انسان تحول‌خواه زمینه‌ساز تحول می‌شود

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ما تا انسان تحول خواه نداشته باشیم اساساً نمی‌توانیم مدرسه تحول خواه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز _ بیست‌وچهارم شهریور_ آئین رونمایی، معرفی و بررسی کتاب «مدرسه‌ای برای آینده» در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

احسان صنعتکار با بیان مروری بر مفهوم مدرسه و چگونه شکل گرفتن آن اظهار کرد: مدرسه همچون هر نهاد دیگری در پاسخ به یک نیاز اجتماعی شکل گرفت و مدرسه، زاده مدرنیته و دوران صنعتی جهان است.

وی ادامه داد: خاصیت دوران مدرنیته تشکیل نهاد است که اساساً دید دوران مدرنیته برای شکلی مدارس به انسان این است که چه انسانی را قرار بوده مدرسه ایجاد کند؟ با چه نگرش و در پاسخ به چه نیازی؟ در همین راستا کار مدرسه انسان‌سازی است؛ به طوری که پیش از دوران مدرسه کارخانه‌ها به افول ایجاد شده بود که اساساً دوران صنعتی شدن ایجاد شد و پس از آن مدرسه نیز ذیل مفهوم صنعتی شدن و دنیای مدرن شکل گرفت.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: یکی از نیازهای جدی دنیای مدرن وجود انسان‌های کارآمد برای نقاط مختلف است به طوری در گذشته مکتب‌خانه‌های متعددی با رویکردهای متفاوت وجود داشته اما از یک زمانی به بعد می‌بینیم که در دوران قاجار هم ایجاد مدرسه خواسته عموم مردم می‌شود، تا جایی که روزنامه‌های آن زمان تیتر می‌زنند که خواسته تمام امت اسلامی تأسیس مدارس در هر شهر و روستا است اما وقتی دقت بیشتری می‌کنیم می‌بینیم که خود حکومت قاجار پی‌می‌برد که باید مدرسه شکل بگیرد و اساساً از آن زمان به بعد است که با حمایت دولت و حاکمیت مدرسه شکل می‌گیرد و مدرسه وابسته به هسته قدرت است.

وی افزود: داستان فرستادن دانشجویان به بلاد غرب و احساس نیازی که در برابر حکومت روسیه به وجود می‌آید تا انسان‌هایی ساخته شوند که نیاز ما را پاسخگو باشند سرآغاز قصه است اما هر جامعه‌ای رویکرد خود را دارد و جامعه به جامعه متفاوت است، به طوری که در دوران پهلوی اتفاق جالبی تحت نام مدارس تحول‌خواه با عنوان مدارس اسلامی به خصوص در تهران شکل می‌گیرند.

صنعتکار گفت: در بسیاری از نقاط دنیا نیز مدارس خارج از قرائت رسمی جامعه مدارسی به دلایل مختلف شکل می‌دهند و اکنون در آمریکا مدارسی داریم که شاید ۶۰ سال است جدا از روال عادی آمریکا عمل می‌کنند و تجارب سنگینی داشتند و موفق بودند.

