شکسته شدن رکورد انتشار گازهای گلخانه‌ای طی آتش‌سوزی در پرتغال

آتش‌سوزی‌های جنگلی عظیم در شمال پرتغال که از هفته گذشته آغاز شد، موجب انتشار رکوردشکن و بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای با بالاترین مجموع انتشار تخمینی کربن و آلاینده‌های مضر هم‌چون ذرات درشت قابل استنشاق (PM10) و ذرات ریز معلق (PM2.5) شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شمال پرتغال از آخر هفته گذشته شاهد آتش‌سوزی‌های مرگبار جنگلی بود که با گرما و بادهای شدید حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین را تنها در پنج روز سوزاند؛ این آتش‌سوزی‌ها موجب انتشار رکوردشکن و بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای شده که به‌سمت فرانسه و اسپانیا در حرکت است. پیش‌بینی می‌شود این توده دودی که کیفیت هوای محلی را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده، طی روزهای آینده به سمت شرق حرکت کند.

شکسته شدن رکورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی در پرتغال

گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی در پرتغال

جنگل‌های پرتغال به‌شدت در آتش می‌سوزد و وضعیت مناطقی با بیشترین آسیب در آن فاجعه‌بار توصیف شده است؛ تنها در چهارشنبه ۴۰۰۰ آتش‌نشان با بیش از هزار ماشین آتش‌نشانی و حدود ۳۰ هواپیمای آب‌پاش در حال مقابله با ۴۲ آتش‌سوزی فعال این کشور بودند.

حفاظت مدنی کشور پنج مورد مرگ از جمله سه آتش‌نشان و دو غیرنظامی را ثبت کرده است که در اثر بیماری‌های مرتبط با آتش‌سوزی جان باختند. این شرایط بیش از ۱۵۰ مجروح بر جای گذاشت که حال ۱۲ نفر از آن‌ها وخیم است.

آتش‌نشانان تا پنجشنبه با بهبود شرایط جوی و تلاش برای مهار بقیه آتش‌سوزی‌های شمال کشور، اکثر آتش‌سوزی‌ها را کنترل کردند و در ساعات اولیه بامداد جمعه، به‌طور تقریبی تمام آتش‌های جنگلی خاموش شده بود. دولت پرتغال جمعه بیستم سپتامبر را برای گرامی‌داشت قربانیان این حادثه روز عزای ملی اعلام کرد.

شکسته شدن رکورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی در پرتغال

انتشار شدید گازهای گلخانه‌ای در پرتغال

انتشار کربن به‌عنوان شاخصی برای قدرت آتش‌سوزی استفاده می‌شود که مجموع برآوردشده برای این انتشارها تا ۱۸ سپتامبر ۱.۹ مگاتن کربن بود، یعنی دو برابر رکورد قبلی در سال ۲۰۰۳ که در حدود یک مگاتن ثبت شده بود.

با توجه به داده‌های ۲۲ سال اخیر، آتش‌سوزی‌های متعدد پرتغال از چهاردهم سپتامبر ۲۰۲۴، بالاترین مجموع انتشار تخمینی گازهای گلخانه‌ای را تا این لحظه ثبت کرده است که شامل انتشار کربن و آلاینده‌های ریز مضر هم‌چون ذرات درشت قابل استنشاق (PM10) و ذرات ریز معلق (PM2.5) می‌شود.

قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات معلق (PM) اثرات جدی بر سلامتی به‌ویژه میان گروه‌های آسیب‌پذیر هم‌چون کودکان، سالمندان و افراد دارای مشکلات تنفسی دارد. ذرات ریز معلق از ذراتی با قطر ۲.۵ میکرون یا کمتر تشکیل شده است که پیامدهای بالقوه آن بیشتر سلامت عمومی را هدف قرار می‌دهد، زیرا می‌توانند به اعماق سیستم تنفسی نفوذ کند و به‌طور بالقوه وارد جریان خون شود.

شکسته شدن رکورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی در پرتغال

داده‌ها افزایش واضحی در انتشار آتش و تأثیر دود بر ترکیب جوی و کیفیت هوا نشان می‌دهد که منعکس‌کننده شدت بالایی است که به‌سرعت با این آتش‌سوزی‌های ویرانگر در شمال پرتغال ایجاد شده است. بنابراین کیفیت هوای پرتغال طی چند روز آینده به‌شدت کاهش خواهد داشت و انتظار می‌رود غلظت آلودگی ذرات ریز حداقل تا بیست‌وپنجم سپتامبر بالا بماند.

دود ناشی از آتش‌سوزی تاکنون به سمت اقیانوس اطلس حرکت کرده، اما ممکن است در روزهای آینده از سراسر شبه جزیره ایبری شمالی، از طریق خلیج بیسکای به سمت غرب فرانسه حرکت کند.

تأثیر تغییرات اقلیمی بر تکرار و شدت آتش‌سوزی‌ها

مطالعات حاکی از آن است که تغییرات آب‌وهوایی موجب افزایش فراوانی و شدت شدیدترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در جهان می‌شود. بیش از ۲۰ سال داده‌های ماهواره‌ای ناسا نشان می‌دهد که فرکانس آتش‌سوزی‌های شدید بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده و شدت آن‌ها ۲.۳ برابر بوده است.

شکسته شدن رکورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی در پرتغال

کد خبر 792002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.