نمونه‌سازی و الگوسازی در مسیر سند تحول یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش گفت: نمونه‌سازی و الگوسازی در مسیر سند تحول یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت است، اگرچه در بعضی از بخش‌ها و در قالب برنامه‌های مختلف شاهد نشان دادن الگوهای جزئی بودیم، اما این الگوها در سراسر کشور دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در اختتامیه دومین رویداد بین المللی (الف تا) با اشاره به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: امید است مهری پرنشاط و امیدآفرین را آغاز کنیم.

وی با قدردانی از فرهنگیان افزود: به عنوان یک معلم، این افتخار نصیب شده است که در خدمت جامعه معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های آنان و مجموعه نظام تعلیم و تربیت باشم، اما همه می‌دانیم این نظام تعلیم و تربیت با انباشتی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: زمانی می‌توانیم به آموزش و پرورش پیش‌رو و تمدن‌ساز دست پیدا کنیم که آموزش و پرورش دغدغه و مسئله اصلی همه ملت باشد، اما آنچه که تاکنون دیده و شنیده‌ایم، انباشتی از مسائل حل نشده است.

وی بیان داشت: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود نرسیده و آرزوی دیرینه ایشان در بخش‌های مختلف محقق نشده است، اگر می‌خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کنیم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم، باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای جز تربیت نداشته باشد.

کاظمی با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در مسیر اصلی خود حرکت دهیم، گفت: نگاه کوچک‌انگارانه به نظام تعلیم و تربیت باید از بین برود، اگر پیچیده‌ترین مسئله و مهم‌ترین مأموریت جامعه بشریت، تربیت است، پس باید مهم‌ترین مأموریت یک حکومت باشد.

وی افزود: آنچه قرار است با همه توان و در کنار هم همدلانه دنبال کنیم، پایبندی همه ما به میثاق ما است و آن میثاق چیزی نیست جز تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از این رو برای تحقق این سند مجموعه‌ای از اقدامات باید رقم بخورد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تحقق سند تحول مأموریت‌های گوناگونی بر عهده ما است، گفت: بخشی از مأموریت‌ها ناظر به طراحی و بخشی ناظر به اجرا و بخشی ناظر به پشتیبانی است، اما یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین بخش‌ها همین الگوسازی و نمونه‌سازی است که در رویداد الف تا می‌بینیم.

وی با بیان اینکه نمونه‌سازی و الگوسازی در مسیر سند تحول یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت است، ادامه داد: اگرچه جسته و گریخته در بعضی از بخش‌ها و در قالب برنامه‌های مختلف شاهد نشان دادن الگوهای جزئی بودیم، اما هرگز این الگوها در سراسر کشور دیده نمی‌شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه می‌توانیم اتفاقات خوبی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم، افزود: با یک فکر و ایده خوب و با یک معلم خلاق و توانمند و مدیر با انگیزه نشان می‌دهیم که فکر و انگیزه‌های خوب تا چه حد می‌تواند همه نداشته‌های ما را پر کند.

وی با اشاره به لزوم انتقال تجربه‌ها و انتشار دستاوردهای رویداد الف‌تا در بدنه نظام تعلیم و تربیت گفت: به نظر می‌رسد برای آنچه مقام معظم رهبری در این زمینه طرح کرده‌اند، نیاز به هم‌فکری و هم‌اندیشی بیشتری داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم‌ترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران هستند، گفت: زمانی می‌توانیم این تجربیات را به دوردست‌ترین نقاط کشور برسانیم که زمینه دسترسی همه معلمان و مدیران را به این تجربیات به معنای واقعی فراهم کنیم، اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید سال آینده رویداد الف تا را به دل استان‌ها و شهرستان‌ها ببریم و با دو رویکرد منطقه‌ای - استانی و ملی دنبال کنیم، البته باید از موازی کاری و هدررفت منابع در حوزه‌های مختلف پرهیز کنیم.

وی افزود: باید به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت کاری کنیم که از توان مدیریتی الگوهای مدیریت در بالاترین سطوح مدیریت کشور استفاده شود، باید نظام مدیریتی آموزش و پرورش را به افراد محدودی منحصر نکنیم و زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر این نخبگان حوزه تعلیم و تربیت در عرصه‌های علمی و تربیتی و مدیریتی و اجرایی مهیا کنیم و امید است با همکاری و هم‌فکری همه صاحب نظران اتفاقات خوبی در عرصه انتقال تجربیات رقم بخورد.

کد خبر 789680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.