آیا نصب دوربین مدار بسته در مشاعات جرم است؟

امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت، استفاده و نصب دوربین مداربسته به منظور تأمین امنیت در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی رو به افزایش است اما آگاهی از قوانین نصب دوربین در آپارتمان‌ها و مشاعات بسیار حائز اهمیت است تا از بروز هرگونه تخلف و دردسر جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در زندگی آپارتمان نشینی در کنار حفظ امنیت، رعایت حریم خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا چنانچه قصد دارید برای حفظ ایمنی و بالا بردن امنیت ملک خود، در مشاعات آپارتمان دوربین مداربسته نصب کنید، بهتر است ابتدا با قوانین و مقررات وضع شده در این خصوص آشنا شوید تا متوجه شوید چگونه طبق قانون دوربین را در مشاعات نصب کنید تا جرم تلاقی نشود.

قبل از آگاهی از قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان، باید بدانیم مشاعات ساختمان شامل چه فضاهایی می‌شود. مشاعات یعنی بخش‌هایی مانند؛ لابی، پشت‌بام، حیاط، باغچه، ورودی پارکینگ، آسانسور، راهروها، تأسیسات مشترک، شوفاژ خانه، درب ورودی که بین تمام مالکان مشترک است.

نصب دوربین در مشاعات نیاز به رضایت اهالی ساختمان و تاییدیه کتبی از هیئت مدیره ساختمان دارد و نصب دوربین در مشاعات بدون اجازه ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد. تهیه و نصب دوربین، تعداد دوربین و تعیین محل قرارگیری آن باید زیر نظر مدیر ساختمان صورت گیرد.

طبق تحقیقات انجام گرفته حقوقی؛ نصب دوربین مدار بسته مخفی بدون اطلاع دیگران نیاز به مجوز قانونی دارد، دوربین مداربسته در داخل منزل نیاز به اخذ مجوز قانونی از نیروی انتظامی یا مراجع قضائی دارد. نصب دوربین مداربسته در ساختمان‌ها و محیط‌هایی که در نزدیکی پادگان، پایگاه نظامی قرار دارد، ممنوع است. فیلم‌های ضبط شده مشاعات نباید در اختیار افرادی غیر از اهالی ساختمان قرار گیرد.

در این میان، فیلم‌های ضبط شده مشاعات نباید در اختیار افرادی غیر از اهالی ساختمان قرار گیرد، علامت مجهز بودن مشاعات به دوربین مدار بسته الزامی است، نصب دوربین در حریم خصوصی افراد دیگر ممنوع است، نصب دوربین در آسانسور باید با تأیید کتبی تمام ساکنان صورت گیرد و نصب دوربین در کوچه نباید به گونه‌ای باشد که باعث تجسس در حریم خصوصی افراد شود چرا که تعرض به حیثیت، جان و مال افراد جرم است.

در همین ارتباط، نصب دوربین‌های مداربسته به جهت افزایش امنیت با رعایت قوانینی که پیش‌تر به آن اشاره کردهایم جرم نبوده و می‌توانید با در نظر داشتن موارد منع قانونی اقدام به نصب دوربین مدار بسته کنید، اما چنانچه بدون مجوز و اطلاع دیگر اهالی ساختمان اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته در مشاعات ساختمان کنید این کار جرم بوده و طبق قانون با شما برخورد خواهد شد، لازم به ذکر است حتماً برای نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان باید طبق آئین‌نامه نصب دوربین در آپارتمان پیش بروید.

بنابر مطالعات انجام شده، برای شکایت در مورد نصب غیرمجاز دوربین در مشاعات آپارتمان، چند روش وجود دارد؛ مراجعه به نیروی انتظامی محل و ثبت شکایت در کلانتری مربوطه، طرح شکایت در دادسرا و تشکیل پرونده قضائی علیه فرد خاطی در دادسرای محل سکونت، ارائه شکایت به شورای حل اختلاف محلی که می‌تواند به صورت غیرقضایی به موضوع رسیدگی کند.

هچنین در صورت عدم نتیجه‌گیری از مراجع قبلی، ارائه شکایت به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، می‌توان با ارسال نامه رسمی به مدیریت مجتمع مسکونی، درخواست جمع‌آوری دوربین‌های غیرمجاز را مطرح کرد و مستندات و مدارک لازم شامل عکس یا فیلم از محل نصب دوربین، فیش آپارتمان و مدارک هویتی است.

کد خبر 791520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.