تقوا به انسان، رنگ خدا می‌دهد

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: تقوا به انسان، رنگ خدایی می‌دهد؛ اگر کسی رنگ خدایی بگیرد، اعتقاد ثابتی خواهد داشت اما اگر رنگ غیر خدایی باشد کافیست با یک رفیق اهل گناه بنشیند تا رنگش تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در گردهمایی مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به روایتی از پیامبرگرامی اسلام (ص) مبنی بر «إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ» اظهار کرد: نیت، یعنی قصد و محرک فرد برای انجام یک کار؛ بر این اساس، عمل به نیت و به معنی آن است.

وی با بیان اینکه خداوند باید محرک و دلیل امور باشد، افزود: خداوند می‌فرماید کسانی که شعائر الهی را بزرگ می‌شمارند از تقوای قلوب است؛ در این راستا سعی کنید که نیتتان بهم نخورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تاکید بر اینکه عمل صالح یعنی کار برای خدا، عنوان کرد: شورای هماهنگی نیروهای خوبی دارد و سعی کنید که نیتتان خراب نشود؛ عمل صالح یعنی عمل برای خدا؛ پروردگار می‌فرماید اگر کسی عمل صالح انجام بدهد و مؤمن باشد، ما به آن‌ها حیات طیبه می‌دهیم که حیات طیبه به معنی زندگی انسانی است.

وی با اشاره به زندگی‌های مختلفی که داریم، گفت: حیات، یعنی چیزی که باعث رشد و تغییر انسان شود؛ حیات اول، حیات نباتی است که درخت و کوه هم دارند؛ قرآن می‌فرمایدما به کوه‌ها گفتیم با حضرت داوود هم صدا شوید و ما آن حیات کوه را نمی‌فهمیم اما حیات نباتی داریم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد افزود: ما حیات حیوانی هم داریم، یعنی فکر می‌کنیم، کاری که گیاه نمی‌تواند انجام دهد اما حیات انسانی آن حقیقتی است که انسان می‌فهمد و درک می‌کند.

وی عنوان کرد: قرآن می‌فرماید اگر تقوا داشته باشید، خداوند نوری به نام فرقان برای شما قرار می‌دهد؛ فرقان یعنی نوری که به واسطه آن می‌توانید حق و باطل را کامل بشناسید؛ افراد زیادی هستند که از اول انقلاب، کسی نتوانسته او را تغییر دهد؛ در مقابل، برخی هم با اندک هجمه‌ای، دست از انقلاب کشیدند؛ در قرآن داریم اگر دینتان را از پیغمبر و قرآن بگیرید تغییر نخواهد کرد؛ حیات طیبه یعنی انسان به جایی برسد که هیچکس نتواند او را تغییر دهد که این، همان تقواست.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطر نشان کرد: امام علی (ع) در سخنی، تقوا و بی تقوایی را مثال می‌زنند که شبیه به قلعه است؛ تقوا مَثَل آن مثل قلعه است که راه نفوذ ندارد و بی تقوایی مثل قلعه خرابی است که همه به آن نفوذ می‌کنند، چون انسان با تقوا، نوری دارد که هیچکس نمی‌تواند به او نفوذ کند.

وی با بیان اینکه مؤمن رنگ‌پذیر نیست و تقوا به انسان، رنگ خدایی می‌دهد، تصریح کرد: رنگ خدا، ثابت است؛ اگر کسی رنگ خدایی بگیرد، اعتقاد ثابتی خواهد داشت اما اگر رنگ غیر خدایی باشد کافیست با یک رفیق اهل گناه بنشیند تا رنگش تغییر کند؛ شما آن تقوای قلوب را دارید و باید از آن مراقبت و آن را تقویت کنید؛ سعی کنید که تقوای قلوب بر شما حاکم باشد و همیشه کار را برای خدا انجام دهید.

