۳۰ درصد به ترافیک مهر افزوده می‌شود / ۲۵ درصد سفرهای درون‌شهری تحصیلی است

با توجه به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، پیش‌بینی‌ می‌شود حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد به ترافیک مهرماهی افزوده شود که بیشتر مربوط به محدوده مراکز آموزشی است و انتظار می‌رود سفرهای تحصیلی ۲۵ درصد از کل سفرها را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزهای پایانی شهریورماه در حال سپری شدن است و تمام شهرها و استان‌های کشور برای آغاز سال تحصیلی آماده می‌شوند، در این میان با توجه به آغاز سال تحصیلی و افزایش بار ترافیکی با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، مواردی از جمله مدیریت ترافیک، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و توجه به توصیه‌های پلیس، باید مد نظر افراد، خانواده‌ها و رانندگان قرار گیرد.

همچنین آموزش فرهنگ ترافیک به دانش‌آموزان، ساماندهی سرویس مدارس، پرهیز از سدمعبر، مدیریت زمان و داشتن زمان‌بندی مناسب، پرهیز از عجله و شتاب از دیگر مواردی است که با توجه به افزایش حجم ترافیک در شهرها با آغاز سال تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد؛ بر اساس تجربیات سال‌های پیشین و برآوردهای انجام شده، با آغاز سال تحصیلی، شهرها و به ویژه کلان‌شهرها حجم بالایی از ترافیک را تجربه خواهند کرد، از همین رو رعایت نکات مذکور می‌تواند از رخداد حوادث ناگوار جلوگیری و به روان‌تر شدن ترافیک کمک کند.

با افزایش سفرهای شهری از ابتدای مهرماه، شاهد کندی حرکت و حتی ایجاد گره‌های ترافیکی خواهیم بود و بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور فراجا، پیش بینی می‌شود در ایام بازگشایی مدارس ترافیک صبحگاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد در کلان‌شهرها افزایش یابد و تاکید مسئولان مربوطه به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این بازه زمانی است و پلیس راهور به منظور تأمین نظم و ایمنی تردد و روان‌سازی ترافیک برای ارتقای ایمنی و سهولت تردد دانش آموزان، طرح ویژه ترافیکی در سراسر کشور اجرا می‌کند.

رفع نواقص تابلو و خط‌کشی‌های اطراف مدارس و ایمن‌سازی معابر اطراف مدارس و به ویژه در حاشیه راه‌ها و تشدید نظارت بر عملکرد سرویس‌های مدارس از نظر داشتن مجوز، رعایت ظرفیت و مقررات رانندگی از جمله اقدامات انجام شده در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به شمار می‌رود؛ براساس آمار ارائه شده، در هفته اول مهر ۱۴۰۲ نسبت به هفته آخر شهریور ۱۴۰۲ در ساعت ۰۷:۰۰ صبح بیشترین ترافیک در کلان‌شهر تهران مشاهده شده بود و از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰ که زمان تعطیلی مدارس بود، در هفته اول مهر نسبت به هفته اول شهریور شاهد افزایش ۳۲ درصدی ترافیک بودیم و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد به ترافیک مهرماهی در سال جاری افزوده خواهد شد و این ترافیک بیشتر مربوط به محدوده مراکز آموزشی است.

۳۰ درصد به ترافیک مهر افزوده می‌شود / ۲۵ درصد سفرهای درون‌شهری تحصیلی است

انجام روزانه ۲۱ میلیون سفر درون شهری و وجود حدود ۹ میلیون خودرو و موتورسیکلت

فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روزهای پایانی تابستان در حال طی شدن است و به استقبال مهرماه می‌رویم و در طول ماه‌های تابستان با توجه به مسافرت هم‌وطنان، در شهرها شاهد ترافیک روان‌تری نسبت به روزهای دیگر سال هستیم.

وی افزود: ترافیک روز اول مهر و دو هفته ابتدایی این ماه با توجه به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی، نسبت به سایر روزهای سال شاهد ترافیک بیشتری در سطح شهرها خواهیم بود و با وجود ۴.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت و ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو و مدیریت روزانه ۲۱ میلیون سفر درون شهری، ترافیک دو چندان‌تر خواهد شد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه طی دو هفته ابتدایی مهرماه حجم بالایی از ترافیک باید کنترل شود، تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد، ترافیک مهرماهی افزوده خواهد شد و این ترافیک بیشتر مربوط به محدوده مراکز آموزشی است.

کشیر ادامه داد: با توجه به حرکت خانوارها با آغاز سال تحصیلی از مبدا به مقصد و بازگشت از مقصد به مبدا، پیش‌بینی می‌شود سفرهای تحصیلی ۲۵ درصد از کل سفرها را به خود اختصاص دهند و حدود ۶۲ درصد از کل سفرها مربوط به سفرهای شغلی خواهد بود و از ۲۵ درصد سفرهای تحصیلی، ۶۳ درصد مربوط به سفرهای دانش‌آموزان، ۳۷ درصد به سفرهای دانشجویی و ۳.۷ درصد از کل سفرهای شغلی به سفرهای فرهنگیان در تهران بازمی‌گردد.

وی گفت: در تهران حدود ۱۰۱ هزار نفر معلم شاغل حضور دارند که آنها در سفرهای درون شهری نقش بسزایی ایفا می‌کنند، همچنین در تهران حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز حضور دارند و تمام این موارد باعث می‌شود با ترافیک فوق‌العاده سنگین مواجه باشیم که در این خصوص فرهنگ‌سازی و آموزش‌هایی مد نظر قرار گرفته است.

