دفع رطوبت صعودی مَدرَس «ابن‌سینا» تا ۲ ماه آینده؛ منشأ رطوبت داخلی برطرف می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه رطوبت صعودی مَدرَس «ابن‌سینا» منشأ داخلی داشته است، گفت: با اصلاح و برگردان کف مَدرَس ابن‌سینا به شکل گذشته توسط این سازمان رطوبت بالا رونده درونی مدرس دفع خواهد شد.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کنترل رطوبت صعودی مَدرَس «ابن‌سینا» به‌وسیله مرمت و مقاوم‌سازی آن اظهار کرد: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در یک سال گذشته مطالعات گسترده‌ای را درباره رطوبت صعودی موجود در دیوار مَدرَس «ابن‌سینا» آغاز کرد.

وی افزود: بر اساس این مطالعات عمده رطوبتی که به دیواره‌ها و جداره‌های مدرس در سال‌های اخیر نفوذ و موجب آسیب جدی جداره‌ها شده بود، منشأ داخلی داشته است و از زیرزمین به‌صورت صعودی به سمت بالا می‌آمده و جداره‌ها و پی این بنای ارزشمند را تحت تأثیر قرار می‌داد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با اشاره به اصلاح پیوندی موجود و کنترل رطوبت مَدرَس «ابن‌سینا» تاکید کرد: پس از مطالعات و سونداژهای متعددی که در جایگاه‌های مختلف این بنا توسط مرمت‌گران و اساتید سازه‌های سنتی آتلیه سازمان صورت گرفت، نتایج تحلیل و دستور کار مرمت و مقاوم‌سازی مشخص و عملیات مرمت از ابتدای شهریور سال جاری آغاز شد.

ایزدخواستی گفت: در طرح مرمت، اصلاح پیوندی موجود و کنترل رطوبت کف آغاز شد و پیوندی‌های آسیب‌دیده که در ۵۰ سال اخیر جرزهای مَدرَس «ابن‌سینا» روی آن استوار شده بود، اصلاح و تعویض شدند.

وی ادامه داد: همچنین رطوبت صعودی که در کف وجود داشت، آزاد شد و این رطوبت که به پی و جداره‌ها خدشه وارد می‌کرد، مورد کنترل قرار خواهد گرفت.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بدین‌وسیله یکی از مهم‌ترین خطراتی که این مجموعه ارزشمند را تحت تأثیر خودش قرار می‌داد، به‌وسیله کارشناسان برجسته حوزه مرمت، شناسایی و دستور کنترل عملیات آن صادر شد.

ایزدخواستی با اشاره به رساندن کف مَدرَس «ابن‌سینا» به کف تاریخی گفت: سطح کف مَدرَس «ابن‌سینا» که در دهه‌های اخیر شاهد آن بودیم، سطح تاریخی نیست، بلکه بالاتر از سطح تاریخی مدرس قرار دارد.

دفع رطوبت صعودی مَدرَس «ابن‌سینا» تا ماه آینده؛ منشأ رطوبت داخلی برطرف می‌شود

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته در ۵۰ سال گذشته کف مدرس بیش از یک متر به‌وسیله خاک دستی پر شده بود که زیرسازی نامناسب این افزایش ارتفاع کف، یکی از دلایل حبس رطوبت بود و رطوبت را به پی و جداره‌ها اعمال می‌کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال بررسی این هستیم که افزایش ارتفاع کف مدرس اصلاح شود یا در سطح اخیر دوباره کف‌سازی انجام گیرد.

ایزدخواستی گفت: کارشناسان مجرب حوزه مرمت و سازه‌های سنتی پس از رسیدن به کف مدرس در عمق بیش از یک متری به بررسی لایه‌ها خاک پرداختند که هم‌اکنون در حال تحلیل است تا بهترین تصمیم در مورد انتخاب کف گرفته شود، اما احتمال زیاد در این دوره مرمت سعی می‌کنیم که کف مدرس را به کف تاریخی برسانیم و به این وسیله بیش از یک متر این کف عمقش کاهش پیدا می‌کند و از طرفی جداره‌هایی که بین خاک مدفون بود، به این وسیله آزاد می‌شود.

وی ادامه داد: پیوند صورت گرفته در حدود ۵۰ سال قبل که آسیب‌دیده بود اصلاح می‌شود و به‌وسیله بلوکاژ و سایر عواملی که در ساختار این بنای تاریخی وجود داشته است، مورد کنترل قرار می‌گیرد تا بتوان به یک پایداری درست رسید.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان تاکید کرد: دو ماه آینده عملیات کف، پیوندی و مقاوم‌سازی و دفع رطوبت بالارونده درونی مدرس کامل کنترل خواهد شد و مرمت جداره انجام خواهد گرفت.

ایزدخواستی گفت: موقعیت بنا به گونه‌ای است که احداث کانال هوا جوابگو نبوده است و بر این اساس تصمیم گرفته شد با مصالح سنگی موجب قطع مویینگی شود که استفاده از مصالح سنگی همخوان با بنا و در پی‌های قدیمی بنا نیز وجود داشته است.

وی با اشاره به مشکلات عملیات مرمت این بنا اضافه کرد: به دلیل رطوبت کف، پی‌ها و خاک زیر پی کامل خیس بود و حفاری کنار دیوارها را مشکل می‌کرد که با نظارت مهندسان آتلیه سازمان پایداری بنا کنترل و عملیات مرمت با دقت انجام شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ابراز امیدواری کرد تا دو ماه آینده عملیات مرمت و مقاوم‌سازی پایان یابد و در آینده با آزادسازی اطراف این بنای ارزشمند، حفاظت از آن را به بالاترین سطح ممکن برسد.

کد خبر 790530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.