به گزارش خبرگزاری ایمنا، خیلیها ممکن است فکر کنند زندگی در شهرها بسیار بهتر از زندگی در روستاها است، اما کم کم به مشکلات و دردسرهای زندگی شهری پی میبرند؛ تغییر عقیده میدهند، البته زندگی در روستاها نیز مشکلات ویژه خود را دارد، اما مهمترین امتیازی که زندگی روستایی بر زندگی شهری دارد، وجود فضایی آرام، آکنده از محبت و صمیمیت میان ساکنان و محیطی پاک و سالم است که در شهرهای بزرگ کمتر به چشم میخورد.
شهرنشینان از امکانات تحصیلی، تفریحی، ورزشی، برق، آب، بزرگراه و شبکههای ارتباطی بیشتری برخوردار هستند، اما زندگی در شهرها علاوهبر مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد؛ مشکلات و معایبی که در شهرها وجود دارد به معنای این نیست که شهروندان از شهرها بگریزند و بهتدریج روستاها را نیز تبدیل به شهرها کنند، اما مشکلات زندگی شهری باید با مشارکت شهروندان و فرهنگسازی در میان آنها حلوفصل شود.
مشکلات زندگی شهرنشینی ناشی از مسائل و معضلات اقتصادی و اجتماعی سبب شده است که شهرنشینان برای تخلیه فشارهای عصبی خود به پارکها، جنگلها، فضای سبز و امکانات ورزشی و تفریحی روی بیاورند؛ هزینه مسافرتهای بینشهری بالا است و بیشتر خانوادهها ترجیح میدهند به جای سفرهای پرهزینه، به پارکها و بوستانهای اطراف شهر پناه ببرند و ساعاتی را توأم با آرامش بگذرانند، به همین دلیل امکانات ورزشی، تفریحی و فضای سبز باید در همه نقاط شهر و به نحوی آسان و قابل دسترس در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد و رفتوآمد شهروندان به این مکانها آسان و راحت باشد.
زندگی در شهرهای بزرگ و شلوغ بهدلایل متعددی همچون فرصتهای شغلی بیشتر، دسترسی به خدمات بهتر و وجود امکانات فرهنگی و آموزشی متنوع برای بسیاری از مردم جذاب است، اما این نوع زندگی با چالشهای خاصی نیز همراه است که میتواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد.
زندگی در این شهرها همواره با چالشهای زیادی از جمله ترافیک سنگین، آلودگی هوا، کمبود فضای سبز، افزایش هزینههای زندگی، کاهش کیفیت روابط اجتماعی، سروصدا و آلودگی صوتی و فشار روانی و استرس همراه بوده است.
یکی از بزرگترین مشکلات زندگی در شهرهای پرجمعیت، ترافیک سنگین است؛ افزایش تعداد خودروها و ضعف در سیستم حملونقل عمومی منجر به ایجاد ازدحامهای ترافیکی شده است که زمانهای طولانی برای جابهجایی را تحمیل میکند و این مشکل نهتنها موجب اتلاف وقت میشود، بلکه استرس و خستگی روزانه را نیز افزایش میدهد.
شهرهای بزرگ بهدلیل تراکم جمعیت، تعداد زیاد خودروها و فعالیتهای صنعتی، اغلب با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند؛ تنفس در هوای آلوده خطرات جدی برای سلامتی دارد و میتواند موجب بیماریهای قلبی، ریوی و مشکلات تنفسی شود، از اینرو این مسئله یکی از مهمترین عوامل کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها است.
با گسترش ساختوساز در شهرهای بزرگ، بسیاری از فضاهای سبز و پارکها کاهش پیدا کرده است؛ نبود فضاهای سبز کافی، علاوهبر تأثیر منفی بر سلامت روحی و جسمی افراد، موجب میشود تا شهروندان فرصتهای کمتری برای تفریح و استراحت در محیطهای طبیعی داشته باشند، همچنین کمبود فضای سبز موجب کاهش کیفیت هوای شهر نیز میشود.
زندگی در شهرهای بزرگ و شلوغ اغلب با هزینههای بالاتری از جمله هزینههای مسکن، حملونقل، و مواد غذایی همراه است؛ افزایش اجارهبها و قیمت ملک یکی از چالشهای اصلی برای ساکنان شهرهای شلوغ است و این موضوع بهویژه برای اقشار کمدرآمد و متوسط دشواریهای زیادی بهوجود آورده است.
