المپیاد فیلم‌سازی، فرصتی برای از بین بردن ایران هراسی

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران گفت: باتوجه به هجمه‌های خبری علیه ایران، بین‌المللی شدن المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران می‌تواند فرآیند فرهنگی خیلی خوبی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، المپیاد فیلم‌سازی به میزبانی اصفهان در حال برگزاری است و خانه مشروطیت پاتوقی برای اهالی سینما و سینما دوستان شده است؛ به هر کجا که نگاه می‌کنیم بچه‌ها را در حالت جنب و جوش می‌بینیم که می‌خواهند برای اختتامیه بهترین کار را ارائه دهند و با انگیزه تلاش می‌کنند و مربیان با دیدن چنین روحیه‌ای اشتیاق بیشتری برای آموزش به آن‌ها پیدا می‌کنند.

نزدیک ظهر است گروهی برای چند دقیقه در حال استراحت هستند، من هم از فرصت استفاده کرده و در این میان فرصتی مهیا شد تا به سراغ یکی از مربیان باتجربه این المپیاد یعنی مرتضی علی عباس میرزایی برویم؛ عباس میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خوشحال هستم به عنوان مربی دو دوره است که به اصفهان می‌آیم، اظهار می‌کند: کار کردن با بچه‌ها در این سن جذاب است چراکه در این دوره نوجوانان هیجان و انگیزه دارند، سرشار از خلاقیت هستند و چون هنوز کسی بهشان خط فکری نداده است بنابراین هرچیزی که هست ناب است.

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد دارم باید تلاش کنیم که این المپیاد بین‌المللی شود چراکه سطح کیفی بچه‌ها و کارهایشان خیلی خوب است و با بین‌المللی شدن المپیاد شرکت‌کنندگان می‌توانند با هم‌سن و سالان خودشان که با فرهنگ‌های دیگر از کشورهای دیگر به اصفهان می‌آیند آشنا شوند.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران تصریح می‌کند: با توجه به تفاوت فرهنگی که بیان شد وقتی افراد می‌آیند، ایده می‌دهند و فیلم می‌سازند، این نگاه در کنار نگاه بچه‌ها جذاب خواهد بود چراکه اکثر بچه از سراسر ایران هستند و شاید برای اولین بار است که به اصفهان می‌آیند؛ با این تفاوت که نوجوانان ایرانی با فرهنگ کشور خود آشنا هستند اما آن اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و… شاید آنقدر فرهنگ ما را نشناسند.

بین‌المللی شدن المپیاد فیلم‌سازی، عرصه‌ای برای از بین بردن ایران هراسی

بین‌المللی شدن المپیاد فیلم‌سازی، عرصه‌ای برای از بین بردن ایران هراسی

وی می‌افزاید: به نظرم با توجه به هجمه‌های خبری در دنیا امروز علیه ایران، بین‌المللی شدن این المپیاد می‌تواند فرآیند فرهنگی خیلی خوبی باشد چراکه کار کردن و تعامل این نوجوانان کنار هم خوب و قشنگ است.

عباس میرزایی با بیان اینکه به نظرم نوجوانان حاضر در گروه خیلی خوب هستند و این المپیاد می‌تواند به سینما ایران کمک کند، می‌گوید: این المپیاد شرایطی را فراهم می‌کند تا نوجوانان در کنار هم سن و سالان خود تجربه کسب کنند تا هم فیلم بسازند و هم زیست کنند، در همین راستا نوجوانان بعد از این یک هفته نباید رها شوند و باید پاتوقی وجود داشته باشد که این افراد باهم، با فارابی و جشنواره اصفهان تعامل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فستیوال‌های مهم دنیا وقتی یکی را پیدا می‌کنند رهایش نمی‌کنند بلکه حمایتش می‌کنند، اظهار می‌کند: ایران در همه موارد ظرفیت زیادی دارد و اگر به کسی چیزی نرسیده است مشکل از شما یا از کسی است که باید آن‌ها را به شما برساند.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه نوجوانان حاضر در المپیاد کار خود را از المپیاد شروع کردند، ادامه می‌دهد: خیلی‌ها بخاطر المپیاد فیلم‌ساز نشدند بلکه عشق به سینما موجب شده است که کار کنند و حالا در المپیاد هم کار ارائه دادند و قبول شدند.

