آلودگی فرآورده‌های خونی به صفر رسید/ لزوم تجهیز آمبولانس‌ها و بالگردهای امدادی به خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در دو سال اخیر اهدای خون ۲۰ درصد افزایش یافته و اکنون ذخیره خون بیش از هشت روز است و می‌توانیم به طور ۱۰۰ درصد نیاز همه مراکز درمانی را تأمین می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی جمالی امروز _شنبه بیست و چهارم شهریور_ در مراسم پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهدای ۱۰۰ درصدی داوطلبانه اهدای خون در کشور اظهار کرد: بر اساس چشم‌ انداز ۲۰ ساله سازمان انتقال خون ایران، کشور برتر در منطقه معرفی شده است، کارمندان انتقال خون به عنوان سربازان گمنام بوده‌اند که در عرصه اهدای خون‌، بدون چشم‌داشت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به ارتقای شبکه خون‌رسانی کشور افزود: اگر خون‌رسانی در حوادث ترافیکی بر سر بالین بیمار انجام شود، می‌تواند جان بسیاری از مصدومان این حادثه را نجات داد، لازم است بدانیم اکنون میزان آلودگی فرآورده‌های خونی به صفر رسیده است و غربالگری آنتی‌بادی نیز داریم که جان بسیاری از نوزادان نیز نجات داده می‌شود و این بسیار مهم است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد: در کشورهای دیگر اهدای خون پولی است، افزایش پلاسمای ارسالی از ۱۸۰ هزار لیتر به ۳۵۰ هزار لیتر تا پایان سال جاری، افزایش کیسه فیلتردار، ایجاد واحد انتقال خون پیش بیمارستانی و ناوگروه نیروی دریایی ارتش، ایجاد ذخیره استراتژیک کیت و کیسه خون به مدت شش ماه از اقدامات این سازمان است، این سازمان کار خود را با اهدای داوطلبانه مردم انجام می‌دهد و ۸۰ درصد بودجه مورد نیاز نیز تأمین شده است‌.

جمالی گفت: تزریق خون پیش‌بیمارستانی را به صورت پایلوت اجرا کرده‌ایم، این موضوع با همکاری سازمان هلال‌احمر قابل انجام است، اگر آمبولانس‌ها یا بالگردهای امداد و نجات به خون مجهز باشند و تزریق خون در محل حادثه انجام شود، می‌توان از میزان تلفات و مرگ‌ومیر جلوگیری کرد، ایجاد معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون برای اولین بار ایجاد شده و قرار است انتقال خون مردمی شود.

وی تصریح کرد: آماده‌سازی تدوین برنامه راهبردی انتقال خون، واحد رسیدگی سریع به شکایات اهداکنندگان در کشور، ژن درمانی، با افزایش تولید علم و توسعه مراکز استاندارد اهدای خون از دیگر اقدامات انجام شده است.

کد خبر 789565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.