وی اظهار کرد: بعد از اسلامی‌سازی دانشگاه سعی در تغییر جدی مدارس داشتند؛ اما جلوتر که می‌آییم می‌رسیم به زمانی که در دهه ۸۰ مدارس جوابگوی نیاز جامعه نیست و به شکل درست اداره نمی‌شود و از همان زمان عنوان مدارس تحولی کم کم پررنگ‌تر شده و در همین راستا سند تحول نوشته می‌شود اما به دلایلی سند اجرا نشد و در دوره شهید رئیسی مراحل اجرایی سازی سند تحول شکل گرفت.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: سوال پیش می‌آید که چرا سند تحول قابلیت اجرایی ندارد؟ باید گفت که خود سند تناقضات ریز از حیث معنایی دارد چراکه بعضی از گذاره‌های سند تحول در حد نیم خط است اما به شدت شاهد هستیم که در این سال‌ها مثل توسعه و تقویت مدارس غیردولتی پررنگ است با اینکه در حد ۴ الی ۵ کلمه بوده اما خیلی مفصل این اتفاق افتاده است. همچنین در این سند شاید ۱۰ صفحه درباره مدارس حاشیه‌ای، لازم التوجه یا مدارسی که نیاز به تحول و… دارند صحبت شده اما آخرش هیچ اتفاقی نیفتاده است یا خود اصل نقطه محوری سند مثل حیات طیبه و تحول در مدارس اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: مدارس تحول‌خواه برآمده از این است که آموزش و پرورش نتوانسته رسالت خود را انجام دهد و در بسیاری از نقاط دنیا آموزش و پرورش‌شان نتوانستند با توجه به جهش و تغییرات سریعی که از نظر فرهنگی و تغیرات بسیاری مواردی دیگر در جامعه در حال شکل‌گیری است خود را همراه و منتقل کنند و ایران هم قطعاً همین‌گونه بوده است. در همین راستا نتیجه این شد که دوستان در جاهای مختلف مدارس تحولی را ایجاد کردند. اما آیا فیزیک مدرس تحول پیدا کرده و کدام نقطه اصلی متحول شده است؟

صنعتکار افزود: ما تا انسان تحول خواه نداشته باشیم اساساً نمی‌توانیم مدرسه تحول خواه داشته باشیم؛ به طوری که که اگر مدارس تحول‌خواه نبودند این مدارس با مابقی تفاوتی نمی‌داشتند.

وی با اشاره به اینکه تحول به چه معنا است، گفت: مدارس دولتی و غیر دولتی‌ای داریم که یکسری کارها را انجام می‌دهند و بسیار خوب است اما آیا می‌شود اسم این‌ها را تحول گذاشت یا خیر؟ بعضاً بودجه بندی‌ها، زمان‌، محتوا متفاوت، تاملات و… را ایجاد می‌کنند اما این مهم است و سوال پیش می‌آید که از نگاه خودشان تحول به چه معناست؟ و تحول را در چه می‌بینند؟

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: امروزه در مدارس و آموزش و پرورش با مشکل اساسی نبود نیرو و معلم مواجه هستیم که هست آن نیز یک دنیا مصیبت دیگری است. همچنین امروزه مدیران و مدارس ما تبدیل به یک بنگاه‌داری شده‌اند که اساساً در ابتدای سال تحصیلی هزینه‌ای جهت رفع خرابی مدرسه، پرداخت قبض آب و برق و جشن و… گرفته می‌شود و تمام! مدیر می‌داند و دبیر هم می‌آید و تدریس می‌کند و کلاً اتفاق خاص دیگری نمی‌افتد و نباید هم توقع خاصی داشت چراکه فهم دیگری از آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی ادامه داد: وقتی از آدم‌های نظام فعلی آموزش و پرورش می‌پرسی چه‌کار کردید؟ می‌گوید فلان جا را درست کردم، لامپ عوض کردم، راهپیمایی بردم و…؛ در همین راستا از این آموزش و پرورش که نظام آموزشی فَربهی دارد که هر روز آن در از بخشنامه و چالش است نمی‌توان توقعی غیر از روزمرگی داشت.

صنعتکار با اشاره به اینکه ما در آموزش و پرورش کمتر از انگشتان دست آدم‌هایی داریم که فهم بیشتری از این مسائل نیست، تصریح کرد: به فرموده رهبری دانشگاه فرهنگیان قلب آموزش و پرورش است؛ اما فکر می‌کنم تا زمانی که اساساً معنای خود تحول درست تبیین نشود آموزش و پرورش نمی‌تواند رشد کند.

