نابرابری دریافت شغل‌های مدیریتی برای زنان در ژاپن

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از یک درصد از مدیران اجرایی ۱۶۴۳ شرکت فهرست‌شده در بورس اوراق بهادار توکیو زن هستند و تنها ۱۳ مدیر عامل زن در میان ۱۶۰۰ شرکت برتر این کشور وجود دارد، این امر بیانگر حرکت کند این کشور در تحقق هدف ایجاد جامعه‌ای برای درخشیدن زنان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، یک دهه پس از اینکه نخست‌وزیر وقت ژاپن به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد درصدد ایجاد جامعه‌ای ایجاد است که در آن همه زنان بدرخشند، ژاپن همچنان در مقایسه‌های جنسیتی بین‌المللی از سیاست و تجارت بد عمل کرده است.

زنان ژاپنی در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۵.۵ درصد از پست‌های اجرایی را برعهده داشتند، در حالی که این میزان در بریتانیا ۴۰.۹ درصد و در فرانسه ۴۵.۲ درصد بود. در واقع تنها چین و کره‌جنوبی دارای نسبت کمتری از مدیران زن بودند.

در حال حاضر نیز زنان تنها ۰.۸ درصد از ۱۶۴۳ شرکت فهرست‌شده در بازار بورس اوراق بهادار توکیو را رهبری می‌کنند. این ارقام نشان‌دهنده پیشرفت کند ژاپن در توزیع جنسیتی در پست‌های اداری است.

نابرابری دریافت شغل‌های مدیریتی برای زنان در ژاپن

آمار پایین نشان‌دهنده مشکلاتی است که دولت این کشور در مسیر رسیدن به هدف خود برای داشتن حداقل ۳۰ درصد از نقش‌های اجرایی زنان تا پایان دهه با آن مواجه است.

البته زنان ژاپنی طی سال‌های اخیر به چندین سمت برجسته منصوب شده‌اند و طبق بررسی‌ها تعداد اعضای هیئت‌مدیره زن از ۳۰۰۰ نفر فراتر رفته که دو برابر تعداد پنج سال پیش است. در سال ۲۰۲۱ نیز بزرگترین سازمان اتحادیه کارگری ژاپن برای نخستین بار توسط یک مدیر زن رهبری شد و در ژانویه جاری شرکت هواپیمایی این کشور صاحب نخستین رئیس زن شد. در جولای نیز دولت نخستین دادستان کل زن را منصوب کرد.

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد وزیر امنیت اقتصادی کشور در میان سه نامزدی است که انتظار می‌رود در انتخابات بیست‌وهفتم سپتامبر برای رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) در رقابت حضور داشته باشد. این خبر چشم‌انداز دولت را برای داشتن اولین نخست‌وزیر زن گسترش داده است.

نابرابری دریافت شغل‌های مدیریتی برای زنان در ژاپن

کد خبر 791232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.