وضعیت هوای خطرناک در زاهدان به صدا درآمد/ شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _سه‌شنبه بیستم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر زاهدان با شاخص ۴۴۵، در وضعیت هوای بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها در چنین موقعیتی قرار نداشت.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای بجنورد با شاخص ۱۵۷، در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته هیچیک از شهرها بر مدار ناسالم (قرمز) نبود.

قابل توجه است که امروز کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۲۸، کرج با شاخص ۱۲۸، تهران با شاخص ۱۱۹ و همدان با شاخص ۱۱۱، بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، اما روز گذشته شهرهای اهواز، همدان، یزد، اصفهان و کرج در وضعیت ناسالم (نارنجی) بود.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۸، شهرکرد با شاخص ۶۷، مشهد با شاخص ۵۳، اهواز با شاخص ۸۲، سمنان با شاخص ۶۰، قزوین با شاخص ۶۷، قم با شاخص ۶۷، سنندج با شاخص ۵۴، رشت با شاخص ۵۷ و اراک با شاخص ۹۸، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته نوزدهم شهریور شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، کرمانشاه و اراک، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، ارومیه با شاخص ۴۷، اردبیل با شاخص ۲۹، ایلام با شاخص ۴۹، بوشهر با شاخص ۲۰، بیرجند با شاخص ۳۸، شیراز با شاخص ۳۰، کرمان با شاخص ۴۱، کرمانشاه با شاخص ۴۷ و یزد با شاخص ۴۵ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای ایلام، بوشهر، بیرجند، شیراز، کرمان و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای زنجان، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای اردبیل، زنجان، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 788688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.