بازار سرمایه یک نهاد تنظیم‌گر نظارتی است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه را به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر نظارتی برشمرد و گفت: در این خصوص مأموریت ما صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت الله صیدی امروز_ سه شنبه بیست و هفتم شهریور_ در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل این سازمان برگزار شد بازار سرمایه را به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر و نظارتی برشمرد و اظهار کرد: در این خصوص مأموریت ما صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه است که این سه موضوع مانند اضلاع یک مثلث به یکدیگر متصل هستند.

وی افزود: اما سوال اصلی این است که کدام یک از مأموریت‌ها اهمیت بالاتری دارد؟ ارتقا کارایی بازار سرمایه از دیگر مأموریت‌ها اهمیت بیشتری دارد چرا که وقتی بازار ارتقا پیدا می‌کند تشکیل سرمایه نیز تسهیل می‌شود. ارتقا بازار عوامل و مسیرهای متفاوتی دارد که انتشار اطلاعات، افشای اطلاعات و شفافیت کامل اطلاعاتی در این راستا بسیار مهم است. ما باید عدم تقارن اطلاعاتی را به محدوده صفر درصد برسانیم چرا که در بازار سرمایه همه وظایف از اطلاعات ناشی می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: ما باید کاری کنیم که انتشار اطلاعات و قابل اتکا تسریع شود و بحث گزارشگری مالی مهم‌ترین وظیفه حسابرسی سازمان بورس است بنابراین گزارشگری مالی یکی از اهداف و برنامه‌های ما در سازمان بورس است همچنین باید موضوع گزارشگری مالی تا حد ممکن ارتقا پیدا کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم‌های بهتری گرفته و در این شرایط است که محیط منصفانه ایجاد شود.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های بازار سرمایه بسیار عظیم است و این بازار جایگاه یک جهش بزرگ را دارد و امروز در آستانه این جهش بزرگ قرار گرفته است. دلیلی ندارد که بازار سرمایه ما در حد ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی ما بزرگ نباشد.

صیدی خاطر نشان کرد: موضوع حاکمیت شرکتی در نماد بورس یک موضوع کاملاً جدی است اما باید حاکمیت شرکتی را به یک نظام حاکمیتی کاملاً حرفه‌ای تبدیل کنیم و این موضوع از دیگر اهداف ما در سازمان بورس است که باعث کاهش و مدیریت ریسک بازار می‌شود. یکی از ابزارهای کاهش ریسک روش برخورد ما با تصمیم‌های خلع‌الساعه و عدم قطعیت‌ها در بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: اتفاقات عجیبی که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته رخ داد نباید دوباره رخ دهد و ما باید تضمین کنیم که چگونه با این رویدادها برخورد شود چرا که امروز نرخ تشکیل سرمایه منفی شده است و ما برای بهبود این وضعیت باید تصمیماتی بگیریم تا تشکیل سرمایه با روند مناسبی شکل بگیرد و توسعه بازار محقق شود.

کد خبر 790720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.