اجرای طرح همیارمعلم در ۷۰ درصد مدارس / کمک مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح همیارمعلم در ۷۰ درصد مدارس گفت: مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی کاظمی امروز _یکشنبه هجدهم شهریور_ در نشست خبری تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی اظهار کرد: در پایان سال ۱۴۰۲ و اوایل سال ۱۴۰۳ برنامه ارزیابی دستاوردها برگزار و در گام نخست، نتایج تبیین شد تا به مدارس اعلام شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره توانمندسازی معلمان در چهار درس افزود: سال گذشته امتحانات نهایی با شیوه متفاوتی برگزار شد و به همین دلیل شاهد کاهش نمرات دانش‌آموزان بودیم و در این راستا، نظارت بالینی صورت گرفت که می‌تواند به ارتقای کیفیت نظام آموزشی کمک کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انجام ۶۸۰۰ نظارت بالینی ادامه داد: طرح الگوی سوالات استاندارد طی سال جاری به دانش آموزان و معلمان ابلاغ شد که این طرح برای دانش آموزان مؤثر بود.

کاظمی با بیان اینکه برگزاری امتحانات شبه نهایی گام دیگری بود که در سال ۱۴۰۳ قبل از امتحانات نهایی برگزار شد، تصریح کرد: با این اقدام دانش آموزان با سوالات امتحانات نهایی و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شدند.

وی با اشاره به اجرای طرح همیارمعلم در ۷۰ درصد مدارس اضافه کرد: در این طرح دانش آموزان در امر آموزش مشارکت کردند و تلاش می‌شود این طرح برای سال تحصیلی جدید در تمام مدارس برگزار شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک خواهد کرد، افزود: دومین سالی است که ارزشیابی و برگزاری امتحانات نهایی با مصوبه جدید انجام می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت؛ این مصوبه به ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان و یادگیری دانشجویان در دانشگاه نیز کمک می‌کند و با اجرای این مصوبه می‌توان از حافظه‌محوری فاصله گرفت و به سمت کسب دانش عمیق‌تر پیش رفت.

کاظمی با بیان اینکه رتبه‌های تک رقمی حدود ۰.۰۰۳ دانش آموزان است، تصریح کرد: در استعدادهای برتر حدود ۲ درصد دانش‌آموزان شناسایی شدند که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند؛ همچنین کاهش کمیت در سهم رشته علوم انسانی و افزایش کیفیت در این رشته به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه درصد قبولی در پایه دوازدهم بیش از دیگر رشته‌ها است، ادامه داد: ۴۰ رتبه تک رقمی در آزمون سراسری وجود دارد که تعداد کمی از دانش آموزان را شامل می‌شود و ۲۰ درصد رتبه‌های برتر در کنکور سراسری حاصل عملکرد دانش آموزان در مدارس عادی و نمونه دولتی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه میانگین نمرات عملکرد دانش آموزان در امتحان نهایی بررسی می‌شود، گفت: نمره سالانه و عملکرد دانش آموزان در یادگیری متفاوت است؛ نمره سالانه دانش آموزان با نمره امتحانات نهایی حداقل دو نمره رشد دارد و باید برنامه‌ریزی و تلاش برای بهبود نمرات مد نظر قرار گیرد.

کاظمی اضافه کرد: توجه به هوش مصنوعی در برنامه وزیر آموزش و پرورش وجود دارد و به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با مشارکت وزارت ارتباطات با عنوان ایران دیجیتال منعقد شده است؛ پنج هزار معلم دوره اول متوسطه که در درس کار و فناوری بودند، آموزش اینترنت اشیا را فرا گرفتند و ۱۵ هزار معلم نیز تحت آموزش ساخت بازی‌های دیجیتال قرار داشتند.

وی با اشاره به تجهیز شدن کارگاه رایانه یک هزار دبیرستان دوره اول افزود: تنوع مدارس به طور جدی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و سعی بر این است که تنوع مدارس کاهش داده شود و با توجه به برگزاری سنجش‌های ارزیابی که بر کیفیت بخشی آموزشی تاکید دارد، امید است با تمرکز بر توانمندسازی، طبق برنامه هفتم سالانه میانگین نمرات، نیم نمره ارتقا یابد تا مجموع معدل دانش آموزان هر سال افزایش یابد.

کد خبر 788012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.