حفظ هویت فرهنگی کالبد شهر از موضوعات کلیدی برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ که با هم‌اندیشی نخبگان و خبرگان شهری در حوزه‌های مختلف تدوین شد، توجه ویژه‌ای به موضوعات کالبدی شده است.

سیدمرتضی حسام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ اظهار کرد: در این برنامه که با هم‌اندیشی نخبگان و خبرگان شهری در حوزه‌های مختلف تدوین شد، توجه ویژه‌ای به موضوعات کالبدی شده است.

وی افزود: هدف کلان سوم برنامه مذکور تحت عنوان «ارتقای سرزندگی و پویایی محلات مبتنی بر هویت تاریخی، مذهبی و فرهنگی شهر» در قالب چهار هدف خرد و ۱۶ راهبرد بهبود سرزندگی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در محلات را مورد توجه قرار داده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به نقش نماهای شهری در عینیت بخشیدن به ارزش‌های فرهنگی شهر و بهبود سیما و منظر این کلان‌شهر تاکید کرد: افزایش کیفیت طراحی نماهای شهری و ارتقای هویت و زیبایی بصری فضاهای شهری در این دوره مدیریت شهری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری اصفهان بوده که لازم است با استفاده از حفظ وحدت و یکپارچگی بصری و جلوگیری از بروز اغتشاشات بصری انجام شود.

حسام‌نژاد با اشاره به سابقه دیرینه شهر اصفهان در معماری و پدید آمدن مکتب معماری اصفهان از دوره صفویه گفت: این کلان‌شهر از دیرباز حرف‌هایی برای گفتن در زمینه معماری داشته و شایسته است معماران به‌نام این شهر و افراد خلاق با در نظر گرفتن هویت محلات و روایت‌مندی آن‌ها، طرح‌های خود را به شهرداری ارائه کنند.

وی با اشاره به تأکیدات برنامه اصفهان ۱۴۱۰ بر موضوعات مربوط به معماری ادامه داد: برای مثال «ارتقای کمی و کیفی فضاهای شهری با اولویت روایت‌مندی و هویت محلات» نخستین هدف از اهداف خرد هدف کلان سوم برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ بوده و راهبرد نخست آن توجه ویژه به افزایش کیفیت نماهای شهری و ارتقای هویت و زیبایی بصری است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در گام نخست پیاده‌سازی این راهبرد، بررسی و ارتقای کیفیت نماهای پلاک‌های واقع در محور زاینده‌رود، محور چهارباغ و محدوده مصوب تاریخی–فرهنگی، پلاک‌های دارای کاربری و فعالیت عمومی، دولتی، اداری، خدماتی و بانک‌ها، پلاک‌های با زیربنای ۵۰۰۰ متر مربع و بیشتر، پلاک‌های واقع در مجاورت گذرهای با عرض خط بدنه ۲۴ متر و بیشتر، پلاک‌های با تعداد طبقات شش و بیشتر روی پیلوت و پلاک‌های شاخص و مهم شهری به تشخیص مناطق شهرداری در دستور کار کارگروه سیما و منظر شهری این معاونت قرار گرفته است.

حسام‌نژاد گفت: با اجرای این راهبرد و دیگر راهبردهای برنامه در آینده شاهد افزایش فضاهای شهری باکیفیت بصری مطلوب و کاهش ناهماهنگی‌های بصری، افزایش کیفی فضاهای شهری، توجه به هویت و روایت‌های محله در پروژه‌های پیشنهادی مناطق و اتفاقات مثبت دیگر در این کلان‌شهر خواهیم بود.

کد خبر 791593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.