آیت‌الله طباطبایی نژاد ادامه داد: هرگز منت نگذارید زیرا قرآن کریم می‌فرمایداگر انفاقی کردید و روی آن منتی گذاشتید فایده‌ای ندارد؛ همچنین خداوند می‌فرماید ما برای نعمت‌هایی که به شما دادیم بر کسی منتی نداریم و اگر کسی عمل با منتی انجام داد از او قبول نمی‌کنیم؛ امام باقر (ع) نیز می‌فرماید که باقی بودن بر عمل شدید تر از خود عمل است.

وی با بیان اینکه وقتی فرد تصمیم می‌گیرد کار خوبی را انجام دهد باید تلاش کند که آن کار خوب را حفظ کند، تشریح کرد: از اهل بیت سوال می‌کنند چگونه عمل خود را حفظ کنیم؟ می‌فرمایند عمل صالحی را خالصانه و پنهانی انجام دادی را برای تو می‌نویسند و اگر بعداً به کسی گفته شود، پاک شده و عمل خوب علنی نوشته می‌شود؛ اگر جور دیگری بیان کنی نیز پاک می‌شود و عمل ریایی نوشته می‌شود؛ البته گاهی می‌گویی که برای دیگران الگو شود و آنها نیز انجام دهند این گونه اعمال ریایی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: در کارها، احترام همه را حفظ کنید و خدمتگزار باشید، همه چیز ما باید خدمت‌گزاری باشد؛ شهید بهشتی فرمود ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت؛ مکتب اسلام، این است و همه پیغمبران این گونه بودند؛ اگر علما اینگونه نباشند، عالم نیستند.

آیت‌الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: همه پیامبران، شیفتگان خدمت بودند؛ حضرت امیرالمومنین و امام حسین علیهم السلام هر دو در دعاهای خود می‌فرمایند خدایا، خوب می‌دانی آنچه ما کردیم برای به دست آوردن سلطنت و مادیات دنیا نبود بلکه کار ما این بوده است که در شهرها و روستاها اصلاح انجام دهیم و دستورات تو را ارائه کنیم تا همه بدانند این‌ها دستورات توست و مظلومین از بندگان تو در امان باشند؛ در واقع، می‌خواهیم با ظالم بجنگیم تا به کسی ظلم نکند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: ما شیفتگان خدمت به بشریت هستیم و هیچ کاری بالاتر از این نیست؛ پیامبر اسلام می‌فرمایند «الخلق عیال الله»، نفرموده انسان بلکه فرموده است خلق، یعنی درخت و حیوان هم همینطور است و خلق، عیالات خداست؛ همه ما و همه موجودات عیال خدا هستیم و محبوب‌ترین خلق نزد خدا کسی است که به عیال خدا خدمت کند.

وی اظهار کرد: گاهی خدمت از نوع معنوی است مثلاً سعی می‌کنی افراد را از گناه، کج فکری‌ها، کج رفتاری‌ها نجات دهی واین‌ها همه خدمت به عیال خداست؛ خدمت، فقط کمک مالی نیست بلکه وقتی در حال خدمت به عیال خدا هستید که مردم، مثل شما با شعائر الهی آشنا شوند؛ کارهای خوبی که در کشور انجام می‌شود، مثل یادواره‌های شهدا یا بقیه مراسمات مثل ۲۲ بهمن و روز قدس حرکتی که انسان‌ها انجام دادند و یک انقلابی شکل گرفت می‌خواهیم این را زنده نگه داریم؛ این‌ها مثل زنده نگه داشتن عاشوراست.

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: خیلی‌ها هستند که در همین راهپیمایی‌ها، فکرشان فکر درست می‌شود؛ البته این گونه نیست که فقط در راهپیمایی اربعین این تغییرات اتفاق بیفتد، هرچند آنجا حساب دیگری دارد؛ هر حرکت الهی انسان را می‌سازد؛ مگر نه اینکه وقتی به سمت مسجد می‌روید، هر قدم ثواب دارد؛ سعی کنیم به همه افراد شرکت کننده در مراسمات احترام بگذاریم و آن‌ها را مهمان خودمان بدانیم و با این خیال و با قصد الهی به خدمتتان ادامه دهید.

کد خبر 791287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.