رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل عمومی سراسر جهان

پذیرش اتوبوس برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری که از چین شروع شده بود، در حال حاضر در سراسر جهان گسترش یافته و با رشد سریعی مواجه است و نویدبخش آینده‌ای پاک‌تر و کارآمدتر برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در سطح جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتحادیه خودروسازان اروپا (ACEA) گزارش داده است که در نیمه نخست ۲۰۲۴، بازار اتوبوس‌های شهری بدون آلایندگی اروپا با رشد ۴۵ درصدی همراه بوده است که بیشترین میزان رشد مربوط به آلمان و اسپانیا است، در حالی که فرانسه شاهد کاهش بوده است. بازار اتوبوس الکترونیکی اروپا شاهد رشد ۵۳ درصدی ثبت‌نام در سال ۲۰۲۳ بود که بیش از ۴۲ درصد از نوع باتری‌دار و هیدروژنی بوده که نسبت به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ سه برابر بیشتر شده است. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۴ به ۱۷.۰ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۰ به ۳۷.۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

اندازه بازار اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۱.۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و تخمین زده می‌شود که نرخ رشد مرکب سالانه بیش از ۱۴ درصد برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۳۲ ثبت شود و اندازه بازار به ۲۶۷.۲ میلیارد دلار برسد. این رشد ناشی از افزایش مشارکت‌ها و معاملات بین شرکت‌های پیشرو است و نشان‌دهنده تلاشی هماهنگ برای رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی و رفع نیاز روزافزون به راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار است.

شرکت‌هایی همچون MAN، BYD، Proterra و Volvo در حال ایجاد اتحادهای استراتژیک با دولت‌ها، آژانس‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های فناوری برای تسریع در پذیرش اتوبوس‌های برقی هستند و در این میان MAN به‌عنوان پیشروی بازار اتوبوس‌های برقی ظاهر شده است. همکاری شرکت‌های خودروساز با متخصصان حوزه باتری منجر به ارائه استراتژی هدفمندی برای توسعه و عرضه نسل بعدی باتری‌های اتوبوس برقی شده است که باتری‌های مخصوص را ارتقا خواهد داد. با نگاهی به گذشته می‌توان سال ۲۰۱۹ را به‌عنوان خاطره‌انگیزترین سال افزایش فروش اتوبوس‌های برقی دانست که نسبت به سال ۲۰۱۸ سه برابر بیشتر بود.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

بازار اتوبوس برقی در اروپا

ثبت‌نام اتوبوس‌های برقی در اروپا در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ به میزان ۴۸ درصد افزایش یافت و با تحویل ۳۲۸۲ اتوبوس برقی میزان کل اتوبوس‌های برقی این منطقه به بیش از هشت هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید. سه کشور پیشرو در سال ۲۰۲۱ به ترتیب آلمان با ۵۵۵ دستگاه، انگلستان با ۵۴۰ و فرانسه با ۵۱۲ دستگاه بود. بازار اتوبوس‌های برقی اروپا در سال ۲۰۲۲ با رشد ۲۶ درصدی همراه بود و به چهار هزار و ۱۵۲ دستگاه رسید.

بازار اتوبوس‌های برقی هلند نخستین بازاری بود که رشد واضحی را در اروپا داشت و موقعیت پیشرو را به خود اختصاص داد. بر اساس توافق‌ها و چشم‌انداز هلند، از سال ۲۰۲۵ به بعد، اتوبوس‌های تازه خریداری‌شده برای حمل‌ونقل عمومی فقط می‌توانند از نوع بدون آلایندگی باشند.

لندن پیشروی گذار به اتوبوس‌های برقی در بریتانیا است و به‌تازگی یک گاراژ تاریخی و بدون‌استفاده را به یک مرکز عملیاتی پیشرفته و هوشمند اتوبوس الکتریکی تبدیل کرده است و انتظار می‌رود که نخستین گاراژ اتوبوس‌های بدون آلایندگی در لندن باشد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تمام اتوبوس‌های لندن تا سال ۲۰۳۷ (حدود هشت هزار دستگاه) آلایندگی صفر خواهند داشت.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

پیش‌بینی بازار آینده اتوبوس‌های برقی

بر اساس چشم‌انداز خودروهای الکتریکی ۲۰۲۴، روند الکتریکی شدن اتوبوس‌های شهری با سرعتی بالا ادامه خواهد یافت، تا سال ۲۰۳۰ از ۶۰ درصد فروش فراتر می‌رود و تا سال ۲۰۴۰ به ۸۳ درصد خواهد رسید. طبق گزارش بلومبرگ، اتوبوس‌های برقی تا سال ۲۰۵۰ سهم ۸۶ درصدی در ناوگان جهانی خواهند داشت. اتوبوس‌های شهری برقی تجارت و پویایی‌های فناوری را شکل می‌دهند.