سروصدای ناشی از ترافیک، ساختوسازها و فعالیتهای روزانه در شهرهای بزرگ بهطور مداوم افراد را تحت فشار قرار میدهد؛ این آلودگی صوتی نهتنها کیفیت خواب را کاهش میدهد، بلکه میتواند موجب بروز استرس، سردرد و مشکلات سلامتی دیگری شود.
شهر شلوغ اصفهان با چالشهای ترافیکی دستوپنجه نرم میکند
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات شهرهای بزرگ اظهار میکند: با افزایش جمعیت و وسعت شهرها، چالشهای متعددی برای ساکنان ایجاد میشود.
وی ادامه میدهد: یکی از بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ، جابهجایی و حملونقل است که بهدلیل فاصله محل سکونت افراد با محل کار یا نیازهای روزمره، ترافیک سنگین به یکی از مشکلات اساسی شهرهای شلوغ تبدیل میشود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید میکند: بینظمیهای اجتماعی، کمبود زیرساختهای لازم و نبود آموزشهای مناسب برای ارتقای فرهنگ ترافیکی این مشکلات را تشدید میکند.
قربانی میگوید: توسعه حملونقل عمومی و آموزش مردم در زمینه مدلهای جابهجایی میتواند به کاهش ترافیک کمک کند.
وی اضافه میکند: برای مسافتهای کوتاه از پیادهروی، برای مسافتهای متوسط از دوچرخه و برای مسافتهای طولانی از حملونقل عمومی باید استفاده شود.
در شهرهای بزرگ باید فناوریهای جدید و امکانات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت شهرسازی صحیح خاطرنشان میکند: تراکم بالای جمعیتی در بعضی مناطق و توزیع نامتعادل امکانات میتواند مشکلات ترافیکی را تشدید کند.
قربانی میگوید: در شهرهای بزرگ باید فناوریهای جدید و امکانات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد تا نیاز به سفرهای غیرضروری کاهش پیدا کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اصفهان بهعنوان یک شهر شلوغ شناخته میشود، اظهار میکند: اصفهان با جمعیتی بالای دو میلیون نفر، یکی از شهرهای پرجمعیت ایران است و نیازمند زیرساختها و امکانات بهتر و بیشتری است.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید میکند: توسعه و برنامهریزی برای این شهر باید با دقت بیشتری صورت گیرد تا مشکلات موجود کاهش پیدا کند.
شهرهای شلوغ؛ زندگی در تنگنا
محمد پورمیدانی، مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا میگوید: صنعتی شدن سریع همراه با رشد جمعیت منجر به اثرات منفی قابل توجهی بر محیط زیست میشود.
وی اضافه میکند: رشد یک جانبه اقتصادی کشورهای پیشرفته که با نادیده گرفتن از ابعاد دیگر شکل میگرفت، مشکلات زیادی در رابطه با مسائل محیط زیست، ناهنجاریهای اجتماعی، فرهنگی و سایر موارد بهوجود آورده و این موضوع منجر به رویکرد جدید جوامع به توسعه و شکلگیری توسعه پایدار شد.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به راهکارهای اصلی مقابله با ترافیک در شهرهای شلوغ تاکید میکند: تجربه شهرهای بزرگ در هر دو کشور توسعهیافته و در حال توسعه نشان میدهد که ابزارهای تحرک پایدار برای به حداقل رساندن وابستگی به حملونقل شخصی و کاهش اثرات جانبی ناخواسته مورد نیاز است.
پورمیدانی میگوید: یک رویکرد حملونقل پایدار به دنبال تعادل بین کیفیتهای محیطی، اجتماعی و اقتصادی در زمان حال و آینده است.
وی ادامه میدهد: برنامهریزی حملونقل خوب باید در راستای حفظ پایداری اقتصاد، جامعه و محیط زیست باشد، از اینرو با توسعه زیرساختهای حملونقل، بسیاری از مشکلات زیستمحیطی همچون اشغال زمین، آلودگی صوتی و آلودگی هوا ظاهر شده است.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان میکند: اگر توسعه زیرساختهای حملونقل با توجه به معیارهای پایداری شهری باشد، شهرها را به سمت عدالت اجتماعی، محیط مطلوب و توسعه اقتصادی سوق میدهد.
سیستم حملونقل پایدار، سامانه حملونقل همگانی را فراهم میکند
پورمیدانی با اشاره به حملونقل و رفت و آمد شهروندان ساکن شهرهای شلوغ میگوید: سیستم حملونقل شهری پایدار ضروری است، زیرا جنبه مهمی از شهر زنده است؛ شهری که شهروندان آن از کیفیت بالای زندگی برخوردار هستند.