۳۰ درصد به ترافیک مهر افزوده می‌شود / ۲۵ درصد سفرهای درون‌شهری تحصیلی است

‏‬ از سد معبر، انسداد مسیر، تردد با خودروهای تک‌سرنشین و سپردن فرزند خود به سرویس مدارس نامعتبر خودداری کنید

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: به منظور فرهنگ‌سازی ترافیک، سال جاری تولید محتوا در این خصوص مد نظر قرار گرفته است و حدود ۱۰۰ افسر متخصص و کارشناس در این راستا آموزش دیده‌اند که این افراد وارد مدارس تهران می‌شوند و فرهنگ‌سازی ترافیک را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند.

کشیر افزود: در شهر تهران بزرگ، ۵۰۰ هزار قطعه کارت همیار پلیس تدارک دیده شده است که میان دانش‌آموزان پخش خواهد شد، همچنین اقلام دیگری نیز در قالب نوشت‌افزار، کلاه و جلیقه همیار پلیس به منظور فرهنگ‌سازی میان دانش‌آموزان توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: خانواده مهم‌ترین رکن کاهش تصادفات و ترافیک و فرهنگ‌سازی‌های این حوزه محسوب می‌شود و خانواده‌ها در این خصوص به چند گروه تقسیم می‌شوند، گروهی از خانواده‌ها ایاب و ذهاب فرزندان خود را به سرویس‌های مدارس محول می‌کنند و گروه دیگری از خانواده‌ها فرزندان خود را با وسایل نقلیه شخصی به مراکز آموزشی می‌رسانند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: خانواده‌هایی که ایاب و ذهاب فرزندان خود را به سرویس‌های مدارس محول می‌کنند باید مراقب باشند که سرویس مدرسه فرزند آنها از شرکت‌های معتبر و قابل اعتماد باشد و در گام نخست به خانواده‌هایی که فرزند خود را با وسیله نقلیه شخصی به مراکز آموزشی می‌رسانند توصیه می‌شود از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده و از تردد با خودروهای تک‌سرنشین خودداری کنند.

کشیر تصریح کرد: این خانواده‌ها در صورتی که با خودروی شخصی یا موتورسیکلت فرزندان خود را به مراکز آموزشی می‌رسانند باید توجه داشته باشند که از سد معبر و توقف در مکانی که باعث انسداد مسیر می‌شود خودداری کنند، چراکه این موضوع باعث می‌شود سایر کاربران ترافیک با مشکل مواجه می‌شوند.

۳۰ درصد به ترافیک مهر افزوده می‌شود / ۲۵ درصد سفرهای درون‌شهری تحصیلی است

رانندگان سرویس مدارس نسبت به رفع نواقص وسیله نقلیه خود اقدام کنند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای است که از جثه کوچکی برخوردار است و بهترین وسیله نقلیه برای دور زدن ترافیک به ویژه در شهرهای بزرگ محسوب می‌شود، والدینی که فرزندان خود را با موتورسیکلت به مراکز آموزشی منتقل می‌کنند باید استفاده از کلاه ایمنی مناسب و استاندارد را در درجه اول برای سرنشین و راکب موتورسیکلت مد نظر داشته باشند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه با توجه به اینکه بعضی از معابر و خیابان‌ها گنجایش خیل عظیمی از ترافیک را ندارند، توصیه می‌شود افراد از توقف‌های غیرضروری خودداری کنند، گفت: گروهی از والدین نیز از هیچ وسیله‌ای برای رساندن فرزندان خود به مراکز آموزشی استفاده نمی‌کنند که به آنها عابران پیاده گفته می‌شود که انتظار می‌رود این افراد نیز زمان عبور از عرض خیابان یا یک معبر، از محل خط‌کشی عبور کنند و در صورت وجود پل عابرپیاده، از آن استفاده کنند.

کشیر با تاکید بر اینکه عابران پیاده برای عبور از عرض بزرگراه از پل عابر پیاده استفاده کنند، به چراغ عابر پیاده در چهارراه‌ها توجه داشته باشند و به صورت ناگهانی به سطح سواره‌رو وارد نشوند، اضافه کرد: از رانندگان سرویس مدارس نیز انتظار می‌رود نسبت به رعایت موارد ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، در ساعات شب به استراحت کافی بپردازند و مدیریت زمان را مد نظر قرار دهند.

وی افزود: رانندگان سرویس مدارس باید نسبت به رفع نواقص ایمنی وسیله نقلیه خود اقدام کنند، خودروی آنها دارای معاینه فنی باشد، از تلفن همراه هنگام رانندگی استفاده نکنند و به اندازه ظرفیت تعداد افراد ذکر شده در کارت خودرو توجه داشته باشند؛ در نخستین گام پلیس همراه، همیار و دوست‌دار تمام افراد، رانندگان و ارگان‌هایی است که مأموریت حمل و نقل را برعهده دارند، اما در صورت مشاهده فعالیت وسایل حمل و نقل خارج از چهارچوب قوانین، با متخلفان برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت بار ترافیکی مهر، بر اساس تمهیدات مد نظر قرار گرفته، خودروهای وانت‌بار و کامیونت‌هایی که مجاز به تردد در سطح شهر هستند، تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح حق تردد در معابر پایتخت را ندارند.

کد خبر 791035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.