به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری شیراز، رئیس و جمعی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در معیت مدیریت شهری شیراز از برخی پروژههای بزرگمقیاس شهری بازدید و در جریان آخرین وضعیت و تحولات پیشرفت عمران و سازندگی این کلانشهر قرار گرفتند.
پروژه زیرگذر گویم بهعنوان پروژهای مهم و حیاتی در محور شریانی در گلوگاه ورودی چند استان و تسهیلگر گره ترافیکی شمال و شمال غرب و همچنین خط ۳ مترو بهعنوان دو مقصد اصلی مورد بازدید واقع شدند.
محمدحسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز در بازدید از پروژه زیرگذر گویم اظهار کرد: سه سال گذشته که وارد شورای اسلامی شهر و شهرداری شدیم، بودجه شهرداری شیراز ۶ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۶۰ درصد عمرانی و ۴۰ درصد جاری بوده است و امروز که سه سال از عمر شورای اسلامی شهر و شهرداری در این دوره میگذرد، بودجه شهرداری شیراز ۳۱ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ درصد افزایش است که از این مبلغ ۸۰ درصد عمرانی و ۲۰ درصد جاری است.
وی افزود: در یک نگاه، شورای ششم یک شورای شبانهروزی و پرکار است و در مقایسه با سه سال سپری شده درصد تحقق مصوبات در سالی که گذشت بیش از ۹۲ درصد بوده است، این در حالی است که سال اول تحقق مصوبات صحن از کمیتهها ۳۴ درصد و در سال دوم ۶۸ درصد بوده است.
شهردار شیراز تصریح کرد: حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد از بودجه شهرداری شیراز بودجه عمرانی و تقریباً بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان بودجه جاری است.
اسدی اضافه کرد: شهرداری شیراز طی دو سال گذشته موفق شد ۳۵ هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه محقق شده قرارداد سرمایهگذاری با بخش خصوصی مبادله و منعقد کند.
وی پروژه بزرگ مقیاس زیرگذر گویم را به عنوان بحرانیترین پروژه شهرداری شیراز از لحاظ محور مواصلاتی دانست و ادامه داد: امسال، سال افتتاح و بهره برداری از پروژههای بزرگ و ابر پروژه های شهرداری شیراز است.
شهردار شیراز به افتتاح پروژهها همزمان با حضور مقامات ملی در آبانماه اشاره و خاطر نشان کرد: تقریباً یک ماه دیگر در آستانه برگزاری دومین کنگره بزرگ ۱۵ هزار شهید استان فارس که یک بسته چند ده هزار میلیاردی برای افتتاح آماده شده است.
بخش خصوصی باید در عمل ثبات و امنیت اقتصادی را ببیند
اسدی با اشاره به برگزاری سومین همایش بینالمللی سرمایهگذاری به میزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز طی ۲ هفته آینده، از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای حضور در این همایش بینالمللی دعوت کرد.
وی با تشریح فعالیت و اجرای خطوط چهارگانه مترو و اتصال خط ۱ به ۴، خواستار حل مشکل بر زمین مانده واگن شد.
شهردار شیراز همچنین خواستار ایجاد تدبیر در راستای آزادسازی اوراق مشارکت شهرداری شیراز شد و ادامه داد: سال گذشته شهرداری شیراز ۱,۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته اما هنوز آزاد نشده است و نیازمند تدبیر است.
اسدی در ادامه سخنان خود خواستار توجه جدی به بخش خصوصی و سرمایهگذار شد و اظهار کرد: بخش خصوصی باید در عمل ثبات و امنیت اقتصادی را ببیند.
به گفته وی؛ شهرداری شیراز نمونهای از فعالیت شبانهروزی و اعتمادسازی است که نسبت به شهروندان و سرمایهگذاران کرده است و در دو سال گذشته بودجه شهرداری شیراز ۱۰۰ درصد به علت اعتمادی که شهروندان به شهرداری داشتهاند، محقق شد.
شهردار شیراز همچنین در بازدید از خط ۳ مترو، تصریح کرد: دستگاه حفار مکانیزه برای حفاری خط ۳ مترو شیراز از چند مدت قبل کار خود را در ایستگاه شهرک گلستان شروع کرده است.
اسدی خاطر نشان کرد: در منطقه ۱۰ شهرداری شیراز، بوستان کوهستانی و جنگلی دراک وجود دارد که همزمان سه پروژه زیرساختی و مهم گردشگری از جمله پارک بزرگ آبی، تلهکابین و آکواریوم در آن در حال اجراست که این پروژهها بهصورت تمام سرمایهگذاری و مشارکتی است.
