روز جهانی پیشگیری از خودکشی World Suicide Prevention Day + موفق‌ترین کشور در کاهش آمار

روز جهانی پیشگیری از خودکشی World Suicide Prevention Day هر سال دهم سپتامبر (بیستم شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار آن در سال جاری «ایجاد امید از طریق اقدام» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی پیشگیری از خودکشی هر سال در دهم سپتامبر مصادف با بیستم شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود تا روایتی بر این مشکل روبه‌رشد و ارقام تکان‌دهنده آن باشد.

تاریخچه روز جهانی پیشگیری از خودکشی

انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی (IASP) روز جهانی پیشگیری از خودکشی را در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد. این روز توسط فدراسیون جهانی بهداشت روان و سازمان بهداشت جهانی حمایت می‌شود. هدف از این روز تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها در مورد رفتار خودکشی، تعیین علل مختلف و اینکه چرا علائم آن نادیده گرفته می‌شوند، همچنین توسعه شیوه‌ها و سیاست‌های صحیح برای پیشگیری از خودکشی است.

روز جهانی پیشگیری از خودکشی World Suicide Prevention Day + موفق‌ترین کشور در کاهش آمار

شعار روز پیشگیری از خودکشی ۱۴۰۳

شعار روز پیشگیری از خودکشی ۱۴۰۳ «ایجاد امید از طریق اقدام» است. برای مقابله با این رخداد تلخ باید با خانواده، دوستان، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، رهبران مذهبی و سیاسی به منظور جلوگیری از خودکشی از طریق مشاوره فعال و حمایت همکاری کرد. بحث در مورد سلامت روان به همین علت مهم است تا دیگران راحت‌تر در مورد دوران سختی که می‌گذرانند صحبت کنند و در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرند.

کشورهایی با بیشترین آمار خودکشی

خودکشی بر همه کشورها تأثیر می‌گذارد و تحت تأثیر عواملی هم‌چون اختلالات روانی، عملکرد تحصیلی و شغلی، وضعیت جسمانی، سلامت و رفاه روانی، وضعیت اقتصادی، وضعیت مالی، میزان افسردگی و رضایت کلی از زندگی است. برای کاهش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از آن نیز کشورها باید به بسیاری از عوامل زمینه‌ای مشترک بپردازند که در کنار هم قرار می‌گیرند و موجب می‌شوند افراد احتمال بیشتری برای انتخاب پایان زندگی خود داشته باشند.

بر اساس آخرین آمار درگاه آماری worldpopulationreview کشورهایی با بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی، کشورهای با درآمد پایین و متوسط بوده‌اند و ۶ مورد از ۱۰ کشور با بالاترین نرخ در آفریقا واقع شده بودند.

۱۰ کشور با بالاترین نرخ خودکشی (تعداد خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر) عبارتند از:

لسوتو ۷۲.۴

گویان ۴۰.۳

اسواتینی ۲۹.۴

کره جنوبی ۲۸.۶

کیریباتی ۲۸.۳

میکرونزی ۲۸.۲

لیتوانی ۲۶.۱

سورینام ۲۵.۴

روسیه ۲۵.۱

آفریقای جنوبی ۲۳.۵

تنها کشور اروپای غربی با نرخ بالای خودکشی نیز بلژیک است که با ۱۸.۳ خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر در رتبه یازدهم قرار دارد.

روز جهانی پیشگیری از خودکشی World Suicide Prevention Day + موفق‌ترین کشور در کاهش آمار

کشورهایی با کمترین میزان خودکشی

بسیاری از کشورهای جهان با نامی پرتکرار در شرایط دشوار، نرخ خودکشی پایینی دارند. افغانستان در هر ۱۰۰ هزار نفر ۴.۱، عراق ۳.۶ و سوریه تنها ۲ خودکشی دارد. کمترین میزان خودکشی در جهان مربوط به کشورهای زیر است:

آنتیگوا و باربودا ۰.۴

باربادوس ۰.۶

گرانادا ۰.۷

سنت وینسنت و گرنادین ها ۱.۰

سائوتومه و پرینسیپ ۱.۵

جردن ۱.۶

سوریه ۲

ونزوئلا ۲.۱

هندوراس ۲.۱

فیلیپین ۲.۲

موفق‌ترین کشور در کاهش آمار خودکشی

فنلاند که امروزه به‌عنوان شادترین کشور جهان شناخته می‌شود، زمانی یکی از بالاترین نرخ‌های خودکشی در جهان را داشت. با این حال طی سه دهه گذشته، این کشور با مجموعه‌ای از ابتکارات و مداخلات ملی، تعداد خودکشی‌ها را به نصف کاهش و جان‌های بی‌شماری را نجات داده است‌.

از جمله ابتکاراتی که به این تغییر کمک کرد، پروژه ملی پیشگیری از خودکشی است که بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۶ اجرا شد و مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی را تا ۱۳ درصد کاهش داد. موفقیت این برنامه به بهبود مراقبت‌ها در صورت وجود اختلال افسردگی، تشخیص سریع‌تر آن و دستیابی به درمان‌های بهتر، همچنین دستورالعمل‌های بهترین عملکرد در مورد نحوه درمان سایر اختلالات روان‌پزشکی از جمله سوءمصرف الکل و اختلالات شخصیت نسبت داده شد.

فنلاند امیدوار است با یک پروژه پیشگیری جدید که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ اجرا می‌شود و به سایر عوامل مربوط به خودکشی می‌پردازد، به تغییر بیشتر ارقام کمک کند. مربیان این جلسات تاکنون شاهد تغییر نگرش چشمگیری نسبت به خودکشی در کشور خود بوده‌اند و این تغییر میان جوانان به‌گونه‌ای بوده است که گاهی آن‌ها راحت‌تر در مورد سلامت روان و مشکلات خود صحبت می‌کنند.

روز جهانی پیشگیری از خودکشی World Suicide Prevention Day + موفق‌ترین کشور در کاهش آمار

کد خبر 788263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.