هوای یزد بر مدار بسیار خطرناک ثبت شد/شاخص ۲۳ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای دو شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۲۳ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _جمعه بیست‌وسوم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر یزد با شاخص ۴۵۵ در وضعیت هوای بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها در چنین موقعیتی قرار نداشت.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۸، بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، کرج و اراک در وضعیت ناسالم (نارنجی) بود.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای ایلام با شاخص ۷۴، بوشهر با شاخص ۵۹، تهران با شاخص ۹۰، شهرکرد با شاخص ۵۵، مشهد با شاخص ۵۳، بجنورد با شاخص ۵۱، اهواز با شاخص ۸۱، زاهدان با شاخص ۱۰۰، قزوین با شاخص ۵۹، قم با شاخص ۶۰، کرمانشاه با شاخص ۷۵، یاسوج با شاخص ۵۲، اراک با شاخص ۸۵ و همدان با شاخص ۷۴، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌ودوم شهریور شهرهای تبریز، بوشهر، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، اهواز، زاهدان، سمنان، شیراز، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، همدان و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر تبریز با شاخص ۵۰، ارومیه با شاخص ۴۳، اردبیل با شاخص ۲۸، بیرجند با شاخص ۴۹، سمنان با شاخص ۴۷، شیراز با شاخص ۳۹، سنندج با شاخص ۵۰، کرمان با شاخص ۴۱ و رشت با شاخص ۳۷، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بیرجند و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج، زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، در حالی که یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 789359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.