تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست و یکم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی» نوشت: گام نخست طراحی و پیشبرد نقشه راه جدید سیاست خارجی دولت چهاردهم با انتخاب «عراق» به عنوان اولین سفر رئیس جمهور نهم برداشته شد و مسعود پزشکیان عینیت بخشیدن به الگوواره مطلوب خود در روابط منطقه غرب آسیا را با این سفر کلید زد. مواضع اعلامی پزشکیان در حوزه دیپلماسی روشن کننده افق‌هایی است که در آن از سیاست فرصت‌گرا رونمایی کرد؛ سیاستی که با تأکید بر عبور از رویکرد تک‌گزینه‌ای، توازن را به ساحت مناسبات ایران با تمام کشورها بازمی‌گرداند و در رأس آن، همسایگان و متحدان منطقه‌ای را مقدم می‌داند. اینچنین بود که «بغداد» به عنوان مقصدی برگزیده شد که رابطه تهران با آن می‌تواند هموارتر از امروز باشد. آنچه گمانه‌زنی درباره ابعاد فرامتنی سفر امروز رئیس جمهور ایران به عراق را تقویت می‌کند، نگاه‌هایی است که دست‌کم در داخل کشور از ماه‌ها قبل با زیر ضرب گرفتن گزاره خودساخته «تغییر جهت قطب‌نمای سیاست خارجی به سمت و سوی غرب» آغاز شده بود اما برخلاف آنچه تصور می‌شد در روند اجرا با ایده تمرکز بر رابطه با همسایگان و بازیگران منطقه همراه و در دکترین پیشنهادی از سوی سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه تکرار شد.

تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران آماده حفاری در میدان گازی آرش است» نوشت: غلط‌پردازی دیگرباره شورای همکاری خلیج‌فارس علیه جزایر سه‌گانه ایرانی و میدان گازی آرش با واکنش قاطعانه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. شورای وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس روز دوشنبه در پایان نشست خود به ریاست «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در شهر ریاض عربستان بیانیه‌ای صادر کرد و بار دیگر ادعاهای واهی و بی‌اساس خود را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی و میدان گازی آرش مطرح کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شورای همکاری خلیج‌فارس، این شورا ادعاهای خود درباره میدان نفتی- گازی آرش را تکرار و مدعی شد: «این میدان به طور کامل در منطقه دریایی کویت واقع شده است. ثروت طبیعی منطقه مجاور منطقه تقسیم شده میان کویت و عربستان از جمله میدان الدره (آرش)، در مالکیت مشترک عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره‌برداری کامل از منابع طبیعی در آن منطقه را بر اساس مفاد قوانین بین‌المللی و با استناد به توافقنامه‌های فیمابین، دارند.»

این شورا همچنین با تکرار ادعاهای واهی و بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، این جزایر را به‌زعم خود متعلق به امارات دانست و به موضع ثابت و مصوبات قبلی خود مبنی بر محکومیت آنچه آن را به زعم خود استمرار اشغال جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی) توسط ایران خواند، اشاره کرد.

وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در این بیانیه بدون اعتنا به مستندات تاریخی که این جزایر را متعلق به ایران و بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک ایران می‌داند، در ادعای واهی خود آورده است: «ما بر حق حاکمیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و آب‌های منطقه‌ای، قلمرو هوایی و فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این جزایر به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر خاک امارات تأکید می‌کنیم. بر این اساس هرگونه تصمیم یا اقدامات ایران در این جزایر باطل است و هیچ چیزی از حقایق تاریخی و حقوقی را که بر حق حاکمیت امارات بر این جزایر سه‌گانه تأکید دارد، تغییر نمی‌دهد.»

تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنایت هولناک موشک‌باران چادرهای فلسطینی» نوشت: کشتاری که صهیونیست‌ها از ۷ اکتبر در غزه رقم زده‌اند و هر روز هم به بهانه هدف قرار دادن نیروهای مقاومت ابعاد بیشتری از توحش خود را به نمایش می‌گذارند، به حدی گسترش یافته که شکی باقی نمانده که نه تنها تل‌آویو در پی نابودی تمام ساکنان این باریکه است بلکه مصمم است این منطقه را به منطقه‌ای غیرقابل سکونت تبدیل کند و گویی باید در کنار واژه‌های «نسل‌کشی»، «پاکسازی قومی» و تعابیری از این دست، تعبیری جدید برای کشتارهای گسترده صهیونیست‌ها ابداع شود. دیروز در جریان حملات جنگنده‌های این رژیم به چادر آوارگان در منطقه مواصی واقع در جنوب نوار غزه، بیش از ۱۰۰ نفر شهید و زخمی شدند، ۲۰ چادر ناپدید شد و گودال‌هایی به وجود آمد که می‌توان گفت، ابعاد آن‌ها بی‌سابقه است. این وضعیت ناشی از برخورد پنج موشک به بیش از ۲۰ چادر آوارگان در خان‌یونس است. نهاد دفاع شهری در نوار غزه هم استفاده اشغالگران صهیونیست از موشک‌های سنگین در حمله به چادرهای آوارگان فلسطینی در غرب خان‌یونس را تأیید و اضافه کرد که خانواده‌های فلسطینی در این حملات به صورت کامل از بین رفته‌اند و پیکرهای آن‌ها در میان شن‌ها دفن شده است. علاوه بر این، پیکرهای تعداد زیادی از شهدا و زخمی‌ها بیرون کشیده شده و شمار زیادی از مجروحان قطع عضو شده‌اند. نهاد دفاع شهری نوار غزه اعلام کرد که هر کدام از موشک‌هایی که علیه آوارگان در خان‌یونس استفاده شد، ۲ هزار پوند وزن داشتند. گزارش خبرنگار المسیره حاکی از این است که اشغالگران چادرهای آوارگان را با حداقل پنج فروند موشک بمباران کردند و شدت انفجارها به حدی بود که گودال‌هایی تا عمق ۹ متر ایجاد شد.

تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «کجاست منجی مظلومان» را برگزید و نوشت: آن حجم نحس و نامیمون باروت یا هر ماده دیگری که سری جنگی موشک ناانسان‌ترین دوپایان جهان را حمل می‌کرد، تنها چند متر تا بیمارستان المعمدانی نواره باریک و تنها و شلوغ غزه فاصله داشت که آن کودکان بی‌خبر از همه جا آخرین فریاد درد خود را کشیدند، آخرین خنده معصومانه خود را روی لب نشاندند، آخرین آغوش مادر را لمس کردند که ناگهان انفجار، صدایی گوش‌خراش و در نهایت سکوتی لبریز از مرگ تمام آن جغرافیا را در دستان زنده‌کش خویش دفن کرد. از ۲۵ مهر ۱۴۰۲ و دهمین روز آشکارترین نسل‌کشی تاریخ سخن می‌گویم. شب بود و ظلمت، هر قابی که می‌آمد حیرت آدمی فزون می‌شد. رئیس بیمارستان در میان کوهی از جسد و جسم‌های در خون غرق شده‌ای مقابل دوربین‌ها ظاهر شد و گفت همین است؛ غزه همین بود. او قاصر از بیان بود و چشم شرمگین از دیدن و زبان به لکنت افتاده از تفسیر و انسان ایستاده به گوشه‌ای در میان حجم نتوانستن‌های خویش به روزنه‌ای برای شدن فکر می‌کرد. تقویم می‌گوید از آن شب تا یلدا بیش از ۶۰ خاموش‌باش خونین دیگر فاصله بود اما انسان معاصر طولانی‌ترین شب خود را در آن بامداد که رگه‌هایی از سوز سرما داشت، سپری کرد.

حالا بیش از ۳۳۰ شب از آن یلدای سرخ پاییز می‌گذرد. نام بیمارستان المعمدانی با خطی کمرنگ روی لوح سیاه‌شده ذهن‌مان جا خوش کرده. شب‌های زیادی پس از آن شب آمدند و آخرالزمان را بار دیگر به رخ‌مان کشیدند و رفتند و کودکان دفن شدند و با جنایتی دیگر از نبش قبر خاطرات سیاه بیدار شدیم و دوباره خوابیدیم و سرانجام به جنگ با عادت‌ها رفتیم و خواهی‌نخواهی عادت کردیم و ناظری شدیم که به دیدن رنج خو کرده است.

۳۳۰ روز از ۱۱۹۰ سالی که بی شما گذشت را ما چنین گذراندیم. ما خواستیم عادت نکنیم تا بتوانیم امیدوار به فریادرسی شمایی باشیم که خونخواه تمام مظلومان جهان هستید. ما تقویم‌مان را روزبه‌روز با رنج بی شما بودن سپری کردیم و می‌دانیم به اندازه تمام آه‌هایی که از جگر مظلومان تاریخ نواخته می‌شود یک استغاثه «‌العجل» به پیشگاه حضرت‌تان می‌رسد. شما که سرانجام سرآغاز عدالت خواهید بود. به نام انتظارتان به هر چه جز واژه مقدس عدل، «نه» می‌گوئیم.

تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «مثلث فراکسیونی مجلس؟»را برگزید و نوشت: تلاش‌های جریان پاجوش‌ها در مجلس برای حذف چهار وزیر دولت (عراقچی، صالحی امیری، میدری و ظفرقندی) با ناکامی رو به رو شد و تمامی اعضای کابینه مسعود پزشکیان رأی خود را کسب کردند. این مسئله اختلاف قدیمی جریان پاجوش‌ها و چنارهای اصولگرایی را بار دیگر تقویت کرد و زمزمه‌های جدایی دو جریان اصلی درونی اصولگرایان را بر سر زبان‌ها انداخت. اختلاف این دو جریان قدیمی است. اگرچه در طول زمان افراد حاضر در این اختلاف تغییر می‌کنند، اما ریشه رقابت‌ها به دهه ۸۰ بازمی گردد. پاجوش‌ها همواره معتقدند در کف میدان مبارزه سیاسی (با جریان اصلاحات و اعتدال) و مهم‌تر از آن، وقایعی همچون تیر ،۷۸ سال ۸۸ و پاییز ۱۴۰۱ حضور داشته‌اند، اما نان این هزینه‌ها و مبارزه‌ها را پدرخوانده‌های اصولگرایی می‌خورند. با این حال، این دو جریان در مقاطع مختلفی رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ نظیر وقایع سال ۸۴ و انتخابات .۹۲ آخرین تقابل آنها هم انتخابات ۱۴۰۲ و انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن نماینده جریان پاجوش‌ها، جلیلی و نماینده جریان پدرخوانده‌ها (یا چنارها) محمدباقر قالیباف به مصاف یکدیگر رفتند. حالا پاجوش‌ها در حال بررسی شرایط تشکیل یک فراکسیون مستقل در مجلس هستند. در همین مورد، ابوالقاسم جراره در پاسخ به این پرسش که شنیده شده «فراکسیون انقلاب اسلامی دو دسته شده و فراکسیون سوم در مجلس در حال شکل‌گیری است».

تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «دو بال رشد ۱۴۰۳» را برگزید و نوشت: رئیس کل بانک مرکزی در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی آمار رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳ را اعلام کرد. رشد بهار به رقم ۴.۲ درصد رسیده که نسبت به زمستان سال قبل ۰.۳ واحد درصد کاهش یافته است. اگرچه جزئیات این آمار هنوز اعلام نشده، با این حال «دنیای‌اقتصاد» به بررسی روند رشد بر اساس این آمار شفاهی پرداخته است. در این همایش همچنین عنوان شد که رشد اقتصادی سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش فروش نفت بوده‌است. از نظر کارشناسان، اثر رشد اقتصادی مبتنی بر نفت، در طول زمان در حال کاهش است و به نظر می‌رسد، اکنون کشور نیازمند موتور جدیدی برای رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی مبتنی بر تولید غیر نفتی به بازنگری در سیاستگذاری در دو حوزه داخلی و خارجی نیاز دارد. اصلاح سیاستگذاری داخلی باید در راستای بهبود زیرساخت‌های مربوط به انرژی، اصلاحات قیمتی حامل‌های انرژی، رفع موانع کسب‌وکار، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و کنترل تورم باشد و اصلاح سیاستگذاری خارجی نیز با حرکت به سوی رفع دائمی تحریم‌ها، پذیرش FATF و جذب سرمایه‌های خارجی صورت می‌گیرد.

همان‌طور که رئیس‌جمهور پیش‌تر عنوان کرد، مادامی که ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب نشده است، کشور در دام رشد پایین اقتصادی خواهد ماند، بدون رشد اقتصاد، سیاست‌های رفاهی مد نظر برای فقرزدایی نیز چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود و اهداف مرتبط با عدالت اجتماعی نیز محقق نخواهند شد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بدون انجام شدن اصلاحات ساختاری، رشد اقتصادی کشور در بلندمدت به رقمی پایین‌تر از ۲ درصد نزول خواهد کرد و کشور همچنان درگیر بحران‌ها و ناترازی‌های متعدد خواهد بود. ریسک‌های اقتصادی و غیر اقتصادی متعددی رشد مبتنی بر نفت را تهدید می‌کند و بدون گام برداشتن در راستای راه‌اندازی موتور غیر نفتی رشد اقتصادی، اقتصاد کشور با چالش‌های متعدد و دشواری دست و پنجه نرم خواهد کرد. اصلاح سیاست‌های داخلی و خارجی، دو بال رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۳ هستند.

تهران و بغداد؛ فرصت‌های یک رابطه راهبردی

کد خبر 788764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.