برترین ذخایر ارزی جهان در ۲۰۲۴ / کاهش نقش دلار در دو دهه اخیر

گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول از برترین ذخایر ارزی جهان تا سه ماهه اول ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که دلار آمریکا طی دو دهه اخیر شاهد کاهش نقش بوده است اما همچنان یکی از ارزهای ذخیره‌شده جهانی در کنار سایر ارزهای اصلی نظیر یورو، ین و پوند استرلینگ است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) برترین ذخایر ارزی جهان تا سه ماهه اول ۲۰۲۴ عبارتند از:

دلار آمریکا ۶,۷۶۶,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۵۹ درصد

یورو ۲,۲۶۳,۴۴۹,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۲۰ درصد

ین ژاپن ۶۵۴,۱۴۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۶ درصد

پوند استرلینگ ۵۶۲,۲۳۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۵ درصد

دلار کانادا ۲۹۵,۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۳ درصد

دلار استرالیا ۲۴۸,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۲ درصد

رنمینبی چینی ۲۴۶,۹۴۴,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۲ درصد

سایر ارزهای جهان ۴۶۰,۳۲۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار ۴ درصد

این امر نشان می‌دهد که به‌طور تقریبی ۶۰ درصد از ۱۱.۵ تریلیون دلار ذخایر ارزی جهان به دلار آمریکا است. قابل‌توجه توجه اینکه بعضی از کشورها اطلاعات مالی خود را به صندوق بین‌المللی پول گزارش نمی‌کنند و ذخایر ارزی آن‌ها معادل ۳۵۵ میلیارد دلار در این فهرست‌بندی حاضر لحاظ نشده است.

برترین ذخایر ارزی جهان در ۲۰۲۴ / کاهش نقش دلار در دو دهه اخیر

فارغ از این حقیقت، دلار آمریکا و یورو دو ارز ذخیره برتر جهان هستند که پویایی این دو در طول زمان در حال تغییر بوده است، تا آنجا که تسلط دلار آمریکا از بیش از ۷۰ درصد ذخایر جهانی در سال ۲۰۰۰ به ۵۹ درصد گزارش‌شده در سه ماهه اول ۲۰۲۴ کاهش داشته است.

با این حال به‌رغم کاهش نقش دلار در دو دهه اخیر، افزایش قابل‌توجهی در سهام سایر ارزهای اصلی (یورو، ین و پوند استرلینگ) مشاهده نشده است، در عوض، ارزهای ذخیره غیرسنتی هم‌چون دلار استرالیا، دلار کانادا، رنمینبی چین و وون کره جنوبی رواج پیدا کرده‌اند. تحقیقات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که افزایش در سهم ذخایر رنمینبی ۲۵ درصد از تغییر فاصله از دلار آمریکا طی سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۲۱، روسیه به‌طور تقریبی یک‌سوم کل ذخایر رنمینبی چین را در اختیار داشت که در آن زمان حدود ۱۰۵ میلیارد دلار ارزش داشت. بزرگترین دارندگان بعدی این ارز برزیل، سوئیس و مکزیک بودند.

ارزهای ذخیره غیراصلی برای مدیران ذخایر ارزی جهان از آن جهت جذاب هستند که تنوع و بازدهی به‌نسبت بالایی را ارائه می‌دهند و خرید، فروش و نگهداری آن‌ها با توسعه فناوری‌های مالی دیجیتال جدید آسان‌تر شده است.

برترین ذخایر ارزی جهان در ۲۰۲۴ / کاهش نقش دلار در دو دهه اخیر

کد خبر 791049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.