شاخصه‌های استانداران؛ از داشتن مقبولیت عمومی تا نگاه متوازن به شهرستان‌ها

نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی گفت: جنس مدیریت کلان استان جامع و فرابخشی است و برای تصدی این جایگاه در استانی مانند اصفهان با ویژگی‌های خاص تاریخی، فرهنگی، طبیعی و صنعتی لازم است با حساسیت و دقت بیشتری عمل شود.

مصطفی معینی‌آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به بیان برخی شاخصه‌ها در انتصاب استاندار اصفهان پرداخت و اظهار کرد: استانداری در استان اصفهان موفق و کارآمد خواهد بود که اولاً باور به اهداف، برنامه‌ها و شعارهای دولت داشته باشد به دلیل اینکه یک استاندار می‌تواند و باید به شایستگی بستر و زمینه‌های لازم برای تحقق منویات دولت متبوع را در استان فراهم کند؛ بنابراین لازم است به منویات و رویکردهای دولت اعتقاد و باور قلبی داشته باشد.

وی داشتن پختگی، تجربه و برخورداری از سوابق مدیریتی مرتبط و کافی برای این جایگاه را به عنوان دومین شاخصه از اهمیت فراوانی برخوردار دانست و گفت: با توجه به نقش و وظایف چند بخشی استاندار؛ تسلط کافی وی بر موضوعات و برنامه‌های جامع در سطح استان و کشور که فقط از طریق تجربه مرتبط حاصل می‌شود، موفقیت بیشتری را برای استاندار به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سومین ویژگی برخورداری از مقبولیت و محبوبیت عامه در استان و منطقه است؛ از آنجا که یکی از وظایف اصلی استاندار هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نهادها و در بسیاری از موارد اجماع سازی بین نظرات و دیدگاه‌های متفاوت و مدیریت‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی در سطح استان و همراه کردن و همگرا کردن همه ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد اهداف بسیار لازم و ضروری است، فردی که دارای مقبولیت بیشتری حتی در بین گروه‌ها و افراد غیر هم سوی خود دارا است حتماً مؤثرتر عمل خواهد کرد.

وی ابراز کرد: مشورت پذیری و اعتقاد به کار گروهی و تشکیلاتی ویژگی چهارم است بدین معنا که وظایف یک استاندار بسیار متنوع است و طبیعتاً یک فرد نمی‌تواند در همه زمینه‌ها اظهار نظر و مهم‌تر از آن تصمیم‌گیری کند؛ لذا لازم است شخص استاندار بتواند از ظرفیت مشاوران و کارشناسان متخصص در زمینه‌های مربوطه بهره گیرد و همچنین توانایی لازم برای تشکیل و سازماندهی تیم‌ها و گروه‌های اجرایی را داشته باشد.

معینی‌آرانی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر اینکه یک استاندار موفق باید آشنایی کافی با ظرفیت‌ها و مسائل و مشکلات استان تحت مدیریت خود داشته باشد؛ پر واضح است فردی که با مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی استان آشنا نباشد، نمی‌تواند به شایستگی یک استان را مدیریت کند و یا جهت توسعه، استان را به سمت درست‌تر یا مطلوب‌تر هدایت کند.

وی داشتن نگاه متوازن به ویژه برای شهرستان‌ها را یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک استاندار موفق عنوان کرد و افزود: بدیهی است این ویژگی می‌تواند عملکرد یک استاندار را در تحقق عدالت اجتماعی در گستره جغرافیایی استان بیشتر رهنمون سازد.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: توانایی برقراری ارتباط مؤثر و سازنده با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ملی به عنوان ویژگی دیگر، نقش مهمی در جذب منابع برای سرعت بخشیدن به توسعه استان دارد؛ از این رو فردی در جایگاه استاندار موفق‌تر خواهد بود که بتواند این تعامل و ارتباط را برقرار کند و توان تعامل با نمایندگان استان، شورای شهر و مجامع تأثیر گذار را داشته باشد و نیز توان ارتباط و جذب فعالان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هم برای یک استاندار موفق لازم است.

وی از داشتن تعصب و دغدغه توسعه منطقه‌ای به عنوان آخرین ویژگی یک استاندار موفق و کارآمد یاد کرد و ابراز کرد: قطعاً همه عزیزانی که تاکنون در منصب استاندار استان اصفهان قبول زحمت کرده‌اند، در توسعه و پیشرفتی که امروز در استان شاهد آن هستیم، سهیم بوده و نقش مؤثری داشته‌اند. همه آنها دارای ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای متفاوتی بوده و در عملکردشان نقاط قوت و ضعف‌هایی داشته‌اند اما باید پذیرفت که تمامی این افراد در حد ظرفیت‌های خود برای انجام صحیح و کامل مسئولیتشان تلاش فراوان کرده‌اند. لیکن به نظر می‌رسد در زمان تغییر شرایط مدیریتی در کشور باید منتظر بود تا ببینیم تیم مدیریتی جدید چه نوع ویژگی‌ها و خصوصیاتی را برای همکاران اجرایی خود در سطح استان‌ها مد نظر قرار داده‌اند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان تبیین کرد: همانطور که در انتخابات گذشته شاهد بودیم، سلایق و گرایش‌های سیاسی متفاوتی در عرصه انتخابات خود را عرضه کردند و مردم نیز با شور و شعور انتخاباتی در پای صندوق‌های رأی حاضر شده و حماسه ارزشمندی را رقم زدند اما اکنون لازم است این اختلافات و خط بندی‌های سیاسی را برای انتصابات کنار بگذاریم.

وی تاکید کرد: اکنون زمان آن است که همه ما با همه گرایش‌ها و نظرات متفاوت و متنوع همراه و همگرا شویم و مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «پس از انتخابات، نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است» و یا آنجا که فرمودند «نباید به وسوسه‌های دوقطبی سازی اعتنا کرد؛ حالت دلخوری در مجادلات انتخاباتی نباید ادامه پیدا کند» عمل کنیم.

معینی‌آرانی گفت: تردیدی نیست که استانداران به عنوان نماینده عالی دولت در استان‌ها وظایف و مسئولیت‌های بسیار مهمی از جمله هماهنگ کننده دستگاه‌های اجرایی استان به منظور تحقق برنامه‌های دولت و یا در جایگاه ریاست شورای تأمین استان، نقش بی‌بدیلی در برقراری امنیت منطقه دارند.

وی مدیریت استانی را مدیریتی جامع و فرابخش دانست و خاطرنشان کرد: بدیهی است این جایگاه در استانی مثل استان اصفهان با ویژگی‌های خاص تاریخی، فرهنگی، طبیعی و صنعتی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ لذا لازم است در انتخاب استاندار برای این استان با حساسیت و دقت بیشتری عمل شود.

کد خبر 790247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.