قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

پوند بریتانیا، دینار صربستان، روبل روسیه، دلار آمریکا، گورد هائیتی، پوند جزایر فالکلند، پزوی دومینیکن، فرانک سوئیس، دلار کانادا و ین ژاپن قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بازار ارز یا فارکس (FX)، یک بازار جهانی است که در آن ارزها بین کشورها معامله می‌شود. این بازار جهانی پویا و دائم در حال تحول است. فارکس به‌عنوان پلت‌فرم جهانی برای تجارت ارز بین کشورها عمل می‌کند و بزرگ‌ترین بازار جهان است که روزانه بیش از ۶.۶ تریلیون دلار معامله دارد.

قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

این بازار هیچ مکان متمرکزی ندارد و هیچ مقام دولتی به‌تنهایی بر آن نظارت نمی‌کند. با وجود استفاده گسترده، ارزش و قدرت خرید این ارزها می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی متفاوت باشد. به‌طور تقریبی ۱۸۰ ارز مختلف جهانی وجود دارد که توسط سازمان ملل متحد به‌عنوان ارز قانونی شناخته شده است، در حالی که بسیاری از مردم با ارزهای جهانی امروزی آشنا هستند، قدیمی‌ترین ارزهایی که هنوز در گردش هستند ممکن است چندان شناخته شده نباشند.

فارکس میزبان معامله بعضی ارزهایی است که قرن‌ها قدمت دارند و هنوز معامله می‌شوند. این ارزها در طول زمان تکامل پیدا کرده‌اند اما هنوز تداوم تاریخی خود را دارند.

قدیمی‌ترین ارزهای جهان

پوند بریتانیا، قرن هشتم

دینار صربستان، ۱۲۱۴

روبل روسیه، قرن سیزدهم

دلار آمریکا، ۱۷۸۵

گورد هائیتی، ۱۸۱۳

پوند جزایر فالکلند، ۱۸۳۳

پزوی دومینیکن، ۱۸۴۴

فرانک سوئیس، ۱۸۵۰

دلار کانادا، ۱۸۷۱

ین ژاپن، ۱۸۷۱

قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

پوند انگلستان، قدیمی‌ترین پول جهان

دلار آمریکا به‌رغم پذیرش و نفوذ گسترده، قدیمی‌ترین ارز جهان نیست. پوند بریتانیا که به‌عنوان پوند استرلینگ نیز شناخته می‌شود، بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین واحد پولی به‌شمار می‌رود که هنوز مورد استفاده قرار دارد. قدمت آن به حدود سال ۷۷۵ پس از میلاد و دوره آنگلوساکسون بازمی‌گردد که برای نخستین بار سکه‌های نقره در محل انگلستان کنونی ضرب شد. پوند استرلینگ در قرن دوازدهم و دوران پادشاهی هنری دوم به واحد پول رسمی انگلستان تبدیل شد و یک پوند امروزی در اصل نشان‌دهنده یک پوند نقره آن زمان است.

قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

دینار صربستان

پس از پوند، قدیمی‌ترین ارزهایی که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، دینار صربستان و روبل روسیه هستند که هر دو برای نخستین بار در قرن سیزدهم معرفی شدند. دینار برای نخستین بار در سال ۱۲۱۴ تحت فرمانروایی پادشاه صربستان، استفان نمانجیچ ضرب شد و نماد میراث دیرینه و انعطاف‌پذیری این کشور است.

قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

روبل روسیه

روبل ریشه در اواخر قرن سیزدهم یا اوایل قرن چهاردهم دارد و در ابتدا به قطعه‌ای از یک شمش نقره اشاره داشت که بریده شده بود. روبل در حدود سال ۱۳۰۰ به واحد پول استاندارد روسیه تبدیل شد و همچنان نمادی از حضور پایدار سیاسی و اقتصادی روسیه در صحنه جهانی است.

قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

دلار آمریکا

در رده بعدی دلار قرار دارد. ایالات متحده دلار را به‌طور رسمی در سال ۱۷۸۵ پذیرفت. این ارز اگرچه در مقایسه با ارزهای اروپایی به نسبت جوان است، اما به‌سرعت خود را به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین ارزهای جهان معرفی کرد و برای چندین دهه پرمعامله‌ترین ارز در جهان بوده است. دلار در طول قرن‌ها به پرکاربردترین ارز در تجارت بین‌الملل و یک ارز ذخیره اصلی تبدیل شد که نشان‌دهنده قدرت اقتصادی آمریکا و نفوذ جهانی آن است.

قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

گورد هائیتی

گورد هائیتی نماد مبارزه هائیتی برای استقلال و موقعیت اولیه آن به‌عنوان نخستین جمهوری مستقل سیاه‌پوستان در نیم‌کره غربی است. در سال ۱۸۱۳، اندکی پس از استقلال هائیتی از فرانسه، گورد جایگزین لیور شد که در دوران استعمار مورد استفاده قرار داشت. این ارز به‌رغم تاریخ پرفرازونشیب ناشی از بی‌ثباتی سیاسی و چالش‌های اقتصادی هائیتی، همچنان بخشی حیاتی هویت و زندگی روزمره این کشور است.

قدیمی‌ترین ارزهای رایج در جهان امروز

کد خبر 792249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.