اینجا فیلمسازان حرفه‌ای هم از نوجوانان جا می‌مانند

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران گفت: گاهی فیلمساز از سرعت نوجوانان جا می‌ماند چرا که آن‌ها روز به روز و ساعت به ساعت نگاه هایشان، سلایق و جهان بینی‌شان نسبت به دنیا تغییر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این روزها نصف جهان عرصه‌ای برای تاخت و تاز علاقه‌مندان سینما و فیلمسازان آینده کشوری شده است؛ فیلم‌سازانی که چند روزی مهمان شهر اصفهان هستند و برای آینده خود و سینما می‌خواهد مؤثر باشند و تلاش کنند؛ حضور نوجوانان پرشور و با هدف در قلب اصفهان و در خانه مشروطیت جان دیگری به فضا داده است و همه مشتاقانه منتظر ظهور و بروز فیلم‌سازان آینده عرصه سینما هستیم.

همه گردهم آمدند تا آماده آموزش و مرحله بعدی شوند و کار عملی را ادامه و تکمیل کنند؛ در همین حین به سراغ مربی با انگیزه و خوب المپیاد لیلی عاج رفتم و مصاحبه‌ای گرفتم که در ادامه باهم می‌خوانیم؛ لیلی عاج کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در برگزاری هر برنامه‌ای کاستی‌هایی وجود دارد که تقصیر کسی نیست و می‌توان گفت بخشی از آن موجب می‌شود که بچه‌ها یاد بگیرند چگونه با این کاستی‌ها صبوری کنند و دنبال راه حل بگردند؛ همچنین المپیاد دو الی سه سال است که به مرحله تولید فیلم رسیده و بالاخره هنوز در مسیر کسب تجربه است و می‌دانیم که اگر سال‌های متمادی ادامه پیدا کند این نواقص نیز برطرف خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: نوجوانان امسال نسبت به سال گذشته سطح بالاتری دارند یعنی اینکه بیشتر مطالعه کردند، سینما برایشان جدی‌تر است، کار گروهی و روحیه جمعی بالاتری دارند و گویا موضوع المپیاد برای نوجوانان دارد بازتر می‌شود.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران تصریح می‌کند: المپیاد فیلمسازی در عرصه سینمایی کشور بی تأثیر نیست و هر حرکت روبه رشد و خلاقانه‌ای قطعاً می‌تواند به تعالی سینمایی ایران کمک کند به طوری که این بچه‌ها حتی اگر این مسیر را ادامه ندهند و فیلم‌ساز نشوند شاید فیلمنامه نویسان، تدوینگران، منتقدان سینمایی و حتماً تماشاگران حرفه‌ای شوند و بعد از طی کردن مراحل دبیرستان و دانشگاه اگر به سینما با چنین شور و شوقی که اکنون دارند جدی توجه کنند قطعاً این آدم‌ها مخاطبان مطالبه‌گری خواهند بود و شاید هر فیلم کمدی سطحی برایشان رضایت بخش نباشد و حتماً در سلیقه عمومی جامعه‌ی فیلم‌بین ما اثر خواهد گذاشت.

وی می‌افزاید: انتخاب خانه مشروطه خیلی هیجان‌انگیز بود چراکه فضای آرامش بخشی دارد و گویا بچه‌ها در یک حیاط خانه قدیمی در حجره‌های مختلف باهم در تعامل هستند؛ همچنین در کنار این‌ها بهتر است کسی که با گروه‌ها سر صحنه می‌آید یک نفر نباشد چرا که سر یک نیرو خیلی شلوغ است.

اینجا فیلمسازان حرفه‌ای هم از نوجوانان جا می‌مانند

عاج با بیان اینکه بخشی از سینمای کودک با مسائل تربیتی و کلان فرهنگی جامعه سر و کار دارد، می‌گوید: کافی است دغدغه‌ها، سابقه، سلیقه و سطح نگاه به زندگی این قشر را ببینیم که متوجه می‌شویم محصولاتی که برای ایران نیستند در همه جنبه‌ها از جمله رمان، اسباب بازی، موسیقی و هر چیزی که شما فکر کنید، وارد شده است.

وی اظهار می‌کند: بچه‌های این نسل پدیده‌های عجیبی هستند و به نظر می‌رسد که ما خیلی از آن‌ها عقب هستیم یعنی آن‌ها با یک سرعتی پیش می‌روند که ما حالا حالاها به گردشان نمی‌رسیم و باید فکری شود.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران ادامه می‌دهد: همه در مورد اهمیت سینمای کودک و نوجوان با هم اتفاق نظر دارند اما در مورد تولید برای کودک و نوجوان نه‌؛ در همین راستا فیلمی که از فکر و زاویه دید آن‌ها به جهان هستی نگاه کرده باشد، قابل اجرا و قابل تأمل باشد هنوز در این دوره وجود ندارد.

وی تصریح می‌کند: گاهی فیلمساز از سرعت نوجوانان جا می‌ماند چرا که آنها روز به روز و ساعت به ساعت نگاه‌هایشان، سلایق و جهان بینی‌شان نسبت به دنیا تغییر می‌کند و تا من فیلم را بسازم دو سال طول کشیده و یک نسل جدیدی که چالش‌های خودشان را دارند آمده است.