وی با بیان اینکه اینجا اثری که نوجوانان می‌سازند قابل توجه نیست، تصریح می‌کند: هدف و نکته المپیاد فیلم‌سازی این است که بچه‌ها با هم آشنا شوند، یک محفلی باشد تا با هم معاشرت کنند، اصفهان را بشناسند، با قابلیت‌های این شهر آشنا شوند، با فرهنگ مردم این شهر آشنا شوند و این مهم‌تر از فیلمی است که در اینجا می‌سازند.

میرزایی می‌افزاید: قرار نیست با یک روز به ایده رسیدن، فیلمبرداری و مونتاژ کردن فیلم خیلی خوبی ساخته شود و اتفاقاً یا فیلم بدی تولید خواهد شد یا متوسط چراکه همه چیز در فشردگی به سر می‌برد.

وی می‌گوید: المپیاد در همه جای دنیا به این صورت است که به واسطه آن نخبه‌ها را در زمینه هنری، علمی و… پیدا می‌کنیم و به مقام‌های بالاتر آن حوزه معرفی می‌شوند، اما المپیاد فیلم‌سازی همچون المپیاد ریاضی و مواردی از این دست طوری نیست که بچه‌ها دیگر کنکور هنر ندهند و مستقیم به دانشگاه بروند؛ در همین راستا باید توجه داشت که المپیاد کارِ پیدا کردن را انجام داده و وظیفه‌اش این است که افراد را ساپورت کند.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران اظهار می‌کند: اینکه بیاییم یک المپیادی راه بیندازیم و کسی فیلمی ندهد یعنی المپیاد برگزار نشده، همچنین اینکه المپیاد برگزار کنیم و این فیلم‌سازها را بعد از پیدا کردن رها کنیم باعث می‌شود که المپیاد شما بی اعتبار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نکته خیلی خوبی که در المپیاد اصفهان وجود دارد و برای آن می‌گویم باید بین‌المللی شود بخاطر این است نوجوانان پیدا می‌شوند، رها نمی‌شوند و مربی‌های بالا سرشان آن‌ها را رها نمی‌کنند؛ یعنی اینکه این افراد همان‌هایی خواهند بود که خودشان باید این مسیر را ادامه بدهند و بعد از ما در ۲۰ الی ۳۰ سال دیگر باید مربی المپیاد شوند و این فرآیند را به صورت امدادی ادامه دهند.

میرزایی با بیان اینکه ما نسبت به فرهنگ خود بی اعتنایی می‌کنیم، تصریح می‌کند: فرهنگ ما مهم است و اگر بتوانیم فرهنگ خود را به درستی بست و گسترش دهیم همه چیز از جمله بسترهای سیاسی، اقتصادی و… درست خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت المپیاد رو به رشد می‌بینم، می‌افزاید: با توجه به اینکه دو سال است در این المپیاد حضور دارم، به‌نظرم هرساله دارد کامل‌تر می‌شود، ضعف‌هایش شناخته و حل می‌شود؛ در همین راستا نسبت به این مسئله خوش بین هستم چراکه دائماً بروزتر می‌شود و ما الان خود را کامل نمی‌بینیم بنابراین بیشتر تلاش می‌کنیم تا به نقاط قوت بیشتر و بهتری برسیم.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه خوشحال هستم که این المپیاد در اصفهان برگزار می‌شود، می‌گوید: امیدوارم که زمان المپیاد زیاد و یک ماهه شود چراکه در این بازه به فیلمی بهتر خواهیم رسید، نوجوانان به پختگی می‌رسند و اتفاقات و برکت آن بیشتر خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: هنر فرایندی حضوری است، هم نفسی و هم دمی در هنر مهم است و از پشت سیستم کامپیوتر و فضای مجازی جلو نمی‌رود؛ به ویژه اینکه ما ایرانی هستیم و چنین فرهنگی داریم.

بین‌المللی شدن المپیاد فیلم‌سازی، عرصه‌ای برای از بین بردن ایران هراسی

شهرت را دوست دارم

امید صانعی که یکی از شرکت‌کنندگان این المپیاد از اصفهان است، اظهار می‌کند: پیش از المپیاد در کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی شرکت کرده بودم تا به المپیاد بیایم، فیلم بسازم و رزومه‌ای برای خود ایجاد کنم تا در آینده بگوییم من المپیاد شرکت کردم و چنین پیش رفتم.

