت دارد برنامه توسعه هفتم به صورت کامل و دقیق اجرا شود و به لحاظ حضور رئیس جمهور در تدوین برنامه هفتم انتظار می‌رود این برنامه اجرا شود، زیرا مشکلی که قبلاً داشتیم این بود که دولت‌ها وقتی روی کار می‌آمدند علاقه‌ای به اجرای برنامه‌ای که خودشان تدوین نکرده بودند نداشتند اما اکنون چنین مشکلی نداریم.

وی افزود: کشور با ۵ کلان مسئله روبروست که دولت و مجلس باید بتوانند این مسائل را در این دوره پیگیری کنند، اولین مسئله مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است که به دلیل تورم و فشارهای اقتصادی ایجاد شده و طبقه متوسط و ضعیف جامعه تحت فشار قرار دارند بنابراین ضرورت دارد مجلس و دولت با تعامل این مشکل را برطرف کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله دوم امروز کشور بحران آب است که امروز در فلات مرکزی وضعیت بحرانی است، مسئله سوم بحران امنیتی در منطقه و جریاناتی است که اسرائیل شروع کرده و در تمامی موضوعات منطقه تأثیر گذار است و ضرورت دارد با تدبیر دقیق عمل شود زیرا کشور ما یکی از طرف‌های اصلی این ماجرا است.

بانکی پور تاکید کرد: بحران جمعیتی مسئله چهارمی است که امروز موجب شده است در آستانه سقوط در روند پیری قرار گیریم و تنها فرصت نجاتمان از این سقوط، همین برنامه پنج ساله است، بحران پنجم جامعه ما نیز انقلاب جنسی و اخلاقی است که ارزش‌های اخلاقی جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بانکی پور اظهار کرد: مشکلات اصفهان مشتی از خروار است یعنی بسیاری از مسائلی که ما در اصفهان داریم، چیزی جز مسائل ملی نیست و تفاوت ما با استان‌های دیگر این است که اگر فریادی در مورد اصفهان می‌زنیم همان مسئله را یک موضوع ملی میدانیم؛ مانند معضل فرونشست و بحران آب.

وی با بیان اینکه بحران آب دو راه حل جدی دارد گفت: هردو نیز با پروژه‌های انتقال آب قابل حل است، برای آب شرب چاره‌ای جز انجام پروژه‌های انتقال بین حوزه‌ای نداریم و در پروژه‌های مربوط به صنعت هم باید از آب دریا استفاده کنیم، در غیر این صورت تنازع‌های آبی به این راحتی‌ها قابل حل نیست زیرا در کل منابع و مصارف آب ناترازی جدی ایجاد شده است و ما باید منبع جدیدی را ملحق کنیم تا از ناترازی خارج شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای این کار، در برنامه هفتم توسعه اجازه داده شده که برای آب شرب پروژه‌های بین حوزه‌ای ایجاد شود، برای مثال آب کارون که بخشی از آن از سرچشمه‌های اصفهان خارج می‌شود، به خلیج فارس می‌ریزد و پروژه‌ای در دولت شهید رئیسی شروع شد که از منطقه سمیرم بخشی از این آب به عنوان آب شرب به زاینده رود منتقل شود و کارهای آن نیز شروع شده، در فرایند رأی اعتماد نیز ما از وزرا قول گرفتیم که این پروژه‌ها ادامه پیدا کند.

بانکی پور ادامه داد: آب مصرفی صنایع باید از آب‌های متعارف جدا شود و این تنها مختص به اصفهان نیست، هیچ صنعتی چه در یزد، چه در بن بروجن یا شهرکرد و اصفهان حق ندارد از آب متعارف استفاده کند و مصرف آب متعارف، مختص شرب، محیط زیست و کشاورزی است، این موضوع نیز در برنامه هفتم آمده که باید صنایع از آب دریا یا آب فاضلاب استفاده کنند که خوشبختانه در اصفهان تقریباً ۶۰ درصد پروژه انتقال آب دریا انجام شده است.

وی یادآور شد: این پروژه ره‌آورد دولت قبل بود که قرار بود تا اتمام دوره اول شهید رئیسی هر دو پروژه تکمیل شود و سپس ما جریان دائمی زاینده‌رود را شاهد باشیم، تمام دغدغه ۲۰ نماینده استان اصفهان در رأی اعتماد این بود که از دو وزیر کشور و نیرو تعهد بگیریم این برنامه‌ها توقف پیدا نکند و تغییر دولت مانع کار نشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرونشست نیز به جریان دائمی زاینده رود برمی‌گردد و در صورت برقراری آن، فرونشست مدیریت می‌شود، آلودگی هوا نیز معضل دیگری است که نیازمند اجرای دقیق قانون هوای پاک در اصفهان است.

