۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
حملات ۱۱ سپتامبر + حقایق و تصاویر

حملات یازده سپتامبر ۹/۱۱ که در سال ۲۰۰۱ رخ داد، مرگبارترین واقعه تروریستی تاریخ آمریکا بود که طی آن حدود سه هزار نفر کشته شدند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، نیروهای مرتبط با گروه القاعده که توسط اسامه بن لادن تأسیس شد، چهار هواپیمای مسافربری تجاری را ربودند و حملات انتحاری علیه اهدافی در ایالات متحده آمریکا انجام دادند.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

دو فروند از این هواپیماها به مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک برخورد کرد و در عرض چند ساعت، هر دو برج دوقلو به صورت آوار فرو ریختند و بخش بزرگی از منهتن را ویران کردند. هواپیمای سوم به پنتاگون در آرلینگتون، ویرجینیا، درست خارج از واشنگتن‌دی‌سی برخورد کرد. مسافران و خدمه هواپیمای چهارم به مقابله با هواپیماربایان پرداختند و به این ترتیب هواپیما در مزرعه‌ای نزدیک شانکسویل در پنسیلوانیا سرنگون شد.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر با استفاده از ویزای توریستی، تجاری یا دانشجویی به‌طور قانونی وارد ایالات متحده شدند. این حملات با دقت در طی چندین سال برنامه‌ریزی شده بود و شامل تحقیقات و شناسایی گسترده توسط تروریست‌ها بود. بعضی از هواپیماربایان در مدارس پرواز در فلوریدا آموزش دیده بودند. به‌طور تقریبی ۳۰۰۰ نفر در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر کشته شدند، از جمله ۱۹ تروریست القاعده. همان‌طور که روزنامه دیترویت فری پرس در آن زمان ۱۱ سپتامبر را توصیف کرد، این رویداد «تاریک‌ترین روز آمریکا» بود. در ادامه چند واقعیت در مورد حملات ۱۱ سپتامبر آورده شده است.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

نخستین بار در تاریخ بود که تمام پروازهای آمریکا زمین‌گیر شدند

«آسمان‌ها را خالی کن. همه پروازها را فرود بیاورید. سریع.» این سخنان دستوراتی بود که اداره هوانوردی فدرال آمریکا، صبح حملات ۱۱ سپتامبر به کنترلرهای ترافیک هوایی آمریکا صادر کرد. مقامات پس از شنیدن اینکه هواپیمای سوم به پنتاگون حمله کرده است و از ترس هواپیماربایی بیشتر، تصمیم بی‌سابقه‌ای برای پاک‌سازی آسمان گرفتند. حدود چهار ساعت تمام پروازهای تجاری در سراسر این کشور زمین‌گیر شد. این نخستین بار در تاریخ ایالات‌متحده بود که به اتفاق آرا دستور پاک‌سازی آسمان از هواپیماها صادر شد.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

۴ هواپیما ربوده شدند، اما پرواز ۹۳ قبل از رسیدن به هدف سقوط کرد

چهار هواپیما در ۱۱ سپتامبر به مرکز تجارت جهانی حمله کردند، هواپیمای سوم به پنتاگون برخورد کرد و هواپیمای چهارم به زمینی در روستایی پنسیلوانیا سقوط کرد. این هواپیما هرگز به هدف نهایی خود نرسید، زیرا مسافران وارد کابین خلبان هواپیما شدند و به‌طور فیزیکی با هواپیماربایان مقابله کردند.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

اگرچه هدف هواپیمای چهارم هرگز به‌طور قطعی مشخص نشد، اما مشخص است که در ساعت ۹:۵۵ صبح روز حملات، یکی از هواپیماربایان پرواز ۹۳ را به سمت واشنگتن دی‌سی هدایت می‌کرد. زمانی که هواپیما در پنسیلوانیا فرود آمد، حدود ۲۰ دقیقه از پایتخت آمریکا فاصله داشت. گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر حدس می‌زد که این هواپیما به سمت «نمادهای جمهوری آمریکا، کاپیتول یا کاخ سفید» در حرکت بوده است.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

طولانی‌ترین رویداد خبری بدون وقفه در تاریخ آمریکا بود

ساعت ۹:۵۹ صبح در شهر نیویورک، برج جنوبی سقوط کرد و برج شمالی در ساعت ۱۰:۲۸ صبح، ۱۰۲ دقیقه پس از نخستین برخورد هواپیما فروریخت. در آن زمان، میلیون‌ها آمریکایی در حال تماشای این فاجعه به صورت زنده از تلویزیون بودند.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

بعضی از شبکه‌های بزرگ آمریکایی به مدت ۹۳ ساعت متوالی پوشش خبری حملات ۱۱ سپتامبر را پخش کردند و ۱۱ سپتامبر را به طولانی‌ترین رویداد خبری بدون وقفه در تاریخ آمریکا تبدیل کردند. بی‌درنگ پس از حملات، رسانه‌ها پخش تبلیغات را به‌طور نامحدود متوقف کردند.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

فولاد مرکز تجارت جهانی به یادبود تبدیل شد

با فروریختن برج‌های شمالی و جنوبی مرکز تجارت جهانی، به‌طور تقریبی ۲۰۰ هزار تن فولاد به زمین سقوط کرد، برای سال‌ها، بخش‌های عظیمی از آن فولاد در آشیانه‌ای در فرودگاه JFK نیویورک نگهداری می‌شد. مقداری از آن تغییر کاربری داد و فروخته شد و باقی‌مانده فولاد نیز توسط سازمان‌های مختلف جهان در بناهای یادبود و موزه‌ها به نمایش گذاشته شد. دو تیر فولادی متقاطع ۱۷ فوتی که زمانی بخشی از مرکز تجارت جهانی بود، از زیر آوار بیرون آورده شد و شبیه یک صلیب در بنای یادبود و موزه ۱۱ سپتامبر ساخته شد.

حملات یازده سپتامبر + حقایق و تصاویر

۱۴۳ هزار شغل از بین رفت

به گفته نیویورک‌تایمز، پیامدهای فوری حملات ۱۱ سپتامبر، از جمله هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و تعمیرات اموال، حدود ۵۵ میلیارد دلار برای دولت ایالات متحده هزینه داشت. تأثیر اقتصاد جهانی، با در نظر گرفتن اختلال در سفر و تجارت، ۱۲۳ میلیارد دلار برآورد شده است. این حملات تأثیر منفی و فوری بر اقتصاد ایالات متحده داشت.

بسیاری از مؤسسات وال استریت، از جمله بورس نیویورک، در جریان این حملات تخلیه شدند. در نخستین روز معاملات پس از حملات، بازار ۷.۱ درصد یا ۶۸۴ واحد سقوط کرد. اقتصاد شهر نیویورک به‌تنهایی ۱۴۳ هزار شغل در ماه و ۲.۸ میلیارد دلار دستمزد را در سه ماه اول از دست داد. بیشترین تلفات مربوط به امور مالی و حمل‌ونقل هوایی بود که ۶۰ درصد مشاغل از دست‌رفته را تشکیل می‌داد.

کد خبر 788805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.