وی با بیان اینکه سریال را از فیلم بیشتر دوست دارم، ادامه می‌دهد: بخاطر شهرت و حالت جذاب این عرصه به بازیگری و سینما علاقه‌مند شدم و از آنجایی که قلمم خوب بود به کلاس نویسندگی رفتم و تجربه‌ای پیدا کردم و اکنون سینما را دوست دارم.

شرکت کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه انتظار نداشتم و باورم نمی‌شد برای المپیاد انتخاب شوم و اکنون خیلی خوشحال هستم که در اینجا حضور دارم، تصریح می‌کند: حضور اساتیدی که رزومه درخشان، سیمرغ، تجربه و دانش زیادی در این عرصه دارند می‌تواند فرصتی خوبی برای ما نوجوانان باشد تا بهتر کسب تجربه کنیم و از آنها برای پیشرفت خود کمک بگیریم؛ همچنین این کار فرآیندی گروهی است و با دوستان حرفه‌ای همکاری می‌کنیم.

در المپیاد فیلم‌سازی باید خود نوجوان تلاش کند و بجنگد تا فیلمش را بسازد

در ادامه آرتان ساجد هم که اصفهانی است با بیان اینکه در دوره هفتم المپیاد فیلم‌سازی قبول نشدم اما امسال توانستم در المپیاد حضور پیدا کنم، اظهار می‌کند: فعالیت پدربزرگم در حوزه مستندسازی و فیلم‌هایی که میدیم زمینه‌ای شد تا در هنر و حوزه‌های هنری حضور و فعالیت داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه حس و حال خوبی دارم که می‌توانم کنار اساتید بزرگ و با تجربه سینما ایران باشم، ادامه می‌دهد: در اینجا اول رفاقت می‌ماند، بعد تجربه‌ها، تمرکز به فیلم و تمرکز به جشنواره. در جشنواره هرچه فیلم ساخته شده باشد را به نمایش می‌گذارند اما در المپیاد فیلم‌سازی باید خود فرد تلاش کند و بجنگد تا فیلمش را بسازد؛ در همین راستا المپیاد می‌تواند به آینده ما کمک کند تا تجربیات زیادی کسب کنیم.

بین‌المللی شدن المپیاد فیلم‌سازی، عرصه‌ای برای از بین بردن ایران هراسی

مهر المپیاد روی اسم و کارمان است

همچنین محمد امین شفی‌زاد از ایلام اظهار می‌کند: سینما را از کودکی دوست داشتم و سعی کردم در هرجایی که شرایطش مناسب است خودم را نشان بدهم؛ در همین راستا چه بهتر که از این المپیاد شروع کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی خوشحال هستم که از بین هزار نفر انتخاب شدم، ادامه می‌دهد: کار ایده را با دوستم نوشتم و به پیشنهاد او تصمیم گرفتم نقطه شروع را اینجا رقم بزنیم و اکنون شور و اشتیاقی دارم که از ته دل خوشحالم چراکه از قبل این روز را می‌دیدم و باعث افتخار است که کنار این اساتید و نوجوانان هستم.

شرکت کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران تصریح می‌کند: اگر روزی بخواهم پیش یک استاد این حوزه بروم قطعاً این المپیاد می‌تواند رزومه‌ای باشد که بگویم در یک جشنواره و المپیاد کارم برگزیده شد و شرکت کردم و این برگه برنده‌ای برای ما خواهد بود چراکه مهر المپیاد روی اسم و کارمان می‌خورد و می‌توانیم بهتر این مسیر را شروع کنیم.

وی می‌افزاید: آینده خود را در این مسیر روشن می‌بینم؛ چراکه اطرافیان می‌گویند ویژگی‌ها و استعدادی در عرصه هنر در وجودم هست که می‌توانم در این زمینه فعالیت کنم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوجوانان امروز، آینده سازان فردای این خاک و بوم هستند که امروز به المپیاد آمده‌اند تا در آینده بتوانند هم برای خود و همه برای جامعه مفید واقع شوند و فیلم‌های خوبی را تولید و بر پرده سینما به نمایش بگذارند؛ در همین راستا حمایت از چنین انگیزه‌هایی می‌تواند ثمر بخش جامعه هنری و سینمایی کشور باشد.

کد خبر 791031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.