بانکی پور در خصوص مدیریت استان گفت: مبنایی که رهبر برای مدیریت استان تذکر دادند این بود که نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند ولی در مقام مشورت نظر خودشان را بگویند، یکی از مواردی هم که متداول است و همیشه با نمایندگان مشورت می‌شود موضوع انتخاب استاندار است، وزیر کشور در دولت قبل سه بار با من در مورد استانداری مشورت کرد، در این دوره نیز وزیر کشور با مجمع نمایندگان استان مشورت کرد و مجمع نیز این دوره بسیار متحد و هماهنگ عمل کرد و تشکیل جلسه داد و حتی نماینده ارامنه نیز در جلسات مجمع نمایندگان و شهرستان حضور دارد.

وی افزود: در جلسات بحث استاندار مطرح شد و ابتدا قرار شد ملاک‌هایی را تعیین کنیم که در انتها روی ۶ ملاک به جمع بندی رسیدیم. اولین ملاک این بود که استاندار باید چهره‌ای ملی باشد زیرا عمده مشکلات استان، ملی است و نیازمند رایزنی با استان‌های همجوار است. دوم اینکه استاندار باید از نظر ارتباطی قوی باشد تا بتواند با استان‌های دیگر و دولت با قدرت ارتباط برقرار کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوم اینکه وجهه سیاسی استاندار غالب نباشد زیرا چنین افرادی استان را درگیر حواشی سیاسی می‌کنند و بهتر است وجهه مدیریتی استاندار فارغ از اصولگرا یا اصلاح طلب بودن، غالب باشد. مسئله چهارم این بود که افراد پرحاشیه و حساسیت برانگیز کنار گذاشته شوند زیرا چنین فردی نمی‌تواند تمام انرژی را متمرکز بر حل مسائل کند و درگیر حواشی می‌شود.

بانکی پور تصریح کرد: پنجمین مورد این بود که استاندار باید به مسائل استان و به طور ویژه به مسئله آب اشراف داشته باشد. ملاک آخر نیز این بود که دولت نگاه منفی نسبت به استاندار نداشته باشد زیرا استاندار قرار است با دولت تعامل کند. در نهایت نیز در جلسه مجمع قرار شد همه نمایندگان طبق این ملاک‌ها نام سه نفر را بنویسند و من پیشنهاد دادم وقتی به جمع بندی رسیدیم اسامی را منتشر نکنیم بلکه با علما، شخصیت‌های فرهنگی اصفهان و دستگاه‌های امنیتی نیز چک کنیم و اگر به هر دلیلی در مورد هریک از اسامی مجمع ملاحظه‌ای وجود داشت از لیست حذف بشود تا ما شعار وفاق دولت چهاردهم را کاملاً اجرا کرده باشیم.

وی بیان کرد: در نهایت مطابق رأی‌گیری نفر اول آقای اشتری، نفر دوم آقای جمالی نژاد و نفر سوم آقای امینی شد. آقای اشتری سابقه فرماندهی نیروی انتظامی را دارند و یک چهره ملی هستند، آقای جمالی نژاد نیز معاون عمرانی وزیر کشور بودند و آقای مؤمنی در سمتی جدید شهرداری‌ها را هم به ایشان ملحق کرده بودند، ایشان در دولت آقای روحانی وارد وزارت کشور شد و در لیست دوستان اصلاح طلب هم حضور داشت.

بانکی پور ادامه داد: طبق گفته‌ی هفته گذشته معاون پارلمانی رئیس جمهور جمالی نژاد بیشترین احتمال استانداری اصفهان را دارد. بنظر می‌رسد جمالی نژاد به دلیل تعامل با همه دولت‌ها فارغ از جنبه سیاسی گزینه مناسبی است، امروز انتخاب جمالی نژاد آزمون وفاق است، زیرا به جای انتخاب گزینه‌های سیاسی یک چهره فرا جناحی و ملی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اصفهان در ارتباط با استان‌های دیگر است گفت: اگر استاندار ما رابطه خوبی با استان‌های دیگر داشته باشد خیلی از این مشکلات را می‌تواند حل کند و جایگاه آقای جمالی نژاد در وزارت کشور نیز جایگاهی بوده که با تمام استان‌ها ارتباط داشته و روحیه ایشان نیز به گونه‌ای است که می‌تواند کارها را جلو ببرد.

کد خبر 792258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.