سفر به قلب آسمان‌ها در مرکز نجوم ادیب

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: به مناسبت گرامیداشت ابوریحان بیرونی، منجم بزرگ ایرانی، برنامه‌های متنوعی همچون رصد آسمان شب، غرفه کودک، غرفه عمومی چهارشنبه ۲۱ شهریورماه در رصدخانه مرکز نجوم ادیب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسب گرامی داشت دانشمند و اخترشناس بزرگ تاریخ ابوراحیان بیرونی برنامه‌های متنوعی در چهارشنبه ۲۱ شهریور در مرکز نجوم ادیب با حضور عموم مردم برگزار شد.

مهری نقوی مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان در ابتدای این برنامه اظهار کرد: در بعضی از کشورها، پانزدهم تا بیست و دوم ماه آوریل به نام "روز جهانی نجوم" شناخته می‌شود که در ایران با ایامی در اردیبهشت ماه، مصادف است و دلیل آن، شرایط نامساعد هوا و هوای ابری این منطقه است.

وی افزود: با نظر پیشکسوتان و فعالان این حوزه، سیزدهم شهریور، مصادف با روز ابوریحان بیرونی، بزرگ‌ترین منجم، ریاضیدان و دانشمند جهانی و به پاسداشت فعالیت‌های او در حوزه نجوم به نام "روز جهانی نجوم" ثبت شد.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: امروز به مناسبت گرامیداشت این عالم فرهیخته، برنامه‌های متنوعی همچون رصد آسمان شب، غرفه کودک، غرفه عمومی در رصدخانه مرکز نجوم ادیب برگزار شد و کودکان در غرفه‌های کودک به فعالیت‌های نقاشی، دست‌سازه و آزمایش پرداختند.

وی اضافه کرد: به جهت آشنایی هرچه بیشتر بازدیدکنندگان، غرفه اخترشیمی، طیف‌نگاری و همچنین غرفه پخش فیلم‌های سه بعدی با نام "کیهان‌نوردی" بر پا شد؛ همچنین، قسمت اصلی این رویداد با عنوان رصد ماه و اجرام آسمانی در رصدخانه ادیب برگزار شد.

سفر به قلب آسمان‌ها در مرکز نجوم ادیب

نقوی با بیان اینکه برای علاقه‌مند کردن کودکان به فعالیت‌های نجومی باید شبکه‌سازی‌هایی انجام شود، گفت: مراکز کودک و نوجوان همچون آموزش‌وپرورش، کانون‌های سطح شهری، مراکز فرهنگی می‌توانند کودکان علاقه‌مند به فعالیت‌های نجومی را با مراکز نجومی، رصدخانه‌ها و فعالیت آن‌ها آشنا کنند؛ افراد علاقه‌مند می‌توانند در دوره‌های ترمی مجموعه شامل شش درس تخصصی و دیگر دروس اختیاری شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در طی سال گذشته حدود هزار و ۲۵۰ نفر به صورت آموزشی در این مجموعه فعالیت داشتند، ادامه داد: در پویش جست‌وجوی سیارکی که برای شهروندان برگزار شد، سه گروه از افراد مرکز نجوم ادیب توانستند سیارک‌هایی را کشف کنند.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان خاطر نشان کرد:

در جشنواره ترویج نجوم ادیب، افراد داوطلب، استعدادیابی و سپس به مسابقه عکاسی نجومی معرفی شدند، همچنین در رقابت بین‌المللی عکاسی نجومی، افراد داوطلب رصدخانه ادیب توانستند مقاماتی را کسب کنند.

وی اضافه کرد: در سه رقابت نجومی دیگر با نام‌های ماراتن نجومی، استارکاپ و المپیاد نجومی، شرکت‌کنندگانی از رصدخانه ادیب توانستند رتبه‌های خوبی کسب کنند.

کد خبر 788994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.