دانشگاه آزاد آزمایشگاه انرژی تاسیس می‌کند

مدیر کل عمران و مستقلات دانشگاه آزاد گفت: پیش‌بینی می‌شود آزمایشگاه انرژی حدود چهار ماه دیگر به بهره‌برداری برسد و تمام زیرساخت‌های آن آماده شده است. دانشگاه آزاد اصفهان با تاسیس آزمایشگاه انرژی به یکی از پیشگامان استفاده از انرژی‌های پاک در کشور تبدیل خواهد شد.

امید خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اهداف اصلی از ایجاد این مزرعه خورشیدی، پیشبرد سیاست‌های جدید کشور به سمت انرژی‌های پاک و کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی بوده است، دانشگاه آزاد اصفهان در راستای این سیاست‌ها، فضایی را به نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی خورشیدی اختصاص داده که دو منظوره است؛ هم به‌عنوان پارکینگ سرپوشیده برای دانشجویان و هم به‌عنوان یک نیروگاه تولید انرژی که حدود یک چهارم مصرف برق دانشگاه را تأمین می‌کند. برق تولیدی به شبکه سراسری تزریق می‌شود و ما از شرکت برق خدمات دریافت می‌کنیم.

وی افزود: این پروژه علاوه بر تأمین نیازهای دانشجویی، به شبکه برق کشور نیز کمک می‌کند. در کنار این نیروگاه، آزمایشگاه انرژی ایجاد خواهد شد که دانشجویان رشته‌های برق، مخابرات و الکترونیک می‌توانند از آن برای دروس عملی خود استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود که این آزمایشگاه حدود چهار ماه دیگر به بهره‌برداری برسد و تمام زیرساخت‌های آن آماده شده است.

مدیر کل عمران و مستقلات دانشگاه آزاد ادامه داد: نظارت و ارزیابی مداوم از این مجموعه در حال انجام است و پست زمینی در کنار نیروگاه میزان تولید آن را در فصول مختلف رصد می‌کند، نگهداری و تمیز کردن سلول‌ها طبق پروتکل‌های جهانی انجام می‌شود.

امید خواجه افزود: ما قصد داریم تا در سطح دانشگاه و استان اصفهان، تعداد نیروگاه‌های خورشیدی را گسترش دهیم، در برنامه‌های آینده، سه نیروگاه مشابه دیگر در دانشگاه خواهیم داشت که یکی از آنها بر روی سقف سوله ورزش دانشگاه نصب خواهد شد، این نیروگاه‌ها معادل مصرف برق دانشگاه خواهند بود و باعث بی‌نیازی از شبکه سراسری خواهند شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی است که نیروگاه خورشیدی را تأسیس کرده و بر ادامه این روند مصمم است.

مدیر کل عمران و مستقلات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سلول‌های خورشیدی وارداتی هستند و تکنولوژی ساخت آن‌ها در کشور وجود ندارد، این سلول‌ها منسجم شده و به سیستم‌های کنترلی افزوده می‌شود تا به شبکه تزریق شود.

کد خبر 791438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.