هوای ۵ شهر بر مدار نارنجی ثبت شد/پاک‌ترین هوا سهم اردبیل است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر ناسالم ثبت شده و ۲۰ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _دوشنبه بیست‌وششم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۲۶، همدان با شاخص ۱۲۲، اهواز با شاخص ۱۱۹، زاهدان با شاخص ۱۱۲ و اصفهان با شاخص ۱۰۲، در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) است، در حالی که روز گذشته شهرهای اراک، اصفهان و اهواز بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

قابل توجه است که امروز سنجش کیفیت هوای در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۵۲، ایلام با شاخص ۵۵، تهران با شاخص ۵۹، شهرکرد با شاخص ۸۲، مشهد با شاخص ۸۱، شیراز با شاخص ۵۲، قزوین با شاخص ۸۳، قم با شاخص ۶۹، سنندج با شاخص ۶۴، کرمان با شاخص ۶۸، کرمانشاه با شاخص ۷۵، رشت با شاخص ۵۷ و اراک با شاخص ۹۱، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وپنجم شهریور شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج و رشت، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر تبریز با شاخص ۴۹، اردبیل با شاخص ۲۳، بوشهر با شاخص ۲۴، بیرجند با شاخص ۳۵، بجنورد با شاخص ۳۶، سمنان با شاخص ۴۷ و یزد با شاخص ۴۸ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته اردبیل، بوشهر، بیرجند، شیراز، سنندج و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای زنجان، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و همدان ثبت نشده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۸ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 790440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.