بر اساس مطالعات دیگری که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، یک‌سوم از ۲۰۰ هزار اتوبوس در حمل‌ونقل عمومی اروپا تا سال ۲۰۳۰ آلایندگی صفر خواهند داشت و بازار جهانی اتوبوس برقی در سال ۲۰۲۷ به ۶۷۰ هزار دستگاه خواهد رسید. سریع‌ترین رشد برای بازار آمریکای شمالی پیش‌بینی می‌شود که شامل ایالات متحده و کانادا است. تقاضای فزاینده برای راه‌حل‌های حمل‌ونقل انبوه الکتریکی، افزایش تولیدکننده‌های معروف تجهیزات در منطقه و حمایت دولت عواملی هستند که بازار اتوبوس‌های الکتریکی آمریکای شمالی را هدایت می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا شاهد افزایش ۱۲ درصدی در پذیرش اتوبوس‌های بدون آلایندگی در سال ۲۰۲۳ بود و در مجموع ۶ هزار و ۱۴۷ وسیله نقلیه برای ایالات متحده شمارش شده که نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

پس از آن، هند بازاری با پتانسیل بزرگ است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰ درصد از کل تقاضای سالانه اتوبوس‌های برقی در سطح جهان را به خود اختصاص دهد که بیشتر از مجموع اروپا و آمریکای شمالی است. تحقیقات جدید حاکی از آن است که ضریب نفوذ اتوبوس‌های بدون آلایندگی در بازار هند در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ بین ۵ تا ۶ درصد بوده است.

برنامه‌های پذیرش و ساخت سریع‌تر وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی، استقرار بیش از ۱۰ هزار اتوبوس را در شهرهای بزرگ به کمک مدل‌های مالی نوآورانه تسهیل کرده است و در حال حاضر آژانس دولتی CESL با هدف ورود ۵۰ هزار اتوبوس برقی در سراسر کشور تا سال ۲۰۳۰، برنامه ملی اتوبوس برقی هند را رهبری می‌کند.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

فرصت‌ها و چالش‌های رشد بازار

همکاری‌های تخصصی بین تولیدکنندگان اتوبوس‌های برقی و تجهیزات مربوطه منجر به توسعه فناوری‌های پیشرفته اتوبوس برقی، بهبود زیرساخت‌ها و ارائه خدمات پیشرفته می‌شود و با تقویت زمینه‌های نوآوری، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. صنعت اتوبوس برقی شاهد رشد بی‌سابقه‌ای است که می‌تواند حمل‌ونقل شهری را متحول کند و در عین حال انتشار کربن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. سرمایه‌گذاری‌های عظیم در فناوری اتوبوس‌های برقی، زیرساخت‌ها و امکانات تولیدی با هدف گسترش ظرفیت‌های تولید، بهبود فناوری باتری و تقویت زیرساخت‌های شارژ برای پاسخگویی به تقاضای روبه‌رشد اتوبوس‌های برقی در سراسر جهان انجام می‌شود که نتیجه آن رشد چشمگیر بازار است.

علاوه بر این، مشوق‌های دولتی و مقررات زیست‌محیطی این سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر تشویق می‌کند؛ تمرکز روزافزون بر پایداری و کاهش انتشار کربن، اتوبوس‌های برقی را به‌عنوان یک راه‌حل مناسب برای حمل‌ونقل شهری مطرح می‌کند. در نتیجه، بازار اتوبوس‌های برقی رشد سریعی را تجربه خواهد کرد که نویدبخش آینده‌ای پاک‌تر و کارآمدتر برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در سطح جهان است.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

اتوبوس‌های برقی در مقایسه با اتوبوس‌های دیزلی معمولی صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌های طولانی‌مدت دارند، هرچند قیمت خرید آنها بالاتر است اما به دلیل قطعات متحرک کمتر، نیاز نداشتن به تعویض روغن و سیستم‌های ترمز احیاکننده، هزینه‌های عملیاتی و نگهداری کمتری دارند. علاوه بر این، هزینه تأمین سوخت دیزل به‌طور کلی بیشتر از هزینه برق است و در نتیجه برقی شدن ناوگان شهری هزینه سوخت کمتری را به همراه دارد.

