به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، یازدهم سپتامبر هر سال مصادف با بیستویکم شهریور ۱۴۰۳، روز بیخبری، خوشخبری No News is Good News Day است؛ یک مناسبت جالب که ممکن است سرگرمکننده به نظر برسد، اما در اصل به ماهیت ویرانگر اخبار بد بر روحیه عمومی میپردازد. به بهانه این مناسبت میتوان برای یک روز هم شده، تنها برای ۲۴ ساعت از دنبال کردن اخبار خودداری و بر افکار مثبت بیشتر تمرکز کرد.
امروزه فناوری ارتباطات را به معنای واقعی کلمه با هر نقطه از جهان آسانتر میکند، بنابراین توانایی دور شدن از جنون بیپایان اطلاعات اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. در روز بیخبری، خوشخبری میتوان با آفلاین شدن در دنیای مجازی از خود در برابر هرگونه نگرانی در مورد هر خبری محافظت کرد.
با توجه به اینکه این روزها همه چیز در رسانههای اجتماعی شروع میشود و پایان میگیرد، همیشه یک انبار کامل از محتوا وجود دارد که انسان را ساعتها مشغول گشتوگذار در تلفن میکند و حتی اگر این محتواها به نظر بیضرر باشند، بهطور نامحسوس بر مخاطبان خود و انتخابهای آنها تأثیر میگذارند. بنابراین روزی که بتواند بشر را از این جنون اطلاعات حفظ کند، در سطح جهانی بسیار ارزشمند است.
تاریخچه روز بیخبری، خوشخبری
منشأ و تاریخ روز «بیخبری، خوشخبری» تا حد زیادی ناشناخته است، اما نقلقول بیخبری خوشخبری است را نخستین بار جیمز پادشاه انگلستان در سال ۱۶۱۶ به زبان آورد. جیمز هاول نیز در سال ۱۶۴۰ آن را در کتاب خود تحت عنوان نامههای آشنا، به کار برد و در قرن بیستویکم به دیالوگی مشهور در ایالات متحده تبدیل شد.
روز بیخبری، خوشخبری در یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱ بهعنوان روز جهانی شد. با وجود فشارهای هجومی رسانههای اجتماعی و درگیریهای سیاسی که هر روز به بشر وارد میشود، این مناسبت بهشدت ضروری بهنظر میرسد، بهویژه که امروزه رسانههای دروغپرداز اغلب از یک سوگیری منفی و اغراق برای تقویت محتوای خود بهره میگیرند، چراکه اخبار بد توجه زیادی را به خود جلب میکند. دور ماندن از اطلاعات خارجی میتواند کیفیت خلقوخوی بشر را تا حد زیادی بهبود ببخشد و در نتیجه بهرهوری فرد افزایش پیدا کند. جدای از فواید روانشناختی داشتن آرامش خاطر برای یک روز کامل، بازگشت دوباره به اخبار روزانه با احساس انرژی و شادابی همراه خواهد بود.
نظر شما