وی اضافه کرد: شیراز به عنوان قطب پزشکی و گردشگری است که امروز سه زیرساخت گردشگری در شهر شیراز همزمان به شعاع یک کیلومتر در حال اجرا است.
شهردار شیراز به سرریز جمعیت در این ایستگاه اشاره کرد و ادامه داد: ایستگاه خط ۳ مترو شیراز در منطقهای سرشار از جمعیت که حاصل منطقه مسکونی شهرک گلستان، شهر صدرا، ایستگاه راه. آهن و مجتمع گردشگری است، قرار دارد و مسافرین میتوانند از این ایستگاه تا فلکه الله و فرودگاه شهید آیتالله دستغیب مسافتی به طول تقریباً ۴۰ کیلومتر را طی کنند.
اسدی همچنین بر اهمیت و تأثیر مترو در این منطقه و اتصال آن به شهر صدرا تأکید کرد.
شهرداران کشور مطالبهگر قانون آئین مالی و بودجه شهرها باشند
در این مراسم همچنین سید شمسالدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز بر حرکت شهرداریها در تراز شهروندان تأکید و اظهار کرد: در این صورت، مسیر توسعه و گسترش بهتر طی خواهد شد.
وی افزود: قانون آئین مالی و بودجه شهرها امکانات و پشتوانه خوبی برای سرمایهگذاری است و موانع تهدید سرمایهگذاری را از پیش رو برداشته است، پس شهرداران کشور مطالبه گر این قانون باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بستههای سرمایهگذاری بدون نام اشاره و تصریح کرد: بستههای سرمایه گذاری بدون نام برای کسب همه مجوزها اقدام و به فراخوان گذاشته شود، زیرا از روز فراخوان کسی اجازه ندارد از آنها درخواست مجوز جدید کند.
حسینی خاطر نشان کرد: به سازمان صمت تکلیف شده است که چنانچه در مسیر اجرای طرح های عمرانی، دارایی مانند استحصال زمین ایجاد شد، سازمان موظف است در قالب قرارداد سند ایجاد کند و اینگونه نباشد که بهرهبردار ادعای مالکیت کند.
قدرت مانور شهرداریها را بیشتر کنیم
در ادامه جعفر قادری نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: فعالیتها و کارهای بسیار خوبی در شهرداری شیراز اجرا میشود و جای تقدیر و تشکر را دارد.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی، بیمارستانهای خیریه و خصوصی در شیراز راه اندازی شد و با کارهای بزرگی که انجام شد، این کلانشهر بهعنوان قطب پزشکی و سلامت معرفی و این خود بسیار حائز اهمیت است.
نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان با ابراز خرسندی از ظرفیتهای ویژه بهخصوص گردشگری در شیراز تصریح کرد: انصافاً پروژههای بزرگی از جمله آغاز عملیات تونل ملل در حال انجام است.
قادری ابراز امیدواری کرد: در مجلس شورای اسلامی با توجه به قوانین تأمین تولید و زیر ساختها یا قوانین دیگر بتوانیم قدرت مانور شهرداریها را بیشتر کنیم که بسیار قابل تأمل است.
وی اضافه کرد: قطعه اول آزادراه شیراز-بوشهر را با مشارکت ۱۰ درصدی شهرداری و ۱۰ درصد شرکت عمران صدرا و ۳۰ درصد سرمایهگذار و ۵۰ درصد دولت شروع خواهیم کرد، همچنین رینگ کمربندی شمال شرق شیراز که در شهرداری و شورای اسلامی شهر با ۲۰ درصد مشارکت به صورت بزرگراه مصوب شد، اجرا میشود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس خاطر نشان کرد: با کمک شهرداری شیراز میتوانیم پروژههای بزرگی را در سطح شهر داشته باشیم و در طی این دوره فعالیتها و کارهای بزرگی اجرا شده که جای تشکر و تقدیر دارد.
پروژه زیر گذر گویم؛ بزرگترین زیرگذر شهری و بین شهری جنوب کشور
در این مراسم همچنین محمد امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه زیرگذر گویم از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شد و حجم وسیعی برای جابجایی تأسیسات در پروژه داشتهایم که اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی به مشخصات فنی این زیرگذر اشاره کرد و افزود: طول این پروژه ۲۱۵۰ متر است که در جنوب کشور بزرگترین زیرگذر شهری و بین شهری به این مقدار نخواهد رسید.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: نوع سازه، نیمه مسقف است که نورگیرهایی برای تهویه و روشنایی دیده شده، همچنین ارزش روز پروژه ۲,۸۵۰ میلیارد تومان است که ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به هزینه تملک و اجاره و ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه جابجایی معارضین است.
