بستر همکاری خودروسازان برتر دنیا با خودروسازان داخلی فراهم شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فراهم کردن شرایط همکاری خودروسازی های داخلی با شرکت‌های پیشرفته جهان و ورود تکنولوژی نوین به کشور ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی پور دهقان با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی برای واردات خودرو اظهار کرد: معضلات مرتبط با حوزه خودرو چند بعدی بوده و اختصاص این ارقام مشکلات این صنعت را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کند. انحصار در حوزه خودروسازی داخلی موجب شده شاهد عدم کیفیت، عدم خلاقیت و عدم ارتقا تکنولوژی و عرضه با قیمت بسیار بالا باشیم اما راه حل آن باز کردن درهای کشور و آزاد کردن واردات خودرو نیست.

وی با تاکید بر اینکه امکان رها کردن صنعت خودروسازی و زنجیره تولید خودرو در کشور وجود ندارد، افزود: همه مردم و مسئولان از کیفیت خودروهای داخلی نگران و ناراحت هستند و در همین راستا مقام معظم رهبری نیز نکاتی را مطرح کردند؛ اما راهکار آن هم اختصاص مبلغی به شرکت‌های خودروساز برای واردات خودرو از چین و مشکلات متعدد تأمین قطعات مورد نیاز نیست و تیم اقتصادی دولت حتماً باید برای ساماندهی این بازار برنامه عملیاتی تدوین کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وزیر صمت و اقتصاد تاکید کردیم که برنامه‌ای جامع و یکپارچه برای ورود تکنولوژی روز خودروسازی به کشور داشته باشند چرا که واردات درمان قطعی نبوده و نمی‌توانیم دائماً این میزان ارز را تأمین کنیم. از سوی دیگر در شرایط خاص ارزی قرار داریم و اختصاص چنین مبلغی برای برخی افراد انحصار ایجاد کرده و بازار سیاه خودروهای وارداتی نیز رونق می‌گیرد.

پور دهقان اضافه کرد: باید با شکستن قفل روابط با کشورهای پیشرفته در این حوزه، زمینه را برای واردات تکنولوژی خودروهای روز دنیا فراهم کنیم در همین راستا هم باید با تضمین امنیت سرمایه شرکت‌های خودروسازی و همچنین تسهیل مبادلات مالی آنها، امکان سرمایه گذاری در داخل کشور برای توسعه همکاری با شر کت‌های داخلی را ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: این موضوع را حتماً در نشست روز آینده کمیسیون صنایع با وزیر صمت مطرح خواهیم کرد؛ با اختصاص یک میلیارد دلار به واردات خودرو شاهد اتفاق اساسی و زیرساختی در بازار نخواهیم بود و این اقدام تنها مسکن و آثار موقتی در بازار ایجاد خواهد کرد و شاهد بهبود وضعیت ایمنی و کاهش قیمت محصولات داخلی نخواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروسازی همچون پژو، سیتروئن وغیره وارد کشور شده و با همکاری شرکت‌های داخلی محصولات خوبی را تولید کردند که تا سال‌های بعد هم از پلتفرم آن برای تولید خودروهای مشابه استفاده شد با این رویکرد با ورود تکنولوژی به کشور شاهد بهبود کیفیت محصولات خواهیم بود و از سوی دیگر خودروسازهای داخلی نیز از چرخه حذف نمی‌شوند.

کد خبر 791468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.