مهدویت، زیربنایی‌ترین باور در فراز و نشیب رخدادهای جهان

مهدویت واژه‌ای برگرفته از مجموع موضوعاتی است که در رابطه با حضرت مهدی(عج) آمده و تمامی آیات و روایات و اتفاقات و رویدادهایی که به آن حضرت مرتبط می‌شوند تحت سیطره این مفهوم قرار گرفته‌اند؛ تولد، امامت، غیبت صغری و کبری، منتظران ظهور، علائم ظهور و… همه و همه واژگانی هستند که در این بحث گردهم آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، باور حقیقی به مهدویت و انتظار کشیدن برای ظهور مهدی موعود (عج)، زیر بنایی‌ترین باور تشیع و مهم‌ترین اصل پنهان در پشت پرده تمام فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای دنیاست که در سال‌های اخیر، این ماراتن باورهای آخرالزمان در حال شکل‌گیری و پیشروی به ویژه در تمدن غرب است، امری که ما در میهن اسلامی‌مان به آن غفلت ورزیده‌ایم و یقیناً باید دوباره آن را در اذهان و سیاست گذاری‌ها پررنگ کنیم.

در همین راستا حجت‌الاسلام عباس رضایی روشن، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: برای شناخت جایگاه امام معصوم در هستی باید دقت کرد که در کل هستی، و نه تنها در بین مردم مطالعه به همراه تدبر و تعقل در یکی از بهترین میراث‌های ما یعنی زیارت جامعه کفایت می‌کند که از لسان مبارک امام دهم شیعیان، حضرت امام هادی (ع) و در پاسخ به خواسته یکی از شیعیان صادر شده است.

وی افزود: این زیارت را شیخ طوسی علیه‌الرحمه در تهذیب و شیخ صدوق علیه‌الرحمه در فقه و عیون اخبارالرضا به سند خود از شخصی به نام نخعی نقل کرده‌اند که گفت به امام هادی (ع) عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا، مرا گفتاری بیاموز که هر وقت خواستم هریک از شما را زیارت کنم همان سخن را در محضرش بگویم.» امام در پاسخ این زیارت را بیان فرمودن این زیارت اگرچه به شیوه خطابی و گفتاری است اما در حقیقت بیانگر جایگاه امامت در تشیع است، زیارت جامعه کبیره نقطه عطفی برای تقویت پایه‌های فکری شیعه و رویارویی با دوران غیبت حضرت ولیعصر (عج) در جامعه اسلامی است؛ امام هادی (ع) با زیارت جامعه کبیره هم حسن ختامی بر سیر تاریخی رفتار امامت و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) داشتند و هم نقطه شروعی را برای آمادگی شیعه برای مواجه با دوران غیبت حضرت ولیعصر (عج) ارائه کردند، برخی از متفکرین این زیارت را مانیفست یا همان (مرامنامه) شیعه نامیده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در آموزه‌های اصیل دینی و مذهبی، منتظر واقعی فردی هست فعال در عرصه فردی و اجتماعی و برای لحظه لحظه‌ی زندگی دارای برنامه است و تمام توان و قدرت فکری و بدنی را در این مسیر به کار می‌برد تا زندگی‌اش بر مدار رضای الهی باشد، برای فهم بهتر به سراغ حدیثی از صادق آل محمد (ع) که بسیار کاربردی و گویاست می‌روم که مرحوم آیت‌الله موسوی اصفهانی (ره) ذکر کرده است؛ امام صادق (ع) در حدیثی نسبتاً طولانی فرمودند: «…به درستی که ما را دولتی است که خداوند هر وقت بخواهد آن را می‌آورد! … هرکس دوست می‌دارد از جمله اصحاب قائم علیه السلام باشد باید انتظار بکشد و با پرهیزکاری و اخلاق نیک رفتار نماید که اگر از دنیا رفت و قائم علیه السلام قیام کرد برایش پاداشی خواهد بود همانند پاداش کسی که امام قائم علیه السلام را درک کرده است.»

حجت‌الاسلام رضایی روشن با تاکید بر اینکه نکات جالب و آموزنده‌ای در حدیث شریف وجود دارد، تصریح کرد: بر این اساس منتظر واقعی در پرهیزکاری و نیک رفتاری پیشتاز و نمونه است؛ فرد متقی و پرهیز کار انرژی فوق‌العاده‌ای هم برای خودش و هم جامعه ایجاد می‌کند که مجال ذکر همه نکات نیست، از سویی منتظر واقعی حتی اگر فیض حضور در دولت مهدوی رو پیدا نکند از زمره و جمله سربازان و یاری کنندگان امام زمان (عج) خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که تمام کنش‌های جهان استکباری و صیهونیسم، بر اساس حوادث آخرالزمانی است و بعضاً سازمان‌های جاسوسی و دشمنان اسلام بسیار دقیق‌تر و بیشتر از بسیاری از از علمای ما درباره امام زمان (عج) اطلاعات دارند؛ بر این اساس اگر در مقوله رسانه و فیلم، به فیلم‌های تولیدی هالیوود از سال ۱۳۵۷ شمسی به بعد نگاه کنید، صدها مورد بلکه بیشتر درباره حوادث آخرالزمانی در آن‌ها وجود دارد اما ما به‌عنوان حاکمیت اسلامی در طی این دهه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه تعداد فیلم و محتوای رسانه پیرامون مهدویت و رخدادهای ظهور حضرت ساخته‌ایم؟

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان عنوان کرد: سیاستگذاری و قانونگذاری این نظام مقدس باید آرایش آخرالزمانی و مهدوی داشته باشد تا هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ علمی خود و جامعه را آماده و از سویی از لحاظ مادی و تسلیحاتی نیز این امر را محقق کنند، چرا که به توصیه تک تک بزرگان، این انقلاب زمینه ساز و مقدمه انقلاب بزرگ مهدوی است.

کد خبر 789262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.