وی اضافه میکند: هدف سیستم حملونقل شهری پایدار، دسترسی آسان تمام شهروندان به کار، خدمات، منابع و سایر موارد است.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید میکند: از الزامات این سیستم آن است که برای تمام افراد شهر روش حملونقلی را متناسب با ظرفیت زیستمحیطی شهر و استطاعت مسئولان و کاربران سیستم فراهم کند.
پورمیدانی میگوید: سیستم حملونقل شهری پایدار، یک سامانه حملونقل همگانی متوازن و یکپارچه ایجاد میکند.
وی ادامه میدهد: نیازهای حملونقل گروههای مختلف جامعه بر اساس مسافت سفر، هدف سفر، درآمد، سن، جنس، توانایی فیزیکی و سایر موارد متفاوت است.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان میکند: بعضی از روشهای حملونقل همگانی قابلیت بهتری برای رفع نیازهای سفر محدوده وسیعی از مردم دارند، همچنین یک سیستم حملونقل پایدار، سامانه حملونقل همگانی را فراهم میکند که اتصال خوبی با مناطق فعالیت اصلی شهر برقرار سازد.
اداره محیط زیست اصفهان در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است که ۷۶ درصد آلودگی در اصفهان مربوط به حملونقل است
پورمیدانی میگوید: سیستم حملونقل شهری پایدار، استفاده کارا از منابع محدود را تضمین میکند و این مهم از طریق ترویج وسایل نقلیه با میزان سوخت مصرفی مناسب و وسایل نقلیه سبز، همچنین تشویق استفاده از حملونقل غیرموتوری بهدست خواهد آمد.
وی میافزاید: با ترویج حملونقل همگانی و غیر موتوری، سیستم حملونقل نیز برای کاربران و مسئولان کاراتر خواهد بود، زیرا هر چه شهروندان کمتر از وسایل شخصی استفاده کنند، سطح تراکم ترافیک کمتر خواهد بود و تقاضای احداث خیابانهای جدید کاهش پیدا میکند.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه آیا اصفهان از لحاظ ترافیکی یک شهر شلوغ است، تصریح میکند: اصفهان یکی از مهمترین شهرهای واقع در منطقه مرکزی کشور ایران است که بهطور طبیعی بهدلیل قرارگیری در منطقهای تقاطع، دارای حجم ترافیکی بالایی است.
پورمیدانی با بیان اینکه شهر اصفهان چیزی حدود دو میلیون جمعیت ساکن دارد و از ۱۵ منطقه شهرداری تشکیل شده است، میگوید: این شهر بهعنوان یکی از آلودهترین شهرهای ایران شناخته شده است.
وی اضافه میکند: طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵ درصد از مرگومیرها در شهر اصفهان، بر اثر آلودگی هوا رخ داده است، همچنین اداره محیط زیست اصفهان در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است که ۷۶ درصد آلودگی در اصفهان مربوط به حملونقل است.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید میکند: برای رفع ترافیک بهوجود آمده در سطح شهر بهدلیل شلوغی جمعیت، تاکید بر پایدار نمودن بیشتر حملونقل شهر اصفهان است تا در نتیجه آن سفرها از حالت خودروی شخصی به حالتهای حملونقل همگانی و فعال صورت گیرد.
مدیریت هوشمند ترافیک؛ رویکردی برای مقابله با چالشهای شهرهای شلوغ
مریم لطیفی، رئیس گروه مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: زندگی در شهرهای شلوغ با وجود تمام مزایا، چالشهایی به همراه دارد که یکی از مهمترین آنها چالشهای ترافیکی و پیامدهای ناشی از آن است.
وی ادامه میدهد: از جمله این پیامدها میتوان به ترافیک سنگین، افزایش زمان صرف شده برای رفتوآمد، مشکل پیدا کردن محل پارک در مقصد، آلودگی هوا و آلودگی صوتی اشاره کرد.
رئیس گروه مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید میکند: ترافیک سنگین علاوهبر اتلاف وقت، افزایش استرس و افزایش آلودگی هوا را نیز به دنبال دارد.
لطیفی میگوید: آلودگی هوای بالای شهرهای بزرگ ناشی از ترافیک و صنایعی است که در اطراف این شهرها شکل میگیرند و آلودگی صوتی نیز از ترافیک، فعالیتهای صنعتی و ساختوسازها ناشی میشود.
وی اضافه میکند: یکی از راهکارهای اصلی مقابله با ترافیک در شهرهای شلوغ، توسعه حملونقل عمومی است که شامل مترو، تراموا و اتوبوس میشود.
