واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

در حالی که در سال‌های اخیر سخن از ناترازی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش بوده است، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اعلام کرد در بعضی از حوزه‌های آموزش‌وپرورش مازاد نیرو داریم که واکنش‌های متعدد مخاطبان را به همراه داشت.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، در شهریور سال جاری خبری با تیتر «در بعضی از حوزه‌های آموزش‌وپرورش مازاد نیرو داریم» به زبان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان بر روی خروجی خبرگزاری ایمنا قرار گرفت که واکنش‌های متعدد مخاطبان را در پی داشت.

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در یکصدوهشتادویکمین جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان اصفهان که در تاریخ هفتم شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد، با بیان اینکه در سال تحصیلی پیش رو در بعضی از حوزه‌های آموزش‌وپرورش مازاد نیرو داریم، اظهار کرد: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم مشکل نیروی انسانی در استان اصفهان نداریم، زیرا در سال‌های اخیر حدود پنج هزار نفر از طریق ماده ۲۸ پذیرش به‌هنگام داشتیم و آموزش‌های لازم برای آن‌ها ارائه می‌شود.

وی درباره ناترازی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش افزود: در سال‌های گذشته با چالش نیروی انسانی مواجه بودیم و به لطف خدا و همراهی دولت به ویژه دولت سیزدهم، حدود ۱۹۵ هزار نفر در سطح کشور از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان پذیرش داشتیم، در استان اصفهان نیز بسیار تلاش شد تا سهم ورودی نیروی انسانی بیشتر از سهم عادی خود باشد و حدود ۱۰ درصد از تمام پذیرش‌شدگان کشور که ۲۰ هزار نفر هستند به استان اصفهان اختصاص دارد و در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند.

در ادامه به مطالعه بعضی از نظرات و واکنش‌های متعدد مخاطبان که در این رابطه مطرح شده است، می‌نشینیم:

کاربری به‌نام «میثم» نوشت: «نیرو خدماتی کم ندارید که از یک نفر به جای سه نفر کار می‌کشید؟» نظر «میثم» تا زمان انتشار این خبر با ۱۵ موافق و یک مخالف روبه‌رو شده است.

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

مخاطب دیگری به‌نام «لوک بدشانس» با اشاره به کمبود معلم در مدارس نوشت: «نیروی مازاد دارید! همین مهر گذشته نزدیک دو ماه خیلی از مدارس معلم نداشتند و بس که بچه‌ها می‌رفتند فوتبال بازی می‌کردند دیگر از فوتبال زده شدند! خرید خدمات و نهضتی و حق‌التدریس که چند ساله دارند جهادی کار می‌کنند رو تعیین تکلیف نکردید.»

کاربری به‌نام «علی» نظر متفاوتی با دیگر کاربران داشت و نوشت: «به صورت کلی در آموزش‌وپرورش معاون و مدیر به ویژه معاونان و مربیان پرورشی زیاد داریم.»

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

اما کاربر بدون نامی که خود را مدیر یک مدرسه معرفی کرد، این‌گونه نوشت: «من مدیر یک مدرسه هستم، نه نیروی پرورشی داریم و نه معاون اجرایی نه مستخدم اداره، هم بیشتر اتاق‌هایش خالی است و نیرو نیست از کجا این آمارها را می‌آورید؟»

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

یکی دیگر از نظرات پرتعامل این خبر به کاربر دیگری با نام کاربری «ناشناس» بازمی‌گردد که راهکاری برای رفع چالش ناترازی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش داشت؛ وی در این رابطه نوشت: «جناب آقای ابراهیمی اگر در اداره‌های آموزش‌وپرورش تعدادی از کارمندان را هم کم کنید، می‌توانید برای چندین مدرسه نیرو داشته باشید.»

«معصومه بهادری» نیز با بیان راهکار دیگری نوشت: «معلمی که ۶۰ سال سن دارد اگر پروفسور هم باشد، توان کلاس‌داری و ایجاد انگیزه برای دانش‌آموز را ندارد، چرا از نیروهای جوان نهضت سوادآموزی استفاده نمی‌کنید؟ تمام معلمان که می‌خواهید استمرار بگیرند همگی از نیروهای نهضتی سال‌های دهه‌ی ۷۰ و۸۰ بوده‌اند.»

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

کاربر دیگری با نام «دانیال» با اشاره به اینکه در دوران ابتدایی با کمبود نیرو مواجه هستیم، نوشت: «با سلام کجا نیروی مازاد هست که ما نمی‌بینیم؟؟؟؟ در مقطع ابتدایی کمبود نیرو داریم، در حوزه معاونت پشتیبانی علی‌الخصوص بخش نیروهای خدماتی به شدت کمبود نیرو هست»

کاربر دیگری کلاس‌هایی با ۴۵ دانش‌آموز را مایه شرمساری دانست و معتقد بود دانش‌آموزان امروزی به اندازه سطح دانش‌آموزان دهه‌های گذشته سواد علمی نخواهند داشت.

