تحول در درمان سرطان با شخصی‌سازی واکسن

متخصص سرطان گفت: واکسن‌های شخصی‌سازی‌شده که بر اساس پروفایل ژنتیکی هر بیمار طراحی می‌شوند، در مراحل پیشرفته آزمایشات بالینی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود با ورود این واکسن‌ها تحولی در درمان سرطان ایجاد شود و بنا به اهمیت موضوع متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در این گفت‌وگو از فرایند علمی پیش‌رو می‌گوید.

پوریا عادلی متخصص و پزشک سرطان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با توجه به شایعات حول کشف واکسن سرطان ریه اظهار کرد: در حال حاضر واکسن خاصی برای پیشگیری مستقیم از سرطان ریه وجود ندارد، واکسن‌هایی همچون واکسن آنفلوانزا و واکسن پنوموکوک که برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی طراحی شده‌اند، به‌صورت غیرمستقیم می‌توانند در کاهش خطر بروز سرطان ریه نقش داشته باشند. این واکسن‌ها با کاهش التهاب‌های مزمن ریوی که یکی از عوامل ایجاد سرطان ریه است، به پیشگیری کمک می‌کنند. تحقیقات در زمینه واکسن‌های پیشگیرانه برای سرطان ریه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: واکسن‌های شخصی‌سازی‌شده برای سرطان ریه در مراحل پیشرفته تحقیقاتی قرار دارند. این واکسن‌ها بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی تومورهای هر فرد طراحی می‌شوند و سیستم ایمنی را به‌نحوی تحریک می‌کنند که بتواند سلول‌های سرطانی را شناسایی و نابود کند. هدف این واکسن‌ها تقویت پاسخ ایمنی به‌طور هدفمندتر و کارآمدتر است. این روش هنوز در مرحله آزمایش است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

متخصص سرطان گفت: واکسن‌های درمانی با معرفی آنتی‌ژن‌های خاص سلول‌های سرطانی، سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند. این واکسن‌ها سلول‌های T و B را فعال می‌کنند تا بتوانند به‌طور هدفمند سلول‌های سرطانی را شناسایی و نابود کنند. واکسن‌های درمانی همچون یک راهنما برای سیستم ایمنی عمل می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را بهتر تشخیص دهد و رشد آن‌ها را مهار کند.

شخصی سازی واکسن با پروفایل ژنتیکی بیمار

عادلی تاکید کرد: واکسن‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری‌ها پیش از شروع آن‌ها طراحی شده‌اند، در حالی که واکسن‌های درمانی برای تقویت سیستم ایمنی افراد مبتلا به سرطان ریه به‌کار می‌روند. واکسن‌های درمانی به مقابله با سلول‌های سرطانی موجود می‌پردازند، در حالی که واکسن‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز سرطان طراحی شده‌اند.

وی بیان کرد: واکسن‌های آزمایشی بیشتر بر روی سرطان غیرسلول کوچک ریه (NSCLC) تمرکز دارند، زیرا این نوع سرطان دارای جهش‌های ژنتیکی بیشتری است که می‌تواند به‌عنوان هدف‌های مناسب برای سیستم ایمنی باشد. سرطان سلول کوچک (SCLC) به‌طور کلی تهاجمی‌تر است و درمان آن دشوارتر بوده از این رو تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

متخصص سرطان تأیید کرد: تحقیقات در حال حاضر به سمت تولید واکسن‌های مبتنی‌بر RNA و DNA حرکت می‌کنند که می‌توانند پروتئین‌های خاص سرطانی را هدف قرار دهند، همچنین واکسن‌های شخصی‌سازی‌شده که بر اساس پروفایل ژنتیکی هر بیمار طراحی می‌شوند نیز در مراحل پیشرفته آزمایشات بالینی قرار دارند و انتظار می‌رود که طی چند سال آینده این واکسن‌ها وارد بازار شوند.

عادلی ادامه داد: بزرگ‌ترین چالش در توسعه واکسن‌های سرطان ریه این است که سلول‌های سرطانی از سلول‌های بدن نشئت می‌گیرند و سیستم ایمنی به راحتی نمی‌تواند آن‌ها را به‌عنوان تهدید شناسایی کند، همچنین آزمایشات بالینی برای اثبات ایمنی و اثربخشی واکسن‌ها زمان‌بر و پرهزینه هستند. تخصیص منابع بیشتر و همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند به تسریع این فرایند کمک کند.

وی گفت: واکسن‌های سرطان با استفاده از آنتی‌ژن‌های خاص سلول‌های سرطانی، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی و نابود کند. این آنتی‌ژن‌ها پروتئین‌هایی هستند که به‌طور غیرطبیعی در سلول‌های سرطانی تولید می‌شوند. پس از تزریق واکسن سلول‌هایی T فعال می‌شوند و به سلول‌های سرطانی حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند.

کد خبر 790396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.