وی افزود: آموزش و پرورش با تله‌ای به نام عدالت آموزشی روبه‌رو است؛ به این معنا که معلم و امکانات همچون مدارس غیردولتی، تیزهوشان و… باید خیلی خوب باشد، زمین چمن و تمام امکانات فراهم باشد، که این نشد است اما به فرض اگر چنین شود که بهترین‌ها فراهم شود وضعیت و خروجی آن نیز خوب نخواهد شد؛ چراکه اگر ما تحول در انسان را نتوانستیم ایجاد کنیم، هیچ وقت به تحول درست و غایت آموزش و پرورش که طبیعت انسان است نخواهیم رسید در همین راستا اگر آن حل شد خود به خود آموزش و پرورش با همین امکانات اندک می‌تواند خوب پیش برود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: از زمان دولت شهید رئیسی قراردادی تحت عنوان سند تحول با محوریت آقای پارسانیا شکل گرفت. سال گذشته تعداد مدارس غیر دولتی در الف تا بیشتر از امسال بود.

وی اظهار کرد: همه مدارس تحول‌خواه غیر دولتی هستند و یک منبع مالی بسیار خوبی دارند و بخش عمده این کار صرف آموزگار، تجهیزات و مواردی از این دست می‌شود که به واسطه همین منبع مالی است؛ اما مدرسه دولتی اینگونه نیست به طوری که در مدرسه‌ای در حاشیه شهر کرج کل درآمدش با ۷۰۰ دانش‌آموز ۱۳۰ ملیون بود و جزو مدارس برگزیده شد، با اینکه این مدرسه یک مدیر ۳۰ ساله و دو معاون داشت.

صنعتکار ادامه داد: مدیر این مدرسه ۱۸ معاون پرورشی داشت، به طوری که تک به تک دانشجو معلمان دانشجویان کرج را توجیه کرده و به صورت جهادی ۱۸ معاون آورده بود که اینها کل مدرسه را دست گرفتند و یک نمونه کار تحولی را ایجاد کردند، یعنی مدرسه دولتی ما اگر نتواند کاری کند همه چیز خراب می‌شود.

وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی خوب ما در بلندمدت تبعات اجتماعی سنگینی می‌تواند داشته باشند، تصریح کرد: نباید مدارس غیردولتی تبدیل به گلخانه شوند یعنی که دانش‌آموز، دبیر و آدم خود را می‌خواهند که با تفکرات خودشان باشند؛ چراکه این فرایند در آینده و بلند مدت می‌تواند برای مسائل اجتماعی آسیب‌زا باشد و تبعات اجتماعی دارد که باید به آن توجه شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه افزود: از سال گذشته در ایران مفهومی با نام مدارسی همجوار صنعت در حال شکل‌گیری هستند که صنایع بزرگ دارند مدارس خود را می‌سازند. این فرآیند از آن جهت که دانش آموز در این مدرسه می‌رود و چهار سال دیگر شغل هم دارد عالی است.

وی گفت: در سند ۲۰۵۰ که سال آینده رونمایی می‌شود، در آینده مفهومی به نام مدرسه به معنای فیزیکی نخواهیم داشت و شرکت‌های بزرگ برای تمام دانش‌آموزان دنیا می‌آیند و از طریق هوش مصنوعی کلاس و مدرسه برگزار می‌کنند و عملاً تعریف از انسان نقض خواهد شد؛ از این رو در کلان روایت خودش باید محتاطانه کار کند.

صنعتکار اظهار کرد: مدارس تحول خواه و مسجد محوری یک دال مرکزی دارند که آن هم تربیت دینی است و جزئی نیست و هر کدام با یک فرم متفاوت است، اما اگر قرار باشد بسط پیدا کند، گسترش یابد و مردمی‌سازی شود باید به نکات جدی آن توجه شود که آیا می‌تواند همه اقشار را با تمام نگرش‌ها زیر چتر خود بیاورد و آنها نیز جداگانه تحول خواهی کنند؟

کد خبر 789701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.