رئیس گروه مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان میکند: این وسایل نقلیه میتواند شدت ازدحام ترافیک را کاهش دهد، زیرا تعداد زیادی از افراد را بهطور همزمان جابهجا میکنند.
لطیفی با بیان اینکه اگر هر یک از مسافران حملونقل عمومی از یک خودروی شخصی استفاده کنند، حجم زیادی از خودروها به معابر تحمیل میشود و مشکلات زیادی را ایجاد میکند، ادامه میدهد: ترویج دوچرخهسواری و پیادهروی بهعنوان گزینههای مهم سفر میتواند موجب کاهش تعداد وسایل نقلیه در راهها و کاهش آلودگی هوا شود.
رئیس گروه مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید میکند: تشویق به همپیمایی نیز میتواند تأثیر مهمی در کاهش تعداد خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش ترافیک داشته باشد.
لطیفی با اشاره به مدیریت هوشمند ترافیک میگوید: مدیریت هوشمند ترافیک، یکی دیگر از راهکارهای مقابله با چالشهای ترافیکی در شهرهای شلوغ است.
وی اضافه میکند: استفاده از سیستمهای هوشمند برای زمانبندی چراغها و مدیریت ناوگان حملونقل عمومی میتواند کمک شایانی به کاهش ترافیک کند.
رئیس گروه مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان میکند: ارائه بستر مناسب برای برنامهریزی سفر شهروندان، همچون اپلیکیشنهای مسیریابی، میتواند به آنها کمک کند تا از گونههای مختلف حملونقل استفاده کنند و بدانند که با هر وسیلهای و با چه هزینهای به مقصد خود خواهند رسید.
لطیفی با بیان اینکه در شهرهای شلوغ، ترافیک در ساعات مختلف روز ازدحام متفاوتی دارد، میگوید: در این راستا شهروندان باید برای سفر خود برنامهریزی و وسیله نقلیه مناسب و زمان مناسب سفر خود را انتخاب کنند.
روزانه حدود شش میلیون سفر در شهر اصفهان انجام میشود
وی با بیان اینکه اصفهان با جمعیتی حدود دو میلیون نفر یک شهر شلوغ محسوب میشود، تصریح میکند: روزانه حدود شش میلیون سفر در این شهر انجام میشود که حدود سه میلیون سفر با خودروی شخصی است.
رئیس گروه مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان میگوید: مجموع طول صفهای ترافیکی در کل معابر شهر اصفهان در ساعات اوج در بعضی از روزها به حدود ۱۳۰ کیلومتر میرسد و برخی شهروندان ناچار هستند ۷۰ درصد تا دو برابر زمان بیشتری برای سفر خود در نظر بگیرند تا مطمئن باشند به موقع به مقصد میرسند.
وی اضافه میکند: برای کاهش ترافیک در اصفهان، توسعه حملونقل همگانی و یکپارچهسازی آن میتواند راهگشا باشد.
رئیس گروه مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید میکند: توسعه حملونقل پاک همچون استفاده از اسکوتر و دوچرخه که تولید کربن ندارد، بهعنوان راهحلهای مؤثر در نظر گرفته شده است.
لطیفی میگوید: توسعه مدیریت هوشمند ترافیک، ارائه خدماتی همچون همپیمایی و برنامهریزی سفر با استفاده از اپلیکیشنها نیز میتواند به شهروندان کمک کند تا مسیرهای بهتر و زمان مناسبتری برای سفر خود انتخاب کنند و از ازدحام ترافیکی جلوگیری شود.
به گزارش ایمنا، زندگی در شهرهای شلوغ از یک سو فرصتهای زیادی برای رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی فراهم میکند، اما از سوی دیگر چالشهای زیادی نیز بههمراه دارد، از اینرو برای ایجاد تعادل میان این مزایا و چالشها نیاز است که برنامهریزیهای شهری هوشمندانهتری در زمینه حملونقل عمومی، کاهش آلودگی، و بهبود کیفیت زندگی ساکنان صورت گیرد.
اگرچه شهرهای شلوغ امکانات و فرصتهای زیادی برای زندگی و کار فراهم میکنند، اما چالشهای بسیاری نیز به همراه دارند که بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی میگذارد و برای بهبود شرایط زندگی در این شهرها، لازم است که اقدامات جدی در حوزههای حملونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا، توسعه فضاهای سبز و افزایش تعاملات اجتماعی صورت گیرد.
نظر شما