۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
تمرکز بر واقعیت و دیپلماسی

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو برای شرکت در نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو بریکس و هم‌زمانی آن با تحولات اخیر روابط ایران و روسیه درباره زنگزور، اهمیت این سفر را دو چندان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدارهای مهم و دوجانبه بین دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با پوتین رئیس‌جمهور روسیه و همچنین وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست بریکس موجب شد سفر او به سرزمین تزارها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با تسلط کافی و دستانی پر پا به نشست امنیتی بریکس گذاشت. نشستی که علاوه‌بر ایران مقامات برزیل، هند، آفریقای جنوبی، چین، امارات، اتیوپی و روسیه به‌عنوان اعضای گروه بریکس در آن حضور داشتند. وی در این نشست پیشنهاد رسمی ایران برای تشکیل یک ساختار امنیتی بریکس با عنوان کمیسیون امنیتی بریکس برای مقابله با تروریسم و سوءاستفاده از فناوری‌های نوظهور مطرح کرد.

در حاشیه این اجلاس پوتین در کاخ کنستانتینوفسکی سن‌پترزبورگ میزبان احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

پوتین در این دیدار با اشاره به روابط رو به رشد ایران و روسیه در همه عرصه‌ها گفت: اراده راسخ تهران و مسکو بر تعمیق و گسترش همکاری در همه عرصه‌ها استوار شده است، همچنین وی به روند رو به رشد مبادلات در زمینه اقتصادی، علم و فناوری، نفت و انرژی، حمل‌ونقل و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرده و گفته است: دو کشور به صورت دوجانبه در نشست‌هایی همچون بریکس، شانگهای و اتحادیه اوراسیا نیز همکاری گسترده‌ای دارند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: روابط روسیه و ایران با تلاش رهبر ایران در حال توسعه است. روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود در این راستا در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهیم داشت.

احمدیان و پوتین

روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است در واقع روسیه مصمم به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف است.

توسعه کریدور شمال-جنوب از پروژه‌های دارای اولویت روسیه و ایران است. در این رابطه پوتین خاطرنشان کرد که از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم، ملاقات خصوصی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با رئیس‌جمهور روسیه که طی آن بر امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی توسط رؤسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک تاکید شد، به نظر می‌تواند نشانه مهمی از اراده تهران و مسکو برای عبور از بعضی سوءتفاهمات اخیر باشد.

احمدیان با سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. این مقام عالی رتبه روسی در این دیدار بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تاکید کرد و گفت: روسیه بر توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در این زمینه هیچ‌گونه تغییری نکرده است.

روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند، احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدار بر آمادگی کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌ها در همه عرصه‌ها به‌ویژه در زمینه اقتصادی تاکید کرد.

دیدارهای مهم و کلیدی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در حاشیه نشست امنیتی بریکس به همین جا ختم نشد و احمدیان با وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز دیدار کرد. احمدیان در این دیدار گفت: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران سیاست ثابتی نسبت به چین دارد و رویکرد توسعه مناسبات تهران پکن را دنبال می‌کند. تسهیل اجرای سند همکاری‌های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و چین و رفع موانع فراروی آن در دستور کار قرار دارد. همکاری دو و چند جانبه ایران و چین به تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌کند. وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار خاطر نشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران، یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است. روابط چین با ایران متأثر از دیگران نخواهد بود و ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ایران حمایت می‌کنیم، چین به توافق مشارکت راهبردی دو کشور پایبند است و علاوه‌بر آن، حوزه‌های جدید همکاری را در نظر داریم. پکن و تهران چالش‌ها و تهدیدهای یکسانی دارند و از این رو، باید با یکدیگر همکاری کنند. باید تلاش‌های آمریکا علیه ایران، روسیه و چین را ناکام بگذاریم. آماده تقویت همکاری‌ها در چارچوب کریدورهای حمل‌ونقل هستیم.»
علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه نشست مشترک بریکس با همتای ونزوئلایی خود نیز دیدار کرد.

تمرکز بر حقیقت و دیپلماسی

توطئه رسانه‌ای غرب خنثی شد

ابولفضل زهره‌وند در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه تنها جنبه امنیتی ندارد، بلکه دستاورد این سفر تمامی ابعاد فرهنگی، اقتصادی، رسانه‌ای و ژئوپولتیک را در بر می‌گیرد، بر همین اساس می‌توان تمامی این ابعاد را در راستای تأمین منافع امنیتی تلقی کرد.

وی افزود: گروه بریکس از قدرت‌های نو ظهوری تشکیل شده است که ایران طی سال گذشته با پیوستن به این گروه اقتصادی از جمله اعضای رسمی و حقوقی آن تلقی می‌شود، امروز این گروه قطعاً برای ادامه فعالیت‌های خود با چالش‌های جدید کشورهای غربی روبرو خواهد شد، زیرا کشورهای غربی حضور کشوهای ایران، روسیه و چین در این گروه را تهدیدی جدی برای بقای قدرت خود تلقی کرده و از این رو امروز شاهد ظهور بعضی تبلیغات رسانه‌ای برای ایجاد اختلاف بین ایران و روسیه هستیم.

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: غرب امروز نگران اتحاد استراتژیکی ایران، روسیه و چین است، بر همین اساس حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در مسکو و دیدار با ولادمیر پوتین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دیدار احمدیان به‌عنوان نماینده مسلط و تام‌الاختیار ایران موجب شد موضع‌گیری‌های روسیه درباره زنگزور متفاوت از قبل و شخص رئیس‌جمهور این کشور است.

زهره‌وند خاطر نشان کرد: پوتین در دیدار با دبیر شورای امنیت عالی ایران به‌نوعی توطئه رسانه‌ای غرب را خنثی کرد و تمام قد از ایران دفاع کرد در این راستا باید توجه داشت به‌دلیل تهدیدات دولت‌های غربی، تهران و مسکو باید روابط فی‌مابین را به خوبی مدیریت کنند و اجازه سوءاستفاده بدخواهان را ندهند.

به نظر می‌رسد این سفر استراتژیک پایانی بر توطئه‌های رسانه‌ای غرب و در راستای تقویت روابط ایران و روسیه تلقی شود و به‌نوعی کشورهای غربی را که در رؤیای ایجاد اختلاف بین تهران، مسکو و پکن بوده‌اند را ناکام بگذارند. باید دید سفر مسعود پزشکیان به مسکو و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور چه دستاوردی خواهد داشت.

کد خبر 791228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.