از کودکی هنگام دیدن فیلم به داستان کاری نداشتم

در ادامه دینا بیگی از همدان با بیان اینکه با دوستم برای این المپیاد ثبت‌نام کردیم اما او قبول نشد، اظهار می‌کند: فکر نمی‌کردم برای المپیاد قبول شوم و زمانی که تماس گرفتند خیلی خوشحال شدم.

وی ادامه می‌دهد: می‌خواستم شانس خود را امتحان کنم و در این جو باشم تا ساختن فیلم را تجربه کنم و بدانم که مراحل آن چگونه پیش می‌رود.

شرکت کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران تصریح می‌کند: در دوران کودکی از فیلم‌سازی خوشم می‌آمد و حتی در آن دوران هنگام دیدن فیلم به داستان کاری نداشتم و به نماها و تصویر توجه می‌کردم و برایم جالب بود، به طوری که بعد از آن با اینکه اسم دقیق حالت نماها را نمی‌دانستم سعی می‌کردم با گوشی همه آن کادر و تصاویر را بگیرم.

اینجا فیلمسازان حرفه‌ای هم از نوجوانان جا می‌مانند

وی با اشاره به اینکه کار خود را از انجمن سینما جوان شروع کردم و تصمیم گرفتم در المپیاد نیز شرکت کنم، می‌افزاید: حضور نوجوانان از شهرهای مختلف ایران در این المپیاد، همکاری، کار تیمی، برقراری ارتباط و مواردی از این دست فضای خوبی را برای ما رقم زده است؛ اما اگر در مواردی همچون تجهیزات و هماهنگی‌ها بهتر عمل شود فرآیند خوبی را خواهیم داشت.

چیزهایی که تا الان تجربه نکردم را از نزدیک یاد می‌گیرم

سوفیا مظاهری از عسلویه از دیگر شرکت‌کنندگان المپیاد نیز با بیان اینکه در سال پنجم در حوزه انیمیشن اثر ارسال کردم، اظهار می‌کند: بخاطر فضا و جو خوب المپیاد از سال پنجم پیگیر المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران شدم و تصمیم گرفتم تا در آن شرکت کنم اما امیدی به قبولی نداشتم و اکنون بخاطر اینکه اینجا هستم خیلی حس خوبی دارم.

وی با اشاره به اینکه از کودکی‌ام پدرم در سینما و تئاتر فعالیت می‌کردند و این باعث شد به سینما علاقه‌مند شوم، ادامه می‌دهد: حس غیرقابل توصیف و خوبی دارم از اینکه اینجا هستم و چیزهایی که تا الان تجربه نکردم را از نزدیک یاد گرفته و تجربه می‌کنم.

شرکت‌کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران تصریح می‌کند: در این المپیاد چیزهای زیادی یاد می‌گیریم، پخته می‌شویم، رزومه به دست می‌آوریم و مهم‌تر از آن با هم‌گروهی‌های خوب و کار تیمی فیلم خود را می‌سازیم.

رقابت کردن برای نوجوانان جذاب است

آنیسا هراتی پور هم از همدان اظهار می‌کند: فعالیت‌های خواهرم در حوزه انیمیشن باعث شد به چنین کارهایی علاقه‌مند شوم از این رو در سال ششم المپیاد اولین اثر خود را تولید و برای اینجا فرستادم و در کمال ناباوری پذیرفته شد و از آن دوره به بعد هر سال شرکت کردم و امسال سومین سالی است که در المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران حضور دارم.

وی با بیان اینکه المپیاد هرساله تکامل خاصی یافته و بهتر می‌شود، ادامه می‌دهد: افزایش تعداد روزها، استحکام ساختاری، حضور اساتید مجرب، روند انتخاب آثار، برگزاری کارگاه‌ها و مواردی از این دست موجب بهتر پیش رفتن المپیاد فیلم‌سازی شده است.

اینجا فیلمسازان حرفه‌ای هم از نوجوانان جا می‌مانند

شرکت کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با اشاره به اینکه امیدوار هستم این المپیاد سال‌های بعد به صورت بین‌المللی برگزار شود، تصریح می‌کند: دو دوره قبل در حوزه انیمیشن فعالیت کردم و امسال برای اولین بار است که فیلم‌سازی را تجربه می‌کنم و باید بگویم که محیط، ابزارآلات و اساتید موجب افزایش انگیزه جدی و حس خوب این المپیاد شده‌اند، در همین راستا به نوجوانان پیشنهاد می‌کنم حداقل یک بار به اینجا بیایند.

وی با بیان اینکه امسال بخش رقابت فردی و گروهی حذف شده است، می‌افزاید: رقابت کردن برای نوجوانان جذاب است و موجب می‌شود انگیزه و تلاش بیشتری را انجام دهند؛ در همین راستا امیدوار هستم شاهد این رقابت در سال‌های آینده باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پرورش فیلمسازان کار درست موجب می‌شود فرهنگ و تمدن کشور با ایجاد آثار چنین افرادی ماندگار شود؛ باید توجه داشت که در دنیای امروز همه چیز با سرعت در حال رقم خوردن است و سینما به عنوان سردمدار تأثیرگذاری بر مخاطب باید تلاش کند که با نگاهی وسیع‌تر جلو برود.

کد خبر 791034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.