با وجود رشد قابل‌توجه بازار اتوبوس برقی، چندین محدودیت مانع از دستیابی به پتانسیل کامل آن می‌شود که یکی از چالش‌های اصلی، هزینه اولیه بالای اتوبوس‌های برقی در مقایسه با مشابه دیزلی است. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در مورد برد و زیرساخت شارژ وجود دارد، به‌ویژه برای اپراتورهایی که در مسیرهای طولانی‌مدت یا فاقد امکانات شارژ کافی فعالیت می‌کنند. یکی دیگر از چالش‌های این بازار انتقال از زیرساخت‌های دیزلی به زیرساخت‌های الکتریکی است که مستلزم سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی اساسی است.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

چین، پیشتاز بازار اتوبوس‌های برقی

گزارش «اتوبوس‌های برقی در شهرها» که توسط بلومبرگ منتشر می‌شود، ارقام قابل‌توجهی را برای چین نشان می‌دهد. چین در سال ۲۰۱۶ قادر به ثبت ۳۴۰ اتوبوس شهری برقی در هر روز بود که در همان سال، اروپا روزانه حدود ۷۰ اتوبوس را در جاده‌ها مستقر می‌کرد. هرچند این آمار فقط مربوط به شهرهای چین بود و ادعای صحیح‌تر آن است که سهم اتوبوس‌های برقی در اتوبوس‌های شهری چین ۱۷ درصد است.

انتظار می‌رود بازار اتوبوس‌های برقی چین رشد قابل‌توجهی را تجربه کند که توسط طیفی از سیاست‌های ملی و منطقه‌ای هدایت می‌شود. این سیاست‌ها برای تسریع پذیرش وسایل نقلیه با انرژی جدید (NEV) از جمله اتوبوس‌های برقی طراحی شده است. این کشور در سطح ملی، یک پروژه آزمایشی برای برقی کردن وسایل نقلیه بخش عمومی با اهداف بلندپروازانه برای سال ۲۰۲۵ آغاز کرده است که الزام NEVبودن 80 درصد از اتوبوس‌های جدید به همراه تاکسی، وسایل نقلیه مراکز بهداشتی، خدمات پستی و لجستیک شهری را مطرح می‌کند.

اندازه بازار اتوبوس برقی چین در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳۵.۴۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۵۳.۳۸ میلیارد دلار برسد، اگر در دوره پیش‌بینی‌شده (۲۰۲۴-۲۰۳۰) با نرخ رشد مرکب سالانه ۷.۰۵ درصد رشد کند.

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل شهری سراسر جهان

گذار به اتوبوس‌های برقی در آمریکای لاتین

شیلی قصد دارد پس از چین دومین ناوگان اتوبوس برقی جهان را داشته باشد، سانتیاگو در حال حاضر ۲۰۰ اتوبوس برقی از چین دریافت کرده است و مدلین به دنبال آن در حرکت به سوی برقی‌سازی است. پروژه ZEBRA است که توسط شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک (ICCT) و 40C و با تمرکز بر شهرهای آمریکای جنوبی مدلین، مکزیکو سیتی، سائوپائولو و سانتیاگو در حال انجام است، برای تسریع پذیرش اتوبوس برقی در آمریکای جنوبی خرید اتوبوس‌های جدید با فناوری انتشار صفر را در دستور کار قرار داده است.

بر همین اساس سازمان حمل‌ونقل سائوپائولو در اواخر سال ۲۰۲۲ خرید اتوبوس‌های دیزلی جدید را ممنوع اعلام کرد. بوگوتا، پایتخت کلمبیا نیز خرید اتوبوس‌های سوخت فسیلی در این شهر را متوقف کرد. انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۴، سائوپائولو حداقل دو هزار و ۶۰۰ اتوبوس الکترونیکی در خطوط شهری داشته باشد.

شرکت ولوو در سال ۲۰۲۳ نخستین نمایش اتوبوس شهری صددرصد برقی خود را در آمریکای لاتین آغاز کرد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۲۵ هزار دستگاه اتوبوس برقی این شرکت در جاده‌های آمریکای لاتین تردد کنند. داده‌های اخیر نشان‌دهنده رشد بیش از صد درصدی تعداد اتوبوس‌های برقی عمومی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ در این منطقه است که پیشرفت مهمی در تلاش برای تحرک شهری پایدار به شمار می‌آید.

کد خبر 790781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.