آخرین آمار ابتلا به تب دنگی در ایران / تب دنگی در پاییز شدت می‌گیرد؟

از ابتدای سال جاری تا هفتم شهریور ۱۷۸ مورد ابتلاء به تب دنگی گزارش شده است که بیشتر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان توانسته‌اند بیماران را شناسایی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیماری تب دنگی، یکی از موضوعاتی است که طی چند ماه اخیر مورد توجه قرار گرفته و بیماران مبتلا به آن در بعضی کشورها شناسایی شده‌اند، این بیماری که توسط گزش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود علائمی از جمله تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم‌ها، درد شدید عضلانی و مفصلی، راش پوستی، تهوع و استفراغ، خستگی شدید و تورم غدد لنفاوی را برای فرد پدید می‌آورد.

بر اساس اعلام مسئولان مربوطه، در حال حاضر، پشه آلوده در یک نقطه از کشور حضور دارد و انتقال محلی در این نقطه صورت می‌گیرد؛ پیش از این، حضور پشه آلوده در دو نقطه کشور یعنی «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شد و در نتیجه، انتقال محلی در این دو نقطه به ثبت رسیده بود و گزارش‌ها بیانگر این است که مورد ابتلای محلی در بندر لنگه برای مدتی گزارش نشده است.

در حال حاضر، پشه آئدس اجیپتی در مناطق مستعد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در بخش‌هایی از استان‌های مجاور این مناطق نیز حضور دارد یا طی ماه‌های آینده مستقر خواهد شد، همچنین پشه آئدس آلبوپیکتوس در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و بخش‌های مجاور صید شده است و به احتمال زیاد در بخش‌های مجاور حضور دارد.

تشخصی ۱۷۸ بیمار مبتلا به تب دنگی تا هفته اول شهریور

در همین راستا نیز، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال جاری تا هفتم شهریور ۱۷۸ مورد ابتلاء به تب دنگی گزارش شده است، اظهار کرد: بر مبنای بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، در حال حاضر بیشتر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ۱۳۱ مورد سابقه سفر به امارات‌متحده عربی، هفت مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به بنین را دارند.

وی درباره جامعه آماری مبتلایان به بیماری تب دنگی افزود: یک مورد از بیماران دارای ملیت آفریقایی، چهار نفر دارای ملیت افغانستانی، یک نفر با ملیت پاکستانی و ۱۲۵ نفر دیگر با ملیت ایرانی هستند و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان فارس یعنی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شهرهای گراش، لارستان، جهرم و شیراز توانسته‌اند اغلب موارد ابتلای وارده را تشخیص دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان نیز توانسته‌اند بیماران را شناسایی کنند و تاکنون، فوت یک نفر به دلیل ابتلاء به تب دنگی گزارش شده است.

آخرین آمار ابتلا به تب دنگی در ایران / تب دنگی در پاییز شدت می‌گیرد؟

تب دنگی واگیر دارد؟

رضا فدایی، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تب دانگ، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌های عضو خانواده آئدس منتقل می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که نیش پشه به این ویروس آلوده باشد و فردی را مورد گزش قرار دهد، این فرد به این بیماری مبتلا می‌شود و در صورتی که پشه دیگری فرد مبتلا را مورد گزش قرار دهد، ویروس به پشه منتقل می‌شود و فردی که مورد گزش این پشه قرار بگیرد نیز به این بیماری مبتلا خواهد شد.

وی افزود: در استان اصفهان مقابله با این بیماری به دو صورت جست‌وجو و اقدام برای صید پشه (در صورت وجود آن) و جست‌وجو برای یافتن بیماران احتمالی صورت می‌گیرد و در این راستا اقدامات مناسب و ویژه‌ای انجام شده است.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه این نوع پشه بیشتر در مناطقی دارای آب راکد وجود دارد، تصریح کرد: با مشاهده افرادی که علائمی از جمله تب، بدن درد، درد پشت چشم، داشتن احساس خستگی مفرط و حتی گاهی اوقات خونریزی دارند، درباره سابقه سفر آنها به مناطق پرخطر سوال می‌شود و در صورت مشکوک بودن، از آنها خون‌گیری انجام و آزمایشات لازم صورت می‌گیرد.

فدایی با اشاره به احتمال افزایش موارد ابتلاء به این بیماری در فصول سرد سال با توجه به بارندگی‌ها ادامه داد: کشور ایران، کشوری وسیع با اقلیم‌های آب و هوایی مختلف است، از همین رو هر منطقه شرایط خاص خود را دارد و ممکن است با شکسته شدن گرما در ماه مهر، فعالیت پشه‌ها در بعضی مناطق افزایش یابد، همچنین احتمال دارد با بارندگی‌های پاییزی، تخم‌های پشه‌ها باز شوند و باید توجه داشت که تمام این موارد از احتمالات است.

وی با بیان اینکه این بیماری مانند هر پدیده دیگری راهکارهای خود را دارد و نباید برای افراد به دغدغه‌ای بدل شود، گفت: توصیه‌های بهداشتی در این خصوص ارائه شده است که افراد باید نسبت به رعایت آن اقدام کنند و وظایفی نیز بر عهده دستگاه‌های ذی‌ربط گذاشته شده است که با دقت انجام و پیگیری می‌شود.

در صورت احتمال ابتلاء به تب دنگی چه کنیم؟

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: در هر صورت گزش پشه برای افراد آزاردهنده و ممکن است منجر به ابتلاء به بیماری‌هایی شود که این موارد موضوع جدیدی نیست، از همین رو به عنوان یک توصیه بهداشتی، افرادی که به سفر می‌روند مواد دورکننده حشرات تهیه و استفاده کنند تا از آزار پشه‌ها مصون باشند.

فدایی با بیان اینکه مواد دافع حشرات در اشکال مختلفی مانند اسپری و کرم موجود و آشنایی با اقلام دافع حشرات، اقدامی مفید است که بهتر است در سفرها مورد توجه افراد قرار گیرد، افزود: علائم این بیماری به صورت میانگین پنج تا هفت روز پس از گزش پشه آلوده در بدن فرد بروز می‌کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که فردی با علائم مذکور (تب، بدن درد، درد پشت چشم، داشتن احساس خستگی مفرط و حتی گاهی اوقات خونریزی) مواجه شد، در نخستین گام باید به پزشک یا مراکز بهداشت مراجعه کند تا علت علائم مشخص شود.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و استفاده از اقلام دورکننده حشرات ادامه داد: به طور قطع انتشار بیماری که توسط پشه منتقل می‌شود از بیماری کرونا که توسط تنفس منتقل می‌شد، بسیار محدودتر خواهد بود.

فدایی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد قصد ذخیره آب در مخزن یا ظرفی را دارند باید روی آن پوشیده باشد و فضا و ظرف زیر گلدان یا کولر باید خشک شود، چراکه آب‌های ایستاده و متوقف بالقوه می‌تواند مستعد تخم‌ریزی پشه باشد.

کد خبر 788094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.