امین با اشاره به ترافیک کیلومتری در این مسیر اضافه کرد: این محور با توجه به افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان و همچنین یکی از دروازههای ورودی شهر، شهروندان برای ورود به شهر شیراز باید ساعتها در ترافیک قرار میگرفتند که تصمیم گرفته شد ۲۴ ماه این پروژه به سرانجام برسد، پس تملک ۴۱ پلاک تجاری و مسکونی، رفع معارضین تأسیسات پروژه از جمله مخابرات، فیبر نوری، گاز و برق در طول حدود ۳ کیلومتر، تملک ۵ واحد ادارات دولتی و نهادهای عمومی، انعقاد قرارداد اجاره موقت با ۱۵۶ واحد تجاری در محدوده حصارکشی کارگاه بوده است.
وی افزایش اکیپهای اجرایی را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: بتن ریزی آخرین سازه این پروژه، به اتمام رسیده و اکنون عملیات نماسازی و روشنایی در جدارههای مختلف در حال نصب است و برای جبران عقب ماندگی این پروژه اکیپ اجرایی در تمام ساعات روز و شب بدون اختلال و مزاحمت برای مردم افزایش یافته تا این پروژه در زمانبندی خود به بهرهبرداری برسد.
به ازای هر کیلومتر خط مترو نزدیک به ۶۰ میلیون یورو هزینه میشود
در ادامه همچنین علی کلانتری سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه ۴ خط فعال مترو در شیراز وجود دارد، اظهار کرد: شهرداری شیراز تنها کلان شهری است که ۴ خط مترو را بهصورت همزمان مدیریت میکند.
وی افزود: خط یک به طول ۲۴.۵ کیلومتر افتتاح شده و به طور پایدار کار خود را انجام میدهد.
سرپرست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: در طی دو سال گذشته فاز یک خط ۲ را افتتاح کردیم و عملیات بهره برداری کامل از خط ۲ در دستور کار قرار گرفته است، همزمان با بهرهبرداری از خط ۲، پروژه خط ۳ شامل ۱۰ کیلومتر حفاری مکانیزه با ۸ ایستگاه در دستورکار قرار گرفت و در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی دارد.
کلانتری اضافه کرد: نزدیک به ۵۰۰ متر از عملیات هفت تونل را انجام دادهایم و تمام ایستگاههای مسیر در حال فعالیت است.
وی به توان مهندسی در کاهش هزینهها اشاره و خاطر نشان کرد: مترو شیراز با توان مهندسی توانست در سال گذشته کاهش ۶۰۰ میلیارد تومان با حضور شرکتهای دانش بنیان و بازطراحیها داشته باشد.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز به بزرگترین چالش حوزه مترو شیراز اشاره کرد و ادامه داد: قانون حمایت از تولید داخل به واسطه خرید ناوگان از کشورهای خارجی است که این موضوع تا انتهای برنامه ششم در دستور کار بود و در برنامه هفتم هنوز برنامه تعیین و تکلیف نشده و دچار چالش شدهایم، به طوری که حجم زیادی از خطوط نزدیک ۳۰ کیلومتر خط مترو قابل بهره. برداری داریم که متأسفانه با کمبود ناوگان روبرو هستیم به طوری که در واحدهای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از آن بهره برداری میکنیم.
کلانتری اظهار کرد: به ازای هر کیلومتر خط مترو عددی نزدیک به ۶۰ میلیون یورو هزینه میشود. لذا خطوطی که در اختیار داریم از آن استفاده میکنیم، همچنین خط ۴ را با یک مجموعه سرمایه گذاری تفاهم نامه امضا شده و در حال فعالیت هستیم.
وی افزود: اتصال خط ۱ به ۴ برای دسترسی آسانتر به حرم مطهر در حال اجراست و این خط حدود ۲۷۰۰ متر طول دارد و توسعه خط ۲ از میدان آزادی به سمت سعدی و خط ۳ در دستور کار است که بابت اتمام این پروژهها عددی نزدیک به حدود ۱۵۰۰ یورو لازم داریم و سالیانه این عدد نزدیک به ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان از منابع اوراق استفاده میشود و مابقی این عدد از ظرفیتهای شهرداری استفاده میشود که نیاز به حمایت منابع مالی داریم.
نظر شما