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در این جلسه با اشاره به معضل خرید خدمات در آموزش‌وپرورش عنوان کرد: خرید خدمات معضل دیگر آموزش‌وپرورش بود و قرار شد بر اساس نیاز پذیرش داشته باشیم و باید به دو مورد توجه داشته باشیم که نیازمان به نیرو آقا بیشتر است، همچنین اغلب خرید خدمات در دوران دبستان است، اما نیاز آموزش‌وپرورش در دوران متوسطه است؛ در این شرایط فراخوان بازگشت بعضی از معلمان از دوران متوسطه به ابتدایی را داشتیم و این کمبود تعدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای خرید خدمات، فرم امتیازبندی با تعیین شاخص‌هایی همچون سابقه خدمت، تناسب رشته، تأهل و فرزندآوری، اعضای فرهنگی یا ایثارگر، برتری علمی و تجربی طراحی شد، به طور معمول کسانی که بیشترین سابقه را داشته باشند پذیرش می‌شوند؛ همچنین تعداد قابل ملاحظه‌ای در حدود یک چهارم خرید خدمات پذیرش شده‌اند و حدود ۹۳۳ نفر از دانشگاه فرهنگیان به معلمان اضافه می‌شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درباره بازنشستگی معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش اضافه کرد: سازمان آموزش‌وپرورش با هماهنگی سازمان استخدامی بخشنامه‌ای را به ماده ۱۰۱ خدمات مستند کرد و به تناسب آن تغییری ایجاد شد و شرط بازنشستگی را به شرایط جدیدی تغییر داد، در حال حاضر شرط بازنشستگی داشتن ۶۰ سال سن یا تکمیل ۳۵ سال خدمت است، اگرچه تشویق‌هایی برای خدمت بازنشستگان در نظر گرفته شده است، در سال گذشته حدود ۴۵ درصد از افرادی که شرایط بازنشستگی را داشتند، اما همچنان مایل به ادامه فعالیت بودند.

کاربری به‌نام «مریم» که از قوانین جدید بازنشستگی گله‌مند بود، نوشت: «حدنصاب بازنشستگی ۳۰ سال است و چرا الان ۳۵ سال را عنوان می‌کنید؟ من معلم با شرط ۳۰ سال مشغول به کار شدم، چرا به راحتی زیرش می‌زنید؟»

«احسان» که یکی دیگر از کاربران دغدغه‌مند آموزش‌وپرورش است، نوشت: «تکلیف نیروهای خرید خدمات را روشن کنید.»

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

کاربری به‌نام «روشنک» نیز با بیان راهکاری خطاب به مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نوشت: «سلام و عرض ادب، لطفاً از نیروهای جهادی و انقلابی طرح شهید بهنام استفاده کنید»

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

کاربر ناشناسی که از تغییر قوانین گله‌مند بود، این‌گونه نوشت: «آموزش‌وپرورش با مدیریت غلط، انگیزه و علاقه را از معلمان و از دانش‌آموزان گرفته است. تخصیص اعتبار بسیار کم در این حوزه و بی توجهی به مسائل اساسی و کاربردی همه را خسته کرده، از طرفی هم به خاطر مدیریت ناصحیح، تاوانش را باید معلمان و شاگردان بدهند»

وی در ادامه نوشت: «قوانینی که هر سال تغییر می‌کند و حالت آزمون و خطا به خود گرفته‌اند، از طرفی هم قوانینی قرار داده می‌شود که نظام زور و اجبار دارد مثال افزایش سن بازنشستگی به خاطر نداشتن نیرو؛ در حالی که این شغل بالاترین فرسودگی جسمی و روانی را در خود دارد، از مسئولان تقاضا داریم به پرورش فرزندان با دید بازتر و عمیق‌تری نگاه کنند و تنها برای گذران این دوران و حال کنونی نگاه کنند.»

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

کاربری به‌نام «bardiya» نیز به کنکور سراسری و پذیرش دانشجو معلمان اشاره کرد و نوشت:«بخاطر همین مازاد نیرو به بهانه‌های مختلف بچه‌هایی که کنکور فرهنگیان دادند کد خوردند و رد شدند؟ پس بخاطر جبران چی به بازنشسته‌ها زنگ می‌زنید برای تدریس؟»

کاربر ناشناسی نیز با بیان راهکار جالبی نوشت: «چرا توی بیشتر ارگان‌ها بچه‌ها جایگزین والدین می‌شوند، خب در حال حاضر نیز این قاعده رو برای آموزش‌وپرورش اجرا کنید تا بچه‌های فرهنگی که بیکار هستند نیز با گزینش مشغول به کار شوند»

واکنش مخاطبان به وجود نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش

کد خبر 789865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.