چرا هند بزرگترین تولیدکننده آلودگی پلاستیک در جهان شد؟

هند به‌واسطه رشد روزافزون جمعیت و سیستم جمع‌آوری پسماند ناکارآمد، در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده آلودگی پلاستیک در جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که هند مسئول حدود یک‌پنجم آلودگی جهانی پلاستیک با حدود ۹.۳ میلیون تن (Mt) در سال است که این رقم آن را به بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاستیک در جهان تبدیل می‌کند. طبق مطالعات اصلی‌ترین دلیل برای این معضل دسترسی نداشتن به امکانات جمع‌آوری زباله است.

مطالعات قبلی با بررسی داده‌های قدیمی، چین را به‌عنوان اصلی‌ترین آلاینده پلاستیکی معرفی می‌کردند، با این حال طی ۱۵ سال گذشته این کشور مدیریت پسماند خود را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده است.

مشکل پلاستیک در هند

هند به دلایل مختلفی به‌عنوان بزرگ‌ترین آلاینده پلاستیکی در جهان معرفی شده است. جمعیت بالا و رو به افزایش این کشور که هر روز ثروتمندتر می‌شود، به‌معنای تولید زباله‌های بیشتر است و هر چند هند برای همگام شدن با ارائه خدمات مدیریت پسماند تلاش بسیاری به کار می‌گیرد، جمعیت بسیار زیاد آن این اقدام را دشوار می‌کند. به‌ویژه که هند دسترسی کافی را به امکانات جمع‌آوری زباله ندارد.

چرا هند بزرگترین تولیدکننده آلودگی پلاستیک در جهان شد؟

نرخ رسمی تولید زباله این کشور ۰.۱۲ کیلوگرم سرانه در روز تخمین زده می‌شود، با این حال نرخ‌های غیررسمی بسیار بالاتر است و محل‌های دفن زباله این کشور محل دفع بی‌رویه و بیش‌ازحد زباله‌ها بدون هیچ‌گونه ساماندهی و مدیریت صحیح است.

از سوی دیگر در حالی که هند ادعا می‌کند پوشش ملی جمع‌آوری زباله حدود ۹۵ درصدی دارد، مطالعه حاضر شواهدی را نشان داد که آمارهای رسمی ارائه‌شده، مناطق روستایی و سوزاندن زباله‌های جمع‌آوری نشده و زباله‌های بازیافتی توسط بخش غیررسمی را در بر نمی‌گیرد، حال آنکه هر سال حدود ۵.۸ میلیون تن زباله جامد پلاستیکی در هند به‌طور آشکار سوزانده می‌شود. داده‌های مورد استفاده در این مطالعه نشان می‌دهد که میانگین جمع‌آوری زباله‌ها در هند ۸۱ درصد است.

این مطالعه نشان داد که زباله‌های پلاستیکی بیشتر از زباله‌های دفع‌شده به‌عنوان ذرات بزرگ‌تر از پنج میلی‌متر در سراسر جهان سوزانده می‌شود که این امر تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت انسان و اکوسیستم خواهد داشت. کاستی‌ها در سیستم‌های مدیریت پسماند محلی و ملی بر اساس سرانه مشهودتر است. این مطالعه نشان داد که چین به‌عنوان چهارمین تولیدکننده مطلق گازهای گلخانه‌ای در جهان، از نظر سرانه در رتبه ۱۵۳ قرار دارد، اما هند که رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، به‌دلیل جمعیت بالا و خدمات ناکافی جمع‌آوری پسماند در رتبه صدوبیست‌وهفتم سرانه قرار می‌گیرد.

چرا هند بزرگترین تولیدکننده آلودگی پلاستیک در جهان شد؟

مقابله با آلودگی پلاستیکی در جهان

مطالعه حاضر با هدف ایجاد فهرستی جهانی از آلودگی ماکروپلاستیکی در سطوح محلی و به‌منظور اطلاع‌رسانی در زمینه سیاست‌های طراحی‌شده برای کاهش انتشار پلاستیک و ارائه یک خط پایه جهانی برای محققانی انجام گرفته است که بر انتشار گازهای گلخانه‌ای نظارت می‌کنند. چنین فهرستی می‌تواند برای موفقیت پیمان پلاستیک سازمان ملل متحد حیاتی باشد و به پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای تبدیل شود که مذاکره‌کنندگان آن امیدوارند تا پایان سال جاری به یک توافق‌نامه بین‌المللی الزام‌آور بین‌المللی تبدیل شود. پس از نهایی شدن، هدف این توافق پایان دادن به آلودگی پلاستیکی خواهد بود.

پنجمین جلسه کمیته مذاکره بین دولتی (INC-5) برای توسعه این توافق، قرار است از بیست‌وپنجم نوامبر تا یکم دسامبر ۲۰۲۴ در بوسان کره جنوبی برگزار شود.

چرا هند بزرگترین تولیدکننده آلودگی پلاستیک در جهان شد؟

کد خبر 788524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.