۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
رویای پوچ همستر کامبت

مجموعه‌های ارز دیجیتال به عنوان یک فناوری نوین و غیرمتمرکز توسط هیچ حاکمیت یا دولتی پشتیبانی نمی‌شوند، واحد پول همستر کامبت نیز از این قاعده مستثنی نیست و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و واحدهای پولی مانند همستر همواره با ریسک‌های قابل توجهی همراه است و هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازی‌های رمز ارزی همچون همستر کامبت به عنوان یک نوع جدید از بازی‌های دیجیتال شناخته می‌شود که در آن‌ها بازیکنان می‌توانند از طریق بازی کردن، رمز ارز کسب کنند؛ این بازی‌ها به طور معمول شامل فعالیت‌هایی همچون جمع‌آوری آیتم‌ها، انجام مأموریت‌ها یا شرکت در مسابقات است که به بازیکنان امکان می‌دهد تا رمز ارزهایی دریافت کنند.

بازی همستر که در تلگرام معرفی شده، به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرده است؛ این بازی در دسته بازی‌هایی قرار می‌گیرد که کاربران برای کسب درآمد آن را بازی می‌کنند و با انجام مأموریت‌های روزانه، کاربران را تشویق به مشارکت فعال می‌کند؛ با این حال باید توجه داشت که مجموعه‌های ارز دیجیتال مانند همستر، هیچ تضمینی برای سودآوری ندارد و کاربران ممکن است زمان و سرمایه خود را در راه انجام دادن چنین بازی‌هایی از دست بدهند.

این بازی‌ها با وعده‌های جذاب و پتانسیل درآمدزایی واقعی بسیاری از کاربران را به خود جذب می‌کنند، اما واقعیت این است که بسیاری از این پروژه‌ها پایدار نیستند و ممکن است به سرعت ارزش خود را از دست بدهند، در نتیجه کاربران باید با دقت و آگاهی کامل وارد این حوزه شوند و از ریسک‌های مرتبط با آن آگاه باشند؛ هرچند که بازی همستر و مجموعه‌های مشابه می‌تواند تجربه‌ای سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد، اما نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها همواره با ریسک‌پذیری‌های قابل توجهی همراه است و هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه در آن وجود ندارد.

با این شرایط نگرانی‌هایی وجود دارد که بعضی از این بازی‌ها ممکن است توسط افرادی که به دنبال فعالیت‌های غیرقانونی هستند، مورد استفاده قرار گیرند، این نگرانی‌ها شامل استفاده از بازی‌ها برای قمار، پول‌شویی یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی است، به همین دلیل مهم است که بازیکنان قبل از شرکت در این نوع بازی‌ها، تحقیقات کافی انجام دهند و از منابع معتبر استفاده کنند.

رویای پوچ همستر کامبت

پنیر رایگان فقط در تله‌موش پیدا می‌شود / ‏‬ سرمایه‌های بزرگ‌تری برای هزینه کردن وجود دارد

محمدعلی شکوهیان‌راد، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده مطالعات سایبرنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اصطلاح غربی «پنیر رایگان فقط در تله موش پیدا می‌شود» بیان‌گر این است که کسب اهداف مالی به صورت رایگان، مستلزم از دست دادن دارایی‌های با ارزش‌تر است؛ دارایی‌هایی که به الزام اقتصادی نیست و سرمایه‌های بزرگ‌تری همچون زمان و اطلاعات شخصی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همستر به صورت رسمی در لیست کوین‌های دیجیتالی قابل مبادله با دیگر ارزهای دیجیتال قرار نگرفته است، می‌افزاید: مشکل بزرگی که در استفاده از مجموعه‌ی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز وجود دارد، این است که هیچیک از این مجموعه‌ها پشتوانه‌ی حقوقی ندارد، زیرا در صورت هرگونه سقوط ناگهانی ارزش یا حتی جمع شدن و خارج شدن از لیست، هیچ کشور یا شرکت معتبری در جهان به کاربران زیان‌دیده پاسخگو نیست.

پژوهشگر و نویسنده مطالعات سایبرنتیک دلیل بی‌ثباتی این مجموعه‌ها را به رسمیت شناخته نشدن آنها توسط حاکمیت‌ها می‌داند و می‌گوید: پشتیبانی نشدن این مجموعه‌های ارزی دیجیتالی، دلیلی بر به رسمیت نشناختن آنها از سوی حاکمیت‌ها است و این امر عاملی برای بی‌ثباتی‌های عمیق‌تر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز نسبت به نوسان‌های ارزش پول ملی کشورها است که در نمودارهای کاهش و افزایش غیرمنتظره‌ی ارزش ارزهای دیجیتال نسبت به واحدهای پولی رسمی به چشم می‌خورد.

شکوهیان‌راد در رابطه با همستر به‌عنوان نوعی از ارز دیجیتال چنین خاطرنشان می‌کند: همستر در فروردین ۱۴۰۳ و در موج تبلیغاتی هیجانی بر روی فضای تلگرام راه‌اندازی و تبلیغ شد، سپس در اواخر خرداد تبلیغ این ارز دیجیتال در ایران صورت گرفت و افراد به تبعیت از کاربران همستر، عضو این کانال در پیام‌رسان تلگرام شدند.

وی با اشاره به اینکه از سوی برنامه همستر کامبت هیچ وعده و تضمینی برای بهره‌مندی از ارزش مالی به کاربران ارائه نشده است، ادامه می‌دهد: امکان بی‌نتیجه و بی‌پاسخ ماندن کاربران در همستر وجود دارد و این برنامه هیچ وعده و تضمینی به کاربران ارائه نداده است، اما این امکان وجود دارد که برای جلوگیری از سلب اعتماد کاربران به‌دلیل بدقولی‌های همستر، پس از مدتی ارزهای آن در لیست ارزهای دیجیتال قابل مبادله با واحدهای پولی رسمی و سایر ارزهای دیجیتال لیست شده، قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه لیست شدن همستر موضوع مهمی است، اما مهم‌تر از آن ارزش نهایی لیست شدن آن است، تاکید می‌کند: ارزهای دیجیتال مانند همستر، محیط امن برای سرمایه‌گذاری نیستند و دلیل آن نیز به رسمیت نشناختن آنها است و هیچ حاکمیتی در قبال ضرر و زیان کاربران، پاسخگو نیست و تضمینی برای آینده‌ی این مجموعه‌ها وجود ندارد.

شکوهیان‌راد با بیان اینکه هدف انقلاب صنعتی چهارم، تاکید بر به حاشیه راندن انسان‌ها به‌عنوان مصرف‌کنندگان اطلاعات فضای سایبر است، می‌افزاید: در هر صورت سرمایه‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری‌های کوچک به دست نمی‌آیند و این مجموعه‌ها تنها انسان را از اهداف زندگی باز می‌دارند؛ لذا باید توجه داشت که کاربران در حال تبادل ارزش‌های اطلاعاتی خود هستند و سرمایه‌های بزرگ‌تری نیز وجود دارد که در این میان هزینه می‌شود.

رویای پوچ همستر کامبت

هیچ تضمینی برای پایداری و ارزش مجموعه‌های رمز ارزی وجود ندارد / ‏کاربران با آگاهی کامل وارد این حوزه فعالیت‌ها‬ شوند

حجت‌الاسلام محمد کهوندی، عضو هیئت راهبردی فضای مجازی و عضو شورای بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: پیام‌رسان تلگرام در گذشته رمزارزهایی را ارائه داد که با استقبال کاربران روبه‌رو نشد و در فروردین سال ۱۴۰۳ از همستر کامبت رونمایی کرد.

وی درباره استقبال کاربران از این مجموعه رمز ارزی می‌افزاید: با ارائه همستر کامبت در فروردین ۱۴۰۳، تنها ۴۰ میلیون از ۸۵۰ میلیون کاربر تلگرام وارد این فضای رمز ارزی شدند و همستر مورد استقبال کاربران قرار نگرفت تا اینکه در تیر ۱۴۰۳ و با تبلیغ ادمین‌های تلگرامی توانست به صورت انفجاری کاربرانی را جذب این فضا کند.

این فعال فضای مجازی و رسانه خاطرنشان می‌کند: بر اساس آمار منتشر شده از پایگاه‌های معتبری همچون نیوزو در کشور ایران، حدود سه برابر متوسط جهانی کاربر رمز ارز وجود دارد، درحالی‌که مبادله‌های رمز ارزی در کشورهایی همچون ایالات متحده منسوخ شده است و در اروپا نیز تنها ۵۷ کاربر رمز ارز وجود دارد.

حجت‌الاسلام کهوندی در رابطه با خاصیت رمز ارز چنین بیان می‌کند: مبادلات جهانی با واحدهای پولی رسمی صورت می‌گیرد و طبق آمار منتشر شده، کاربران این مجموعه‌های رمز ارزی شبکه‌های مخوف و فراری شامل افراد دارک‌وب، تاجران فرار و قماربازانی هستند که به جهت پنهان ماندن مبادلات ارزی خود از این فضا استفاده می‌کنند.

لازم است بدانیم، مجموعه‌های ارز دیجیتال به عنوان یک فناوری نوین و غیرمتمرکز، توسط هیچ حاکمیت یا دولتی پشتیبانی نمی‌شوند، این ارزها که به صورت دیجیتال و با استفاده از فناوری بلاکچین ایجاد می‌شوند مستقل از بانک‌ها و نهادهای مالی سنتی عمل می‌کنند و به همین دلیل هیچ تضمینی برای پایداری و ارزش آن‌ها وجود ندارد و کاربران باید با دقت و آگاهی کامل وارد این حوزه شوند.

واحد پول همستر کامبت نیز از این قاعده مستثنی نیست و هیچ نهاد یا سازمانی پشتوانه‌ای برای آن ارائه نمی‌دهد و این بدان معناست که ارزش این واحد پولی می‌تواند به سرعت تغییر کند و کاربران ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند، بنابراین سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و واحدهای پولی مانند همستر همواره با ریسک‌های قابل توجهی همراه است و هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.

کد خبر 789541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.