پایداری اماکن تاریخی دغدغه مهم اصفهان است/ بخشی از وظایف دولت به شهرداری‌ها واگذار شود

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از مسائل مهم شهر اصفهان، پایداری اماکن تاریخی است که نیازمند اعتبار مناسب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا عباس حاج‌رسولی‌ها امروز _یکشنبه بیست‌وپنجم شهریور_ در نطق میان دستور صدوچهل‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص)، همچنین آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم شهر اصفهان، پایداری اماکن تاریخی است؛ نگران هستیم که روزی با فرونشست‌ها، پل خواجو، سی و سه پل، میدان امام (ره)، چهل ستون، عالی قاپو، مسجد جامع و سایر ابنیه تاریخی دچار مشکل شود.

وی افزود: با سابقه حدود ۴۰ ساله‌ای که دارم، باید بگویم دستگاه‌های میراث فرهنگی توانی برای حفظ و نگهداری این اماکن ندارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای بافت‌های تاریخی شهر در نظر گرفتیم، گفت: شهرداری‌ها نشان دادند که تشکیلات‌هایی قوی و منسجمی هستند. مدیرکل آموزش و پرورش در جلسه امروز تکالیف عادی را برای شهرداری بیان کرد و این نشان می‌دهد شهرداری‌ها بسیاری از کارها را انجام داده‌اند.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه بعضی وظایف در شهرها می‌تواند برعهده شوراهای اسلامی قرار گیرد، گفت: رئیس‌جمهور برنامه هفتم را به دقت دنبال کند و در اولویت اول میراث فرهنگی را قرار دهد، زیرا با ساختاری که امروز وجود دارد، کشور را نمی‌توان اداره کرد و این موضوع به تجربه ثابت شده است.

وی با بیان اینکه از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می‌خواهیم برای واگذاری تصدی‌های دولت به شهرداری‌ها اقدام کند که میراث فرهنگی یکی از آن‌ها است، گفت: با اینکه کم‌توجهی می‌شود و بودجه‌ای قرار نمی‌دهند، اما شهرداری‌ها پیگیری می‌کنند، ضمن اینکه اعتبار حرف اول را می‌زند؛ به‌عنوان مثال در اصفهان میراث فرهنگی حداقل چهار میلیارد تومان پول نیاز دارد تا اماکن تاریخی حفظ شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر پایداری جریان آب در زاینده‌رود گفت: معتقد به کار کارشناسی در این زمینه هستیم و رئیس‌جمهور باید با کارشناسان بررسی کند تا شرایط برای پایداری زاینده‌رود فراهم شود.

ناچار به راه‌اندازی مترو و اتوبوس برقی و تاکسی برقی هستیم که نیازمند کمک دولت است

وی بیان کرد: شرق اصفهان استعداد زیادی برای تولید مواد غذایی دارد و با حداقل آب حداکثر بهره را می‌توان برد که جریان زاینده رود می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به پروژه قطار شهری اصفهان گفت: در تمام دنیا قطار شهری‌ها را دولت‌ها می‌سازند، اما در کشور ما احداث این خط را بر دوش شهرداری قرار داده‌اند؛ ما ناچار به راه‌اندازی مترو و اتوبوس برقی و تاکسی برقی هستیم که نیازمند کمک دولت است و دولت باید کار کارشناسی انجام دهد تا در این زمینه نیز مشکلات رفع شود.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان پاکیزگی ویژه‌ای داشت و از این نظر به‌نام بود، اما به‌تازگی مقداری تضعیف شده است، گفت: در محلات همچون گذشته پاکیزگی رعایت نمی‌شود. از شهردار می‌خواهیم این موضوع را جدی بگیرند؛ چندین بار این موضوع را به متولیان امر منتقل کردم، اما نتیجه نگرفتم و معتقدم باید در روند نظافت شهر تجدیدنظر صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم از جریان گرفتن پروانه تا پایان کار خسته شده‌اند، زیرا قوانین صفر و صدی قرار داده‌اند و مردم را بابت یک اشتباه کوچک به کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌فرستند، در حالی که در گذشته اینچنین نبود.

وی تصریح کرد: در حوزه شهرسازی بعضی موارد قدیمی شده و نیازهای امروز مردم را باید تشخیص داد؛ در تهران شهردار رئیس کمیسیون ماده ۵ است و در کلان‌شهرهای دیگر نیز اینگونه باید شود.

حاج‌رسولی‌ها تاکید کرد: باید تصمیماتی گرفته شود که به شهردار جسارت داده شود و مشکلات مردم در حوزه شهرسازی برطرف شود.

کد خبر 790068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.