خراسان‌های رضوی و شمالی در یک هفته ۱۴ بار لرزید / لرزه‌ در ۹ استان کشور ثبت نشد

از هفدهم تا بیست‌وسوم شهریور، ۱۳۲ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی و خراسان شمالی با ۱۴ زمین‌لرزه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی هفدهم تا بیست‌وسوم شهریور، ۱۳۲ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۱۸ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۲ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه بافق در استان یزد با رخداد ۹ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، هشت زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در ایلام، دو زمین‌لرزه در بوشهر، چهار زمین‌لرزه در تهران، پنج زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری ،۱۴ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۱۴ زمین‌لرزه در خراسان شمالی و چهار زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، هفت زمین‌لرزه در خوزستان، ۱۱ زمین‌لرزه در سمنان، چهار زمین‌لرزه در فارس، دو زمین‌لرزه در قم، یک زمین‌لرزه در قزوین، هشت زمین‌لرزه در کرمان، پنج زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گلستان، چهار زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در مرکزی، دو زمین‌لرزه در هرمزگان و ۱۳ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، زنجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان، لرستان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی و خراسان شمالی با ۱۴ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز پنجشنبه، هفدهم شهریور ساعت ۲۳:۴۳:۳۲ با بزرگی ۴.۲ ریشتر در گزنجیک در ترکمنستان و نزدیک به مرز ایران از سمت خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۷ شهریور

در آمل استان مازندران زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ در عمق شش کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۵ کیلومتری آمل، ۲۷ کیلومتری خوش رود پی و ۲۹ کیلومتری دابودشت بوده است.

فیض آباد استان خراسان رضوی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ در عمق شش کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۳ کیلومتری فیض آباد، ۱۶ کیلومتری شادمهر و ۳۵ کیلومتری بایک این استان گزارش شد.

یکشنبه ۱۸ شهریور

چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ در عمق شش کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز آن در ۳۶ کیلومتری چلگرد این استان و ۳۹ کیلومتری فریدون شهر و ۴۵ کیلومتری افوس استان اصفهان بوده است.

فاریاب استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ در عمق ۲۷ کیلومتری لرزید و کانون آن در هفت کیلومتری فاریاب و ۳۷ کیلومتری بلوک استان کرمان و ۳۲ کیلومتری هرمزگان گزارش شد.

در بندر خمیر استان هرمزگان زلزله ۲.۸ و بجنورد استان خراسان شمالی زلزله ۲.۸ رخ داد.

دوشنبه ۱۹ شهریور

در دوگنبدان استان چهارمحال و بختیاری زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۹ در عمق ۱۱ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در هشت کیلومتری دوگنبدان، ۴۲ کیلومتری باشت و ۴۶ کیلومتری چرام این استان بوده است.

موسیان استان ایلام نیز با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ در عمق هشت کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۴۰ کیلومتری موسیان و ۵۱ کیلومتری مورموری استان ایلام و ۵۳ کیلومتری شوش استان خوزستان گزارش شد.

در راز استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷، سرو استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹ و لالی استان خوزستان زلزله ۲.۶ رخ داد.

سه شنبه ۲۰ شهریور

در رویدر استان خوزستان زلزله ۲.۷، رودبار استان کرمان زلزله ۲.۶ رخ داد.

نورآباد استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۸ کیلومتری نوآباد، ۲۲ کیلومتری بابامنیر و ۲۳ کیلومتری قائمیه این استان به ثبت رسید.

چهارشنبه ۲۱ شهریور

شوقان استان خراسان شمالی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۹ کیلومتری شوقان، ۲۱ کیلومتری سنخواست و ۳۹ کیلومتری بجنورد این استان بودده است.

در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ و جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۵ رخ داد.

پنج شنبه ۲۲ شهریور

در فاضل آباد استان گلستان زلزله ۲.۸، دهرم استان فارس زلزله ۲.۹، شوقان استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷، رامیان استان گلستان زلزله ۲.۶، اشنویه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، رابر استان کرمان زلزله ۲.۷ رخ داد.

فریدون شهر استان اصفهان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ در عمق هشت کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۸ کیلومتری فریدون شهر و ۳۳ کیلومتری افوس استان اصفهان و ۴۱ کیلومتری چلگرد استان چهارمحال و بختیاری گزارش شد.

جمعه ۲۳ شهریور

در آبدان استان بوشهر زلزله ۲.۸ و بادرود استان اصفهان زلزله ۲.۵ رخ داد.

چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۴ کیلومتری چلگرد این استان و ۳۶ کیلومتری قلعه خواجه و ۵۸ کیلومتری استان خوزستان بوده